Sok szülőnek okozhat fejtörést, hogy gyermekét vajon melyik óvodába, iskolába írassa. Legtöbbször a kényszer, illetve ismerősök tippjei alapján választunk. A Családháló bemutatja a hazánkban elérhető alternatív módszerű oktatási intézményeket. A leglényegesebb vonásokra koncentrálunk, illetve megpróbáljuk felfedni, mi az, amiben az egyes iskolák különböznek.
Eddig is, és a nemrég elfogadott köznevelési törvény szerint is az alternatív iskolák a saját kerettantervük szerint taníthatnak, vagyis eltérhetnek a Nemzeti alaptantervben (NAT) szabályozott oktatási normáktól, tananyagtól. Ezek az iskolák speciális oktatási rendben taníthatnak, emellett a kerettanterv több területen is lehetőséget ad a főszabálytól eltérni. Ilyen például a tanárvégzettségek kérdése, illetve az eszköz- és helyiségigény.
A Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnázium 2004. szeptember 1-jén nyitotta meg kapuit Kőbányán. A 2012–2013-as tanévet már a XX. kerületi Kálmán u.15. alatti, 2500 négyzetméteres épületben kezdték meg.
A „montesszoriaknál” hangsúlyos a képességfejlesztés, az egyéni bánásmód, a differenciálás, a tehetséggondozás és az integráció. Ezen követelmények teljesülése Maria Montessori módszerével mind lehetővé válnak – mondja kérdésünkre az iskola igazgatója. „Iskolánk preferált értékei és nevelő-oktató munkánk céljai a gyermekek természetes fejlődését és ennek számtalan egyéni változatát tükrözik. A nevelés-oktatás során a gyermekek képességei kibontakoztatásának különböző területeire fókuszálunk: az önállóságra és a mozgásfejlődésre, a kognitív, a szociális és az emocionális fejlődésre, a kreativitásra és az akarat fejlődésére, az erkölcsi és a kulturális fejlődésre.”
A személyre szabott tananyag a NAT alapján kerül kialakításra; a figyelemfelkeltő, motiváló Montessori-eszközök – melyeket az „előkészített környezetben” a nyitott polcokról vehetnek le a tanulók – használata mellett fontos a gyermekek ritmikus mozgását segítő gyakorlatok végzése, ami játékos formában történik zenére, tapsra. Így egyszerre fejlődik ritmusérzékük és mozgáskoordinációjuk.