Se vége, se hossza a narancssárgára színezett utasszállító járművekkel dolgozó távolsági autóbuszos céggel szemben közzétett fogyasztói panaszoknak. Van, aki érvényes jeggyel el sem tudott utazni, mert a járata nem indult el a megadott időben. Mások felszálltak a buszra, de az jelentős késéssel, vagy soha nem érkezett meg a célállomásra. Az egyik panaszos például azt is elmondta, hogy az éjszaka kellős közepén külföldön, egy autópálya pihenőben hagyta a sofőr, műszaki hibára hivatkozva. Mások elutaztak, időben oda is értek, de a sofőrök bánásmódját, a szükséges megállásokat, az út során nyújtott szolgáltatásokat kifogásolták.
A problémák másik csoportja jellemzően arra vonatkozik, amikor már megtörtént a baj és az utasok a szolgáltatóhoz fordulnak a panaszukkal. Ezekben az esetekben gyakori tapasztalat, hogy a csalódott fogyasztók nem találnak ügyintézőt, akivel beszélhetnének, az e-mailjeikre nem érkezik válasz, a kártérítési igényeiket pedig gyakran elutasítják. Mindezekkel a panaszokkal – és még sok egyébbel – nem csak az ellenőrző hatóság, de bárki megismerkedhet, ha az Orangeways-károsultak Facebook-csoportjába ellátogat. A pórul járt utasok ügyeit napról napra közzéteszik az oldal szerkesztői.
A fenti állításokat ugyanakkor senki nem ellenőrizte, és amíg a pontos tényeket nem ismerjük, el kell fogadnunk Kovács Miklósnak, az Orangeways vezérigazgatójának azt, hogy cége évente 300 ezer utast szállít, és a panaszok száma nem éri el az utasszám fél százalékát sem.
Csakhogy: a magyar utasok valójában nem is az Orangeways ügyfelei, hanem az ORW Hungaria Kft-től vásárolnak jegyet. Mindez úgy történhet meg, hogy az Orangeways Zrt. 90 százaléka 2010 szeptember elején az ORW Hungaria Kft. birtokába került, a fennmaradó 10 százalék pedig Kovács Miklósnál maradt.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság kérdésünkre elmondta, jelenleg vizsgálat folyik, hogy az Orangeways Zrt.-nek kiadott működési engedélyt szabályosan használja-e az ORW Kft. Azt is megtudtuk, hogy a hatósághoz érkeztek már utaspanaszok, amelyek kivizsgálása folyamatban van. A vizsgálat a közelmúltban indult, az eredmény az év vége felé várható. Előfordulhat, hogy a megállapításoktól függően első körben felszólítják a szolgáltatót majd a szabályok betartására. Ha ez nem jár eredménnyel, a törvényi szabályozásnak megfelelően büntetés kiszabására van lehetőség. Végső soron pedig, ha indokolt, a működési engedély visszavonására is sor kerülhet. A konkrét utaspanaszok mellett egyúttal vizsgálják a piacvédelmi szempontokat is.