Vizsgálat az Orangeways körül

Műszaki hibás buszok, goromba sofőrök az Orangeways fapados busztársaságnál.

2014. 10. 19. 14:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Se vége, se hossza a narancssárgára színezett utasszállító járművekkel dolgozó távolsági autóbuszos céggel szemben közzétett fogyasztói panaszoknak. Van, aki érvényes jeggyel el sem tudott utazni, mert a járata nem indult el a megadott időben. Mások felszálltak a buszra, de az jelentős késéssel, vagy soha nem érkezett meg a célállomásra. Az egyik panaszos például azt is elmondta, hogy az éjszaka kellős közepén külföldön, egy autópálya pihenőben hagyta a sofőr, műszaki hibára hivatkozva. Mások elutaztak, időben oda is értek, de a sofőrök bánásmódját, a szükséges megállásokat, az út során nyújtott szolgáltatásokat kifogásolták.

A problémák másik csoportja jellemzően arra vonatkozik, amikor már megtörtént a baj és az utasok a szolgáltatóhoz fordulnak a panaszukkal. Ezekben az esetekben gyakori tapasztalat, hogy a csalódott fogyasztók nem találnak ügyintézőt, akivel beszélhetnének, az e-mailjeikre nem érkezik válasz, a kártérítési igényeiket pedig gyakran elutasítják. Mindezekkel a panaszokkal – és még sok egyébbel – nem csak az ellenőrző hatóság, de bárki megismerkedhet, ha az Orangeways-károsultak Facebook-csoportjába ellátogat. A pórul járt utasok ügyeit napról napra közzéteszik az oldal szerkesztői.
A fenti állításokat ugyanakkor senki nem ellenőrizte, és amíg a pontos tényeket nem ismerjük, el kell fogadnunk Kovács Miklósnak, az Orangeways vezérigazgatójának azt, hogy cége évente 300 ezer utast szállít, és a panaszok száma nem éri el az utasszám fél százalékát sem.
Csakhogy: a magyar utasok valójában nem is az Orangeways ügyfelei, hanem az ORW Hungaria Kft-től vásárolnak jegyet. Mindez úgy történhet meg, hogy az Orangeways Zrt. 90 százaléka 2010 szeptember elején az ORW Hungaria Kft. birtokába került, a fennmaradó 10 százalék pedig Kovács Miklósnál maradt.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság kérdésünkre elmondta, jelenleg vizsgálat folyik, hogy az Orangeways Zrt.-nek kiadott működési engedélyt szabályosan használja-e az ORW Kft. Azt is megtudtuk, hogy a hatósághoz érkeztek már utaspanaszok, amelyek kivizsgálása folyamatban van. A vizsgálat a közelmúltban indult, az eredmény az év vége felé várható. Előfordulhat, hogy a megállapításoktól függően első körben felszólítják a szolgáltatót majd a szabályok betartására. Ha ez nem jár eredménnyel, a törvényi szabályozásnak megfelelően büntetés kiszabására van lehetőség. Végső soron pedig, ha indokolt, a működési engedély visszavonására is sor kerülhet. A konkrét utaspanaszok mellett egyúttal vizsgálják a piacvédelmi szempontokat is.

Mindehhez annyit tehetünk hozzá, hogy úgy tűnik, az Orangeways hasonló modellt valósít meg a közúti közlekedésben, mint a fapados légitársaságok. A „hagyományos” közlekedési vállalatoknál olcsóbb jegyárakkal dolgozik a cég (például azonos napon, útvonalon, Budapest–Berlin viszonylatban a fapados ár 11, a hagyományos ár 19 ezer forint), de ezért cserében el kell viselni bizonyos kellemetlenségeket. Ugyanakkor az olcsóbb légitársaságokat is egyre inkább arra szorítja az unió, hogy törődjenek az utasaikkal, gondoskodjanak róluk, ha kimarad a járat, és hiba esetén kemény kártérítési összegeket fizettetnek velük. Hasonlóra számíthatnak a fapados busztársaságok is a jövőben.

(Megjelent a szombati Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem c. oldalán.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.