A Szállás.hu Magyarország piacvezető szálláskereső oldalaként végzett felmérést a magyar turisták külföldi viselkedésével kapcsolatos sztereotípiákról. A kutatás online megkérdezéssel zajlott, a nem reprezentatív felmérésben 1323 magyar internetező vett részt.
A magyarok több mint fele gondolja úgy, hogy ránézésre felismeri honfitársait egy külföldi, turistáktól nyüzsgő nyaralóhelyen – olvasható a Szállás.hu szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. „Az általános vélekedés szerint a viselkedésünkkel tűnünk ki leginkább a tömegből” – mondta Dorcsinecz József, a Szállás.hu ügyvezetője. A leggyakoribb vélemény szerint a magyarok hangosan, harsányan beszélnek – általában épp az anyanyelvükön –, így nem nehéz megállapítani, melyik nemzetiséghez tartoznak.
Dorcsinecz József elmondta, hogy a magyaroknak a külföldi nyaralással kapcsolatban egyértelműen a nyelvtudás hiánya okozza a legtöbb gondot. Előfordult, hogy valaki egy idegen országban kenyér helyett óvszert kapott, más meg bennragadt egy áruházban, mert nem értette a közeledő zárórára figyelmeztető hangosbemondót.
A megkérdezettek szerint a magyarok – a beszédük mellett – még az étkezési szokásaikkal tűnnek ki a turisták tömegéből. A Szállás.hu kutatása alapján általánosnak mondható, hogy mi, magyarok hűtőtáskával indulunk a tengerpartra, illetve hogy szendviccsel a táskában megyünk várost nézni. „A felmérésünkben megkérdezett emberek háromnegyede látott már külföldön magyar turistát rántott húsos zsemlét enni” – mondta Dorcsinecz József.
A megkérdezettek negyede szerint a magyar turisták még arról ismerhetők fel, hogy nem tartják be az írott és íratlan helyi szabályokat. Ehhez kapcsolódva sokan említették a felmérésben a magyarokra jellemző „ügyeskedést”: olyan helyen is alkudni próbálunk, ahol ez nem szokás, vagy éppen marokszám visszük az ingyen felkínált cukorkát. „Külön problémakört jelentenek a szállodai szobába bekészített piperecikkek, amelyeket a többség haza szokott vinni a válaszadóink szerint” – mondta Dorcsinecz József.