Begyűrűzött a brexit a brit divatvilágba

Kilépni vagy maradni? Ez volt a nagy kérdés a 2017-es londoni tavasz-nyári férfi trendek bemutatóján.

2016. 06. 18. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2017-es tavasz-nyári londoni férfi kollekció bemutatóján a mérleg serpenyője a maradni vágyó dizájnerek oldalára billent. A tervezők hol finom utalásokkal, hol egészen nyílt véleménynyilvánítással tették le voksukat a bennmaradás mellett. A show egyértelműsítette: a brit divat világát leginkább a maradni vágyók uralják. Ezt támasztja alá a Brit Divattanács felmérése is. Eszerint az Egyesült Királyság divatcégeinek elsöprő többsége, 90 százalékuk választja az EU-t.

A divat mindig is reagált a társadalmi problémákra. Már a hetvenes években piacra dobtak olyan ruhadarabokat, amin a feliratok a tervező véleményét tükrözték. A nyolcvanas években Katharine Hamnett használta fel elsőként politikai célokra a kifutók világát. Ám nem kell ilyen messzire utazni az időben ahhoz, hogy demonstrációvá váljék egy divatbemutató. Legutóbb az egyik legnevesebb divatguru, Karl Lagerfeld rukkolt elő nem várt akcióval a Chanel divatház 2014-es kampányában. Modelljei táblákkal vonultak az utcára, hogy a nők és a férfiak közti egyenlőséget hangoztassák.

A briteket hónapok óta lázban tartó esemény, az EU-referendum, azonban nem hagyja hidegen a divattervezőket sem. Ismert, június 23-án népszavazáson dönt a szigetország arról, hogy búcsút vesz-e a közös térségtől avagy továbbra is az unió tagja marad.

A londoni divatbemutató nem bízta a véletlenre, hogy kinyilvánítsa a brit divatvilág brexit-ellenességét: a világhírű Wolfgang Tilmmans fotóművész uniópárti képei fogadták a szakma képviselőit.

A divatvilág üzenete egyértelmű volt, és ezt az új kollekció be is bizonyította. Charles Jeffrey, a divatszakmában arcfestéseiről ismert dizájner most sem adta alább. Új kollekciójának bemutatásakor arcát kék-pirosra festve vonult a kifutóra. Az angol tervező, ismertebb nevén Loverboy egyébként szabályosan nekiment azoknak, akik a brexitet támogatják. Bemutatója előtt Instagramon adott hangot vaskos véleményének.

Christopher Raeburn dizájner is amellett kampányolt, hogy ne lépjenek ki a britek az EU-ból. A csillagászati elemekkel átszőtt kollekcióján ott virított az „IN” „maradni” felirat. Ám nemcsak extravagáns ruhadarabjain tűnt fel a bennmaradást támogató szócska, hanem a lezserebb, hétköznapi pólóin is.

Patrick Grant tervező is osztotta Raeburn nézetét, az E. Tautz divatház vezetője megjelenésével kampányolt a brexit ellen. A Hemnett védjegyévé vált, óriási fekete IN felirat jelezte fehér pólóján, hogy a bennmaradást pártolja.

Gordon Richardson, a Topman divatcég tervezési igazgatójának teljes kollekcióját a maradni vagy kilépni kérdése inspirálta. Richardson a brit történelmi szimbólumok modernizálásával vértezte fel strand összeállítását. Egyebek mellett a Tudorok híres vörös rózsáját helyezte el a zöld színű fürdőlepedő összeállításán.

A mértékadó Financial Times legutóbbi felmérése szerint a brexit-pártiak 48, a maradni vágyók 43 százaléknyian vannak jelenleg. A többiek bizonytalanok vagy nem akartak választ adni a lap kérdésére.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.