A 2017-es tavasz-nyári londoni férfi kollekció bemutatóján a mérleg serpenyője a maradni vágyó dizájnerek oldalára billent. A tervezők hol finom utalásokkal, hol egészen nyílt véleménynyilvánítással tették le voksukat a bennmaradás mellett. A show egyértelműsítette: a brit divat világát leginkább a maradni vágyók uralják. Ezt támasztja alá a Brit Divattanács felmérése is. Eszerint az Egyesült Királyság divatcégeinek elsöprő többsége, 90 százalékuk választja az EU-t.
A divat mindig is reagált a társadalmi problémákra. Már a hetvenes években piacra dobtak olyan ruhadarabokat, amin a feliratok a tervező véleményét tükrözték. A nyolcvanas években Katharine Hamnett használta fel elsőként politikai célokra a kifutók világát. Ám nem kell ilyen messzire utazni az időben ahhoz, hogy demonstrációvá váljék egy divatbemutató. Legutóbb az egyik legnevesebb divatguru, Karl Lagerfeld rukkolt elő nem várt akcióval a Chanel divatház 2014-es kampányában. Modelljei táblákkal vonultak az utcára, hogy a nők és a férfiak közti egyenlőséget hangoztassák.
A briteket hónapok óta lázban tartó esemény, az EU-referendum, azonban nem hagyja hidegen a divattervezőket sem. Ismert, június 23-án népszavazáson dönt a szigetország arról, hogy búcsút vesz-e a közös térségtől avagy továbbra is az unió tagja marad.
A londoni divatbemutató nem bízta a véletlenre, hogy kinyilvánítsa a brit divatvilág brexit-ellenességét: a világhírű Wolfgang Tilmmans fotóművész uniópárti képei fogadták a szakma képviselőit.
A divatvilág üzenete egyértelmű volt, és ezt az új kollekció be is bizonyította. Charles Jeffrey, a divatszakmában arcfestéseiről ismert dizájner most sem adta alább. Új kollekciójának bemutatásakor arcát kék-pirosra festve vonult a kifutóra. Az angol tervező, ismertebb nevén Loverboy egyébként szabályosan nekiment azoknak, akik a brexitet támogatják. Bemutatója előtt Instagramon adott hangot vaskos véleményének.
Christopher Raeburn dizájner is amellett kampányolt, hogy ne lépjenek ki a britek az EU-ból. A csillagászati elemekkel átszőtt kollekcióján ott virított az „IN” „maradni” felirat. Ám nemcsak extravagáns ruhadarabjain tűnt fel a bennmaradást támogató szócska, hanem a lezserebb, hétköznapi pólóin is.