Mi a jó design kilenc feltétele?

Nemrég egy szakmai konferencián jártam, ahol egy idős designer, Simon Károly megosztotta a hallgatósággal Dieter Rams filozófiáját a jó designról.

Őrfi József
2013. 05. 28. 7:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem akarom magam design-szakértőnek beállítani, egyáltalán nem vagyok az, de mivel építész - várostervezés vonalon több bejegyzésben is érintőlegesen előkerült a kérdés a közelmúltban gondoltam, megosztom a fenti, pontokba szedett gondolatot némi – természetesen építészes – kommentár kíséretében. Eredetileg lehet, hogy tíz pont hangzott el, nem tudtam gyorsabban jegyzetelni.

Tehát a jó design:

1. innovatív – Elsőre triviálisnak tűnik, pedig messze nem az: nem historizálunk, a feladatot a MA eszközeivel és gondolkodásmódjával oldjuk meg. Ne hazudjunk semmit réginek, ha nem az, és ne másoljuk más ötletét. Lásd: újonnan épülő, történelminek látszó ortodox templomok Erdélyben, vagy akár egy klasszicista, illetve egyéb régi stílus jegyeit magán viselő 56-os emlékmű, vagy lámpaoszlop, bármi. (Hacsak nem gondolatiságból fakad az ilyesmi, mint mondjuk Makovecz épületein, ahol az idő térbeli megjelenítéseként használja a régi stíluselemeket)

2. használható terméket hoz létre – Tehát nem öncélú, sem az egész, sem egy részlet. Legyen az teáskanna, vagy épület, nem árt, ha részletekbe menően racionálisan is meg van alapozva

3. esztétikus – ez talán a legnehezebben definálható, hogy mi a szép. Kant szerint az, ami „érdek nélkül tetszik”, egészítsük ki ezt azzal, hogy a közt érintő alkotás esetén „a köz számára” érdek nélkül tetszik. Amin mindenki nevet, azzal valószínűleg baj van, ami sokak nemtetszésével találkozik, azzal is. Ha viszont egy munka a „köz” egyik felének tetszik, a másiknak nem, akkor ott feltehetően ideológiai problémák vannak.

4. segít a termék értelmezésében – ezt a második pontban érintettük. Annyi bizonyos, hogy egy rossz képzettársítással megbukhat, amit addig jónak gondoltunk. Épületeknél például előny, ha a különböző funkciók valamennyire kívülről is sejthetők, mondjuk a lépcsőház elkülönül anyaghasználatban, vagy tömegben.

 

5. nem tolakodó – hanem szinte magától értetődő. A jól sikerült termék nem áll viták kereszttüzében (hacsak nem ez volt a célja). Ilyen lehet akár egy jó köztérburkolat például (lásd előző bejegyzés)

6. őszinte – építészként az első, ami ellentmondásos példaként eszembe jut, az egyszerűnek álcázott, gyakran igen bonyolult szerkezeti megoldásokat rejtő minimál stílus.

7. a legapróbb részletekig következetes – lásd második pont, kiegészítve azzal, hogy az alkotás részletei összhangban vannak egymással

 

8. környezettudatos – nyilvánvalónak kellene lennie. Sajnos ezen a téren még bőven van mit fejlődni, de vannak jó irányok, mint például Közép-Európa leginkább környezettudatos irodaháza Budapesten

9. időtálló – ez a pont leginkább az autógyártók figyelmébe ajánlható, de építészet esetén az is elgondolkoztató, ha a házba újonnan beépített beton „f50” jelű, azaz 50 évig fagyálló. Tehát 50 év múlva legkésőbb lehet újra építeni, ami állítólag jó a gazdaságnak, mert lesz munka, de ezzel lehet vitatkozni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.