Amire egy nő soha nem lehet képes

Bár a nők lassan betörnek a felső vezetői körökbe, a vezérigazgatói székig mégsem jutnak el.

Werkner Anita
2013. 03. 02. 10:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államokban a női pénzügyi felső vezetők száma 40-ről 54-re ugrott az elmúlt egy év során a Fortune 500-as listáján, melyen a legnagyobb amerikai vállalatok szerepelnek – állítja a Bloomberg. Ennek ellenére ezen cégek vezérigazgatóinak csupán négy százaléka nő – ez az arány egyáltalán nem változott az elmúlt öt évben. Ráadásul a nonprofit Catalyst a S&P 500-as listájának adatai kapcsán megjegyzi: a vizsgált vállalatok tíz százalékánál egyáltalán nincsenek nők felső vezetői pozíciókban.

Nemrégiben az amerikai National Association for Female Executives (Országos Szövetség a Női Vezetőkért) tízes listát adott ki azon államokbeli cégekről, ahol a nőknek a legjobbak az esélyei arra, hogy vezető pozícióba kerüljenek. De még ezeket a vállalatokat is – melyek elkötelezettek a női vezetők mellett – csupán tíz százalékban irányítják nők.

A KSH tavaly novemberi adatai szerint húszéves csúcsra emelkedett a nők foglalkoztatottsága. A munkahelyvédelmi akciótervnek köszönhetően még tovább javulhat a nők foglalkoztatottsága.

A politikában viszont kevésbé szerpelnek jól a nők hazánkban, Magyarország az utolsó előtti, 26. helyen áll a nők parlamenti arányát tekintve az Európai Unióban, jelentősen lemaradva a környező országoktól is.

A Tőzsdefórum 2012 márciusában vizsgálta meg a hazai helyzetet, és arra jutott, hogy a 269 felső vezetői helyből tizenhatot töltenek be a nők, ez 6,69 százalékot jelent. Ezenkívül arra is fény derült, hogy egy vállalatnál sincs női elnök vagy vezérigazgató, és csak egy cég esetében találtak női vezérigazgató-helyettest. A 144 igazgatósági pozícióból hét jut a „gyengébbik nem” képviselőinek, ami 4,86 százalékot jelent.

Miért maradnak ki tehát a nők a vezérigazgatói pozíciókból, miközben felső vezetőként egyre több lehetőség nyílik meg előttük? A Bloomberg kínál egy magyarázatot: a közép- és felső vezetői állásokat elsősorban munkahelyi érdemek alapján osztják. Viszont amikor egyéb – kevésbé megfogható – tulajdonságok alapján kell mérlegelni, a nők még mindig ki vannak téve – nem feltétlenül tudatos – előítéleteknek. Például a Slate egy tanulmánya szerint egy nőnek 2,5-szer produktívabbnak kell bizonyulnia férfi kollégájánál ahhoz, hogy elnyerjen egy kutatási ösztöndíjat. Az is köztudott, hogy a nők kinevezése esetén gyakran olyan szempontokat is figyelembe vesznek, mint a terhesség vagy a családvállalás kérdése, ami a férfiak esetében nem képezi a mérlegelés részét.

Annak ellenére, hogy az Európai Unióban az egyetemről kikerülő diplomások 60 százaléka nő, a tőzsdén jegyzett legnagyobb vállalatok vezetőtestületi tagjainak csak alig 12 százaléka kerül ki közülük – olvasható a www.consilium.europa.eu oldalán. Így nem csoda, hogy többen is úgy gondolják, kormányzati beavatkozásra van szükség annak érdekében, hogy egyenlőséget lehessen teremteni a vezetői üléstermekben. Ennek érdekében az Európai Bizottság felkérte a vállalatokat, hogy önkéntes alapon a távozó férfi testületi tagok helyére képzett nőket vegyenek fel, és ezzel igyekezzenek elérni, hogy vezetőtestületeikben 2015-re 30 százalékos, 2020-ra pedig 40 százalékos legyen a nők aránya. Ehhez a kezdeményezéshez egyelőre azonban csak nagyon kevés cég csatlakozott. Magyarországon az irányelv nagyjából húsz vállalatot érinthet.

Azért is szükség van erre – írja a www.consilium.europa.eu –, mert az Európai Bizottság előrejelzései szerint a következő évtizedekben csupán évi fél százalékponttal emelkedik majd a nők aránya a nagyvállalatok felelős pozícióiban. Vagyis újabb 50 évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a két nem képviselői között elfogadható egyensúly alakuljon ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.