Valószínűleg mindenki emlékszik az indonéz Aldi Sugandára. Ha nem is a nevére, de a róla készült fényképre minden bizonnyal. Ő volt az a kétéves kisfiú, aki három doboz cigarettát szívott el naponta.
Aldi most már nyolcéves és túl van a leszokáson. – Nagyon nehezen tettem le a cigit, ha nem dohányoztam, szédültem – mondta a CNN-nek a fiú. – De most már minden jó, boldog vagyok, és a testem is friss.
A láncdohányos gyerekről készült képeket és videókat több millió ember nézte minden bizonnyal halálra vált arccal. Jött a magától értetődő kérdés: milyen szülő az, aki ezt megengedi?
A fiú anyja, Diana a CNN-nek azt mondta, csak azért engedte, mert fia óriási hisztiket csapott és kárt tett magában, ha nem adott neki cigarettát. A fejét a falnak ütögette, amíg anyja vissza nem adta a dobozt.
Mondhatnánk, hogy Aldié egy kirívó eset, de sajnos nem az. A CNN szerint 267 ezer gyerek dohányzik rendszeresen Indonéziában.
Diana tudni véli, hogyan szokott rá fia a cigarettára. A nő egy dél-szumátrai piacon árul zöldségeket, a munkába pedig Aldi is elkísérte. Szerinte az ott lévő gyerekek és felnőttek tanították meg dohányozni, körükben ez megszokott és menő.
Nálunk ez nyilván elképzelhetetlen kifogás, de Indonéziában elég valószínű. Itt található ugyanis a legtöbb dohányos férfi a világon, amiben minden bizonnyal nagy a szerepe a cigarettareklámok szabályozatlanságának és a termékek alacsony árának (egy 12 szálas dobozt már 1 dollárért lehet kapni).
Ha a dohányzó férfiak számát nézzük, Indonéziát Pápua Új-Guinea és Oroszország követi. A negyedik helyen Kína áll.
Visszatérve Aldi esetére, a kisfiúnak évekbe telt, mire az ország egyik legelismertebb gyerekpszichiáterének köszönhetően leszokott a dohányzásról. A kúra bár hosszú, de sikeres volt, ám ekkor egy új probléma merült fel. Aldi a dohányzást kényszerevésre váltotta fel, és annyira elhízott, hogy túlsúlya is az egészségét veszélyeztette. Így újabb egy évbe telt, mire Aldi egészséges, jól tanuló és sportos gyerekké vált.
Szakértők szerint két oka van annak, hogy ennyire sok gyerek dohányzik Indonéziában és a világ megannyi más országában. Egyrészt a szülők tudatlansága, mivel sokuknak fogalmuk sincs a dohányzás káros hatásairól. Másrészt pedig a már említett szabályozatlanság: a férfias férfi – mint régen a cowboy Marlboro man – a reklámban dohányzik, és a nagy sport- vagy zenei rendezvények főszponzorai között is számos dohánycég akad, köztük például a Philip Morris International. A céget megkereste a CNN, és válaszukban azt mondták, ők mindent megtesznek, hogy „iskolák 100 méteres körzetében ne legyenek hirdetéseik”, de persze hiba bármikor csúszhat a rendszerbe.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!