Csődöt mondott az újságíró várakozása

A Magyar Nemzet 1965. november 14-én megjelent számából válogattunk.

MNO
2015. 11. 14. 22:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, ebből az alkalomból pedig múltidézésbe fogtunk. Keressék mindennap a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott napi számból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

 

A motorcsalád

Az üzemi riport hagyományos útja általában a következő: az újságíró elmegy a gyárba, megkeresi azt az embert, vagy azokat az embereket, akik ismerik a témát és hajlandóak beszélni. A témát ismerő emberek azután álta­lában beszélnék a témáról s elmondanak mindent, amit el lehet, vagy érdemes mondani. Először elmondják a témát a pozitív oldaláról, azután nagy lélegzetet vesznek és elmond­ják a – negatív oldaláról. Először elmondják, hogy mi az, amit megcsináltak, azután elmondják, hogy mennyi nehézséggel küzdöttek, amíg megcsinálták azt, amit meg­csináltak.

Ez a hagyományos út első szakasza.

A második szakasz során az újságíró elmegy a felettes ható­ságokhoz és megkérdezi, miért volt annyi nehézsége azoknak az embereknek, akik valamit alkottak? A felettes hatóság azután vagy megmondja, hogy miért volt nehézség, vagy megmagyarázza, hogy a nehéz­ségek nem is voltak olyan nagy nehézségek.

Ez a hagyományos út. Ritkán, de fordítva is meg­esik.

Az újságíró elment a felet­tes hatósághoz, mert hírét vette, hogy kinn, a Fehérvári úton, a Kismotor- és Gépgyár­ban kidolgoztak egy ötven ló­erűnél alacsonyabb teljesít­ményű, négyütemű, léghűtéses Diesel-motorcsaládot s a csa­lád fejlődése a legszebb remé­nyekre jogosít. A felettes ha­tásága szűkszavú tájékoztató után barátságosan felszólította az újságírót, hogy fáradjon ki a gyárba, beszélgessen azok­kal az emberekkel, akik a motorcsalád születése körül nagy szorgalommal bábáskod­tak, majd hozzátette a fele­ttes hatóság:

– Ne feledkezzék meg az kásában arról, hogy azok az emberek, nagyon sok nehézsé­get küzdöttek le, amíg a fel­adatuknak eleget tették. De leküzdötték

A fordított alapállás nem zavarta meg az újságírót, csak elgondolkoztatta, s fölkeltette benne az enyhe gyanakvást Mi lehet lenn a gyárban, ha ezt mondják fenn, a felettes hatóságnál? Felvette a telefonkagylót és bejelentette ma­gát a gyárban. Aki a telefon­vonal másik végén beszélt, nem lelkesedett különöskép­pen az újságíró látogatásáért, ez azonban nem zavarta az újságírót, mert hozzászokott, hogy nem fogadják mindenütt kitörd örömmel, különösen olyan helyeken nem, amely helyekről már a felettes ható­ság is megmondta, hogy sok volt a nehézség...

Így érkezett az újságíró egy szürke novemberi délelőtt a Kismotor- és Gépgyárba, fel­készülve arra, hogy kelletle­nül fogadják. Az újságíró vá­rakozása azonban ebben az esetben csődöt mondott. Akit keresett, azt a folyosón talál­ta, amint éppen kilépett a szobájából.

Ávár Jenő mérnököt ke­resném – mondta az újság­író, mire a kék köpenyes, fez hajú, fiatalos arcú ember kezet nyújtott: – Én volnék...

A mérnök szobájában nagyon meleg volt, ablakot nyi­tottunk és rágyújtottunk.

A Diesel-család... – kezdte az újságíró, mire Ávár Jenő főosztályvezető-mérnök benyúlt a fiókjába és kivett egy két és fél oldalas gépírást, amelyen ez állt cím­ként: „Új Diesel-motor család a Kismotor- és Gépgyárban”

A mérnök élőszóval foly­tatta: – Már éppen tájékoztatni akartuk a szaksajtót.
– Helyette házhoz jött a napisajtó...

Ezután elmondta a követ­kezőket: – A hazai ipar – elsősorban az építőipar –, valamint a mezőgazdaság gépesítése az ötven lóerő alatti teljesít­ménytartományban fokozott követelményeket támaszt a hazai motorgyártással szem­ben. A négy vállalatból létre­hozott Kismotor- és Gépgyár, amely negyvenéves motorgyártási hagyományokkal ren­delkezik – megbízást kapott az ötven lóerő alatti moto­rok profilgazda teendőinek ellátására. A feladat keretében a vállalat 1963-ban elindította az SF Diesel-motorcsalád ki­fejlesztését.

A fogalmazás rendkívül szerény és tartózkodó. Vala­mit elindítani általában szép és merész dolog, de befejez­ni? ... Ott azonban még nem tartunk. Az újságíró kíváncsi volt arra is, hogy erre a vál­lalkozásra miért volt szükség?
– Mert olyan motorcsalád­ra van szüksége az ország ipa­rának, amely alkalmas arra, hogy az ötven lóerő alatti tel­jesítménytartományon belül jó teljesítmény-lépcsőzéssel minden igényt kielégítsen. A típussor – nevezzük motorcsa­ládnak – lehetővé teszi a jelenleg különböző vállalatok­nál, kis darabszámban, na­gyon gazdaságtalanul folyta­tott motorgyártás központosítását... Hozzá kell tenni, hogy az ötven lóerő alatti motorgyártásunk konstrukciós szempontból teljesen eltérő, teljesítménylépcső szempont­jából pedig összehangolatlan típusokat gyárt jelenleg.

Az újságíró – bár nem ren­delkezik szélesebb körű mű­szaki képzettséggel – kezdi megérteni, miről van szó? És miért van szó?

Arról van szó és azért, de inkább adjuk át a szót Ávár Jenőnek, aki mérnöki pontossággal felsorolja a miért?-re adandó választ: – A vállalat messzemenően szem előtt tartotta a típus­soron belül, a közös és szab­ványos alkatrészek alkalma­zását, amely előfeltétele a gazdaságos alkatrészgyártás­nak.

Az újságíró előtt egy pilla­natra felvillantak azok a gon­dok és bajok, amelyeket az alkatrész-hiány kritikus idők­ben és kritikus munkákon okozott, de nem volt idő az elmélkedésre, mert a mérnök folytatta:
– A motortípus kialakítá­sánál a vállalat a piac köve­telményeinek megfelelően há­rom irányelvet tűzött maga elé:
1. Hosszú élettartamú, szél­sőséges körülmények között is megbízhatóan működő moto­rokat kell létrehozni.
2. A felhasználást illetően olyan kialakítást kell adni, hogy a motorok stabil és mo­bil üzemben is alkalmazha­tók és a lehető legtöbb mun­kagéppel összeépíthetők legye­nek.
3. A motor műszaki és gaz­dasági paraméterei feleljenek meg a nemzetközi színvonal követelményeinek.

Az újságíró ezek után arra lenne kíváncsi, hogyan haj­totta végre a Kismotor- és Gépgyár a feladatot? (Az új­ságíró kénytelen „vállalati szinten” kérdezősködni, mert a mérnök következetesen úgy beszél, hogy a vállalat...) Ez a közbeszólás megtöri a jeget s a mérnök csöndes mo­sollyal így szól:
– Nevezzük tehát a társa­ságot gyártmányfejlesztési műszaki kollektívának. Ez a kollektíva fejlesztette ki a motorcsaládot, amely 1, 2, 3 és 4 hengeres taggal rendelkezik, teljesítménye 9, 10 és 11,5 lóerő, 1500, 1800 és 2200 per­cenkénti fordulatszámnál, így a 9–46 lóerő közti teljesítménytartományt kielégíti. A négy­ütemű motorok léghűtéses hengerei álló, soros elrende­zésűek. A léghűtés szélsősé­ges hőmérsékleti határok kö­zött biztonságos üzemelést tesz lehetővé. A bosszú élet­tartamot a konstrukciós meg­oldások, a szerkezeti anyagok gondos kiválasztásán túl szá­mos, csak nagyobb motorok­ban megtalálható segédberen­dezés biztosítja.

Arra a kérdésre: hogyan? – az újságíró még mindig nem kapott választ, de nem türelmetlenkedik, mert a mérnök az eredményről kezd be­szélni s ez az egészben a leg­érdekesebb.

– A fejlesztési munka so­rán a vállalat az 1 és 2 hen­geres típusokból 5–5 darab prototípust legyártott, a 3 és 4 hengeres prototípusok le­gyártása most folyik. A prototípus motorokon végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a műszaki célkitűzéseket a Kismotor- és Gépgyár kollektívája megvalósította. Az 1 és 2 hengeres motorok prototí­pus vizsgálatai a kitűzött határidőnek megfelelően folynak, a jóváhagyás december­ben megtörténik. A nullszé­ria gyártása 1966 első fél­évében, a sorozatgyártás 1966 második felében esedékes. A 3 és 4 hengeres motorok prototípus-jóváhagyását 1966-ra, a nullszéria és a sorozatgyár­tás kezdését pedig 1967-re ter­vezzük. A vállalat az igényfelmérés alapján a hazai szük­séglet kielégítését tervezi, a termelés azonban az igények alakulása szerint növelhető.

Az SF-motorok felhasználá­sával a népgazdaság jelentős importot szüntet meg, az igé­nyeket egységes hazai típus­sor elégíti ki, ami a pótalkat­rész-ellátás szempontjából is nagy jelentőségű...

Az újságíró belátja, hogy ezzel a riport gyakorlatilag véget ért, mivel azonban még mindig nem kapott választ arra a kérdésre, hogyan sike­rült ezt a kétségtelenül jelen­tős eredményt pontos határ­időre és megnyugtató minő­ségben megoldani? – nyíltan felteszi a kérdést:
– Nehézségek voltak?
– Voltak.
– Például?
– Voltak helyiség-, anyag­- és munkaerőproblémák.

Szűkszavú, korrekt válasz, noha nagyon barátságosan és nagyon nyíltan mondták ki. Mintha az lenne mögötte, hogy az első eredmények már láthatók és vizsgálhatók, a je­lek biztatók és megnyugtatók, a többit a prototípus vizsgá­latok döntik el. Az újságíró tehát összecsukja jegyzeteit és visszavonul.

Az üzemi riport hagyomá­nyos útján egy új motorcsa­ládról kapott hírt és találko­zott egy új jelenséggel. Fent azt mondták nehézségek vol­tak. Lenn azt mondták, ered­mények vannak. Az újságíró azt hiszi, ezt nevezik egész­séges fordulatnak.

Baróti Géza (1965. november 14., 7. oldal)

 

 

1938-ben ezen a napon nem jelent meg a Magyar Nemzet.

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.