Nehéz nem tegező pincéreket találni

Az emberek manapság a fesztelenséget szeretik, ami nem egyenlő a bizalmaskodással.

Velkei Tamás
2016. 12. 01. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatfős társasággal ültünk be a Ráday utca elején egy étterembe. Hosszú ideig nem foglalkoztak velünk, majd egy nő felvette az italrendelést. Amikor kihozta a frissítőket, az egyiket úgy helyzete az asztalra, hogy amikor elfordult, egyikőn­k­re ömlött. Ezen elkezdett arcozni. Ezt követően érkezett egy köpcös kopasz férfi, aki flegmán kérdezgette, ki mit szeretne étkezni. Természetesen összevissza keverte a rendeléseket. A tányérokat ketten szolgálták fel egy másik pincérrel, amikor szóltunk, hogy több rendelés nem stimmelt, szentségelni kezdtek, és bizonyára így tettek akkor is, amikor észlelték: nem kaptak borravalót. Soha többé még a környékre sem mentünk.

Ehhez hasonló bejegyzések garmadájával lehet találkozni különféle fórumokon, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy az étterem-tulajdonosok, üzletvezetők abból gazdálkodnak, amiből tudnak. Molnár B. Tamás, a Gault & Millau ételkalauz főszerkesztője hangsúlyozta: nagy veszteségek érték a szakmát, rengetegen távoztak külföldre, Nyugaton ugyanis többet kereshetnek. – Az állandósult munkaerőhiány miatt a klasszikus pincér munkakör – nálunk legalábbis – már nem elég. Pultos, barista készséggel kombinált állást kínálunk, ezekre betanítjuk a pincért – világított rá a munkaerőhiány okozta egyik gondra Kricsfalvi Anita, a nógrádi Enoteca Borbisztró tulajdonosa.

Szerinte a jó pincér ismérve a kellemes modor és megjelenés, a precizitás, a stílus, a kézügyesség, a gyorsaság. – Elengedhetetlen volna a munkabírás, a készséges fellépés, a jó kommunikáció a vendéggel, ám éppen ezért rendkívül nehéz manapság munkájára igényes, felkészült, udvarias, ugyanakkor nem tolakodó, tegező pincéreket találni – vélekedett Kricsfalvi Anita. Meglátása szerint sajnálatos tény, hogy a fia­talok nem ambicionálják a munkát, és gyakran olyan alapkészségekkel sem bírnak, mint a jó verbális stílus, a tisztaság iránti igény, a megfelelő sebesség, a terhelhetőség és a türelem. Náluk jobbára olyanok jelentkeznek, akik nem akarják magukat továbbképezni más területen, vagy diákok. Megemlítette azt is, hogy a pincérek egy része két-három év tanulás után sincs tisztában elemi dolgokkal, amit jórészt von haus aus (otthonról) is hoz(na) az ember, de a szakképzésben már feltétlenül kellene tudniuk. Gond, hogy semmilyen alkalmassági szűrő sincs.

Molnár B. Tamás úgy véli, a nyelvtudás és a jólneveltség elengedhetetlen. Egy példát is említ, amivel sokan találkozhattunk már. Betérve egy étterembe, ahol szinte alig volt rajta kívül vendég, emelt hangon beszélgettek a pultban a pincérek, a diskurzus hevében fel sem tűnt nekik, hogy új ember érkezett. A szakértő hiába próbálta felvenni a szemkontaktust a pincérrel, ez tíz perc után sem sikerült. Amikor odasétált a pulthoz, hogy a rendelését leadja, a két felszolgáló további két percig nem zavartatta magát, és beszélgetett, mire egyikük megkérdezte végre: „Segíthetek?” Ezzel szemben, amikor egy osztrák, Michelin-csillagos étteremben étkezett, azt tapasztalta, csupa egyetemista szolgált föl, ám a munkájukra semmi kifogás nem lehetett. A főpincér szemmel irányította a fiatalokat.

Molnár B. Tamás szerint az is igaz, hogy napjainkban „rettenetes fölösleges, elavult dolgokat” oktatnak a leendő pincéreknek. Ahogy a szakácsképzést, úgy a pincérek oktatását is meg kellene reformálni, jegyezte meg. – Ha egy komolyabb étterembe jelentkezik valaki, első körben egy órát beszélgetnek vele, majd e szűrőn túljutva jöhet a pár napos próbaidő. A teremfőnök vagy a főpincér ez alatt az idő alatt elmagyarázza, hogyan vegye fel a kapcsolatot a vendéggel, hogyan maradjon észrevétlen. Problémamentesen, egyszerűen kell dolgozni – szögezte le Molnár B. Tamás.

Igazságtalanok volnánk, ha nem említenénk meg, hogy sok helyen nagyon nagy nyomás nehezedik a felszolgálókra. „A pincér is csak ember. Lehet, hogy rossz napja van, és olyankor nehéz mosolyognia az emberekre. Tudom, hogy ez a dolga, de nehéz.” „Aki nem volt pincér, nem igazán tudhatja, mivel is jár ez a munka. Sokfélék vagyunk, így sokféle emberrel találkozunk egy nap folyamán. [ ] Az emberek rettenetesen bunkó, debil, primitív, kicsinyes, logikátlan, kellemetlen, sértő, durva, megalázó megnyilvánulásairól könyvet írhatnék.” Csak néhány további példa a már idézett fórumról, mindez arra világít rá, hogy a vendégekkel sem mindig könnyű.

Molnár B. Tamás egy másik problémára is felhívja a figyelmet, ami talán éppen a túlzott nyomásból fakad. Nevezetesen arra, hogy idehaza sok helyen már-már irritáló, őrjáratszerű a szerviz, a pincérek állandóan sétálnak az asztalok között. A svungos fel-alá járkálás ­miatt a vendég úgy érzi, mintha zárkában lenne, és az őr folyton azt figyelné, mit csinál. Ráadásul manapság ennek éppen ellenkezője hódít teret: a vendégek kifejezetten fesztelen, oldott légkörben szeretnének nagyon jót enni.

Itthon elterjedt a kissé zavaró udvariaskodás is. Sokunk számára ismerősek a „Minden rendben volt?”, az „Elégedett a vendég?”, a „Finom az étel?” kérdések, ezzel szemben Japánban vagy Spanyolországban csak annyit kérdeznek, leszedhetik-e a tányért. Akkor pedig különösen bosszantó a kérdés, ha a vendég és a pincér is tudja, nem azt kapta a vendég, amit rendelt.

Molnár B. Tamás rámutatott: ha a pincérnek láthatóan fogalma sincs arról, hogy egy-egy fogás hogyan készül, mi a különlegessége, milyen alapanyagokat használnak fel hozzá, tartalmaz-e allergén összetevőket, az nem az ő, hanem a menedzsment hibája. Az eligazítás, a képzés ugyanis a vezetés feladata (volna). Ennek fényében nem meglepő, ha az általunk megkérdezett több mint száz étterem vezetése közül mindössze egy vette a fáradságot arra, hogy válaszoljon kérdéseinkre.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.