Ha a fogyasztó autóvásárlásra adja a fejét, jogosan szeretne tudatos döntést hozni. Így az egyik legelső szempont, amit megvizsgál a vásárlás során, hogy az adott gépjármű mennyit is fogyaszt.
Az Altroconsumo elsőként vizsgálta meg a gépkocsigyártók tüzelőanyag-fogyasztást ellenőrző eljárását. Kiderült, a gyárak többnyire alábecsülik a jármű valós fogyasztását, ezért félrevezető a vásárlóknak adott tájékoztatásuk. A tesztelés során egy Fiat Panda 1.2 és egy Volkswagen Golf 1.6 TDI volt a két alany, amelyeken a független szakértő szerv a jelenleg alkalmazott hivatalos eljárást folytatta le. Az eredmények szerint a gyártók a kocsikat 18-50 százalékkal állították hatékonyabbnak, mint amilyennek azok a valóságban bizonyultak.
A fogyasztóvédelmi szervezet emiatt Európában elsőként bíróságon követeli vissza a fogyasztók pénzét. Arra hivatkoznak, hogy az érintettek évente akár – évi 15 ezer kilométerrel számolva – 500 euróval költhettek többet tüzelőanyagra, mint amire a gyártók, kereskedők által nyújtott információk alapján számíthattak.
A vizsgálat azt is feltárta, hogyan használják ki a gyártók a túlfújt gumik és a csökkentett össztömeg adta lehetőségeket úgy, hogy a valósnál lényegesen kedvezőbb eredményekre jussanak. Az olasz szervezet a vizsgálat után kilenc trükköt jelölt meg mint lehetséges fogyasztáscsökkentő tényezőt. Az autó tömegének csökkentése akár 4,4, a túlfújt gumik 2,9 százalékos fogyasztáscsökkenéshez vezethetnek, emellett a generátor lekapcsolása és a speciális kenőanyagok alkalmazása szintén lejjebb viszi a mért értékeket. A fogyasztást a vezetési technika, a fék szerkezeti elemei közötti súrlódás csökkentése, valamint a hőmérséklet is befolyásolja. Így születnek az alacsonyabb gyári fogyasztási értékek, amelyek a valóságban soha nem fognak megjelenni, pedig ha tudatosan választott a vásárló, akkor ezeket figyelembe vette a döntése során – summázta a fogyasztóvédelmi szervezet.