Mennyit érnek az Új Nemzeti Galéria tervei?

Tényleg nagy durranás építészetileg, vagy tudnánk ennél jobbat is?

Őrfi József
2015. 04. 18. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly be kellett érnünk a Magyar Zene Háza, az Új Néprajzi Múzeum, a Magyar Építészeti Múzeum és a FotóMúzeum Budapest győztes terveivel. Az új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum elhelyezésére alkalmas épületre – amit a Petőfi Csarnok helyén akarnak felhúzni – egészen mostanáig várni kellett. Erre ugyanis tavaly újabb pályázatot írtak ki, amire több építészirodát is meghívtak, egy-két magyar mellett nemzetközileg ismert nagyobb neveket is.

Hogy kiket hívtak meg pontosan, nem lehet tudni, de a nemzetközi építész mezőny legnagyobb, leginkább közismert ágyúi – a teljesség igénye nélkül például Herzog & DeMeuron, az MVRDV, Jean Nouvel, Zaha Hadid, Peter Zumthor vagy akár Tadao Ando – nem szerepeltek a pályázat résztvevői között.

Ettől függetlenül nem lehet azt mondani, hogy a pályázat nemzetközi szempontból érdektelenségbe fulladt volna. Az érvényes pályázatot beadók között olyan nevek vannak, mint a David Chipperfield Architects, a Mecanoo, a Nieto Sobejano Arquitectos, a SANAA, vagy a Snøhetta. Közülük rangban talán leginkább a SANAA emelkedik ki (a betűszó a Sejima and Nishizawa and Associates rövidítése), hiszen Pritzker-díjas irodáról van szó, azaz akkora névnek számítanak, mint az első felsorolás volt.

Tudom, hogy a hazai közönség számára ezek a nevek nem igazán ismertek, bármennyire is meghatározóak a világ építészetében. Hogy egy kicsit közelebb hozzam őket, a nevekre kattintva egy-egy meghatározó munkájukat láthatják. A kortárs építészet kiemelkedő nagyjaiban közös az, hogy minden munkájuk eredeti, a többi művükhöz a legtöbb esetben egyáltalán nem hasonlít az új. Ezek az alkotások – kortárs megformálásuk miatt bármily meglepő lehet – az építészeti és kulturális hagyományokból, illetve a környezetükből merítik az ihletet, és a szó valódi értelmében egyedi, megismételhetetlen, művészi teljesítményekről van szó. Ezek a munkák ismerik ugyan az építészettörténet alkalmazott szerkezeteit, eszközeit, de legfeljebb szellemi célzattal használják őket, soha nem egy az egyben átvételként, ismétlésként.

Ilyen teljesítménnyel ezek a neves építészek, alkotói csoportok idővel elérik azt, hogy egy-egy új munkájukat izgatottan várja a szakmai és szélesebb közönség. Hiszen korábban többször bizonyították, hogy minden esetben képesek újat alkotni – ez pedig a hozzáértők és az érdeklődők számára hasonló szellemi izgalmat okoz, mint például egy-egy elismert szépirodalmi szerző újabb kötete az olvasói törzsközönség számára.

Na de innen nézve milyen eredménnyel zárult az Új Nemzeti Galériára kiírt pályázat? Hogy fog kinézni a Szépművészeti gyűjteményét kiegészítő tárlatnak otthont adó épület a PeCsa helyén? Győztes nem is egy, hanem rögtön kettő született, közülük az egyik éppen a SANAA (japán) munkája, a másik pedig a Snøhetta (norvég) alkotása. A két nemzet hagyományos nemzeti építészetéről előre tudható, hogy a japánok a mai napig utánozhatatlan bajnokai a belső és kinti terek közötti átmenetek megformálásában, a norvégok pedig jó skandináv népként a pragmatikus, letisztult megoldásokat részesítik előnyben.

A SANAA munkája a nemzeti sajátosságokat nézve nem okoz csalódást: az egész épületegyüttes nem más, mint a fent nevezett átmenetnek sajátos megfogalmazása. Mindenhol lebegő tetők, alattuk, felettük, mellettük teraszokkal, amelyek a bent és a kint közti átmenetet hivatottak megjeleníteni. Ebből a szempontból tehát pipa: a mű made in Japan, semmi kétség. Hogy ez a megoldás – ami tömegét tekintve láthatóan felvállaltan esetlegesnek tűnik – mennyire illik a Ligetbe, már jó kérdés.

 

Annyiban például biztosan, hogy nem akar épületszerű lenni, ami kézenfekvő megoldásnak tűnik ebben a környezetben. A Városliget egyszerre a város és a természet része – sajátos átmenet, amit a SANAA terve jól leképez. Kicsit arra is emlékeztet, mintha rengeteg szellős ligeti pavilont felkapott volna a szél, majd egyetlen sűrű kupacba letette volna – minél tovább gondolkodom rajta, annál inkább tetszik..

A Snøhetta terve – a pályázatról szóló hírek kommentjei alapján – úgy tűnik, valamivel jobban tetszik a magyar közönségnek. Nálunk világszinten kiemelkedően népszerű egy másik skandináv ország bútoráruháza, úgy tűnik, lehet valami abban, hogy valamikor a messzi északon élhettek elődeink. Egy szó, mint száz, ez a terv önmagában nézve frankó. Ez sem akar kifejezetten épület lenni, ferde tetejére felengedi például a közönséget, így szintén sajátos választ ad arra, hogyan lehet elmosni az épület és környezete közötti határokat.

 

Mindezt azonban jóval sarkosabban, vonalzóval húzott, erőteljes geometriai felületekkel teszi, ettől karakteresebb, talán konkrétabb is a jelenléte, mint a SANAA tervéé. Ha az eredetiséget nézzük, lelkesedésünk azonban kicsit lejjebb lohad, az építésziroda ugyanis saját országába, Oslóba tervezett már hasonló, ferde tetőkből építkező, ráadásul szintén kulturális funkciójú építményt. Még ha a részletek mások is, ez erősen csökkenti a bemutatott mű értékét, hiszen, ahogy fentebb szóltunk róla, az igazán nagyok egyes munkái nem hasonlítanak a többire.

Ismert lett tehát előttünk az oly sok vitát generáló Liget Budapest Projekt összes leendő épülete. Bár valószínűleg egyik épület sincs akkora durranás, hogy komoly turistatömegek induljanak meg miattuk (pedig ez a Liget Budapest egyik célja), annyira vannak színvonalasak, hogy ne kelljen szégyenkezni amiatt, hogy felépítjük őket a Ligetben. Egyetlen nyitva hagyott kérdésként látszólag már csak az áll előttünk, hogy a két nemzetközi sztár közül melyik lesz a befutó, hiszen holtversenyben végeztek az élen. Ha a SANAA, akkor két japán iroda terve is megvalósulhat a ligetben (a Magyar Zene Háza légies, gombára emlékeztető épületét is egy japán építész, SouFujimoto tervezte).

Ismerve a magyar valóságot, az építészet és a közélet viszonyát, erre azért ne vegyenek mégse mérget. Könnyen lehet ugyanis, hogy hiába háborogtunk a Liget Budapest miatt, és hiába gondoltuk végig lassan, hogy talán nem is akkora tragédia, ha a beruházás megvalósul, hiszen legalább a komplett Városliget megújul. Hiába zajlott le Magyarországon 100 év óta először végre nemzetközi építészpályázat, és hiába tiltakoztak civilek, hiába tiltakozott a szakma, felesleges irányba tettek erőfeszítéseket. A Liget Budapest ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy megvalósul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.