Suzuki, a mi autónk – a tolvajok szerint is

Az elmúlt négy év autólopási statisztikái szerint a Suzuki Swift a király, és az öreg autók sincsenek biztonságban.

Szabados Balázs
2014. 08. 06. 11:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Autóvadász honlapjára az elmúlt négy évben (2010. május 1. és 2014. június 30. között) 2924 ellopott gépjárművet érintő bejelentés érkezett, és az összesített statisztikák alapján a márkák rangsorát a Suzuki vezeti. Ezen belül is az ezüstmetál Swiftek voltak a legnépszerűbbek a tolvajok körében. Azt hihetnénk, hogy inkább az újabb Swifteket lopják, de az első generáció is ugyanolyan veszélyeztetett, ráadásul ezek általában nincsenek ellátva komolyabb riasztóval vagy mechanikus védelmi berendezéssel, tehát a bűnözők minimális időbefektetéssel és kockázattal számolhatnak. Az első generációról elmondható, hogy itt főként a kívülről is jó állapotú kocsikat lopják, ezekben ugyanis valószínűleg sokkal több használható, jó állapotú alkatrész van. A tapasztalatok szerint ráadásul ezen autók nagy része nem rendelkezett casco biztosítással, tehát a tulajdonos semmiféle kártérítésre nem számíthat.

 

Sajnos még mindig él az a közhiedelem, hogy a tolvajok nyilván a nagy értékű új autókra utaznak, pedig ez az üzletág a 2000-es éveket követően folyamatosan a kisebb kockázatot jelentő kis- és középkategóriás kocsik felé orientálódott. Jellemzően pillanatok alatt szétkapják a négykerekűt egy műhelyben, aztán alkatrészként értékesítik őket a feketepiacon. Az orgazdák ráadásul nem is belföldön adják el az alkatrészeket, hanem kelet-európai, balkáni, közel-keleti országokban és a volt Szovjetunió utódállamainak a területén.

Az ORFK-tól kapott adatok alapján megállapíthatjuk, hogy 2012-ben az átlagosnál több autót tulajdonítottak el.

Az „Autóvadász” fantázianévre keresztelt, civil gépjármű-felderítési tevékenység immáron 13 éves múltra tekint vissza. Célja a lopott gépjárművek civil személy által történő felderítése és a rendőrség munkájának a segítése volt. Az ezredforduló első éveiben az autóvadászok még manuális módszerrel keresték a lopott kocsikat, ugyanis akkor még rengeteg lopott autót pihentettek a bűnözők a lakótelepeken.

 

Az évek során rendvédelmi szervek munkatársai, polgárőrök, parkolási társaságok munkatársai, közterület-felügyelők és civilek is csatlakoztak a nemes kezdeményezéshez, és természetesen komoly hardveres és szoftveres fejlődés is történt, melynek köszönhetően több mint 2500 lopott, 4000-nél is több bűncselekmény elkövetése miatt körözött és több ezer forgalomból kivont gépjármű akadt fenn az autóvadászok hálójában. Az Autóvadász ezzel több mint hat és fél milliárd forint hasznot hozott a magyar államnak és annak polgárainak.

A négy év alatt sok olyan öreg, főként kisbusz és haszongépjármű ellopásáról is érkezett bejelentés, ami első ránézésre igencsak meglepőnek tűnhet. Kiemelten veszélyeztetettnek számítanak a VW Transporter T3 és T4, a Toyota Hiace és a Mazda E2200-as típusok.

Az autólopások csúcsidőszaka az Autóvadász.eu tapasztalatai szerint szeptember végétől karácsonyig és február elejétől június közepéig tart. Nyáron kevesebb autóeltűnést regisztrálnak, ugyanakkor ilyenkor jóval több az úgynevezett strandlopás, mikor a törülköző alól megszerzett pénztárcák és táskák mellett a slusszkulcshoz is hozzájutnak a tolvajok, és bónuszként az autót is viszik.

Strandoláskor sose bízzunk abban, hogy értékeinket egy törülközővel letakarva elhárítottunk minden veszélyt! A tolvajok gyakran csapatostul dolgoznak, persze szétszóródva a strandon, alaposan megfigyelik akció előtt a kiszemelt áldozatot, családot, és mikor őrizetlenül maradnak az értékek, pillanatok alatt lecsapnak. Sose hagyjuk őrizetlenül a táskánkat a parton, a legtöbb kiépített strandon van már lehetőség arra, hogy egy értékmegőrző szolgáltatásait igénybe vegyük.

 

 

Fogyasztás: átverik a vásárlókat az autógyárak

 

 

Relatíve idősebb, 7–12 éves autók esetén már csak kevés tulajdonos köt casco biztosítást (kivételt jelentenek a drága, felső kategóriás autók, sportkocsik), ami tulajdonképpen érthető, hiszen igen komoly összeget kell havonta kifizetni érte. Azonban mindenképpen érdemes egy jó ár/érték arányú riasztót beszereltetni, emellett egy mechanikus lopásgátlót is (sebváltózár, kormányzár) vásároljunk! A kettő együtt kijön 30-40 ezer forintból, és bár nem jelent garanciát arra, hogy nem lopják el autónkat, a komolyabb zárak elfűrészeléséhez 5-10 perc idő szükségeltetik, márpedig egy átlagos tolvaj inkább továbbáll, ha túl neccesnek tűnik a kiszemelt autó, és választ egy olyat, amit könnyebb elkötni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.