Egyetlen lakó miatt bűnhődött az egész ház

Az egyik tulajdonos nem fizette be a vízszámláját, ezért mindenkinél korlátozták a szolgáltatást.

Horváth Attila
2014. 11. 19. 8:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy négyemeletes, 12 lakásos társasházban lakom hosszú évek óta. Az egyik lakó idén nem fizette be a vízszámláját a szolgáltatónak. Emiatt a vállalat az egész ház ellátását csökkenteni akarta, nem csak a szomszédomét. Az Alföldvíz Zrt. levélben közölte a közös képviselővel, hogy a társasház köteles behajtani a lakó tartozását. Külön vízórával rendelkezik mindenki, de létezik egy központi óra is, ami az egész ház fogyasztását méri. Az évenkénti, félévenkénti leolvasásoknál azonban keletkeznek eltérések, emiatt az egyenként összeadott végösszeg és a közös óra állása sosem egyezik. Ezt a különbséget utólag fizetik meg a lakók, ezzel tartozik a lakástulajdonos. Az eset végén a többi lakó dobta össze a pénzt, körülbelül 20 ezer forintot. Nem akartuk, hogy fél órába teljen kitölteni egy pohár vizet – panaszolta egy olvasónk, aki arra kereste a választ, hogy mit tehetnének hasonló esetben.

– Ha a mellékvízmérő fogyasztását a szolgáltatónak a felhasználó nem fizeti meg, a hatályos jogszabályok szerint szerződésszegés miatt a szolgáltató felmondja a szerződést. A probléma az, hogy a szolgáltatás biztosítása a társasház tulajdonában álló bekötési vízmérőn keresztül a közös csővezetéken keresztül történik. Ez azt jelenti, hogy a szabályozás szerint ezt követően a bekötési vízmérőóra fogyasztásában jelentkezik a nem fizetett szolgáltatás, amelyet a társasház egyes tulajdonosai fizetnek meg a tartozást felhalmozó fogyasztó helyett – magyarázta lapunknak Izsák Orsolya.

A társasházi szakjogász hozzátette, egy 2012 vége óta hatályos kormányrendelet szerint az ingatlanon fogyasztott víz mennyisége szempontjából a központi óra, azaz a bekötési vízmérő az irányadó. A bekötési vízmérő a telekhatáron van, erről a vezetékről ágaznak el a lakásba bejutó csövek, amelyeken a mellékvízórákat helyezik el.

Izsák Orsolya szerint az olvasónk által feltárt probléma nagyon gyakran fordul elő. Jobb esetben létezik a tulajdonostársak között egy fogyasztási alapuló elszámolási rend, amelyet a szervezeti és működési szabályzatban rendeznek, ez a vízórával nem rendelkező, vagy nem mért fogyasztást produkáló tulajdonosok elszámolását szabályozza a társasházban.

A szakjogász szerint ebben az esetben a szolgáltató a jogszabályoknak megfelelően járt el, tehát korlátozhatja vagy szüneteltetheti a szolgáltatást. Ezt a lépést a szolgáltató abban az esetben teheti meg, ha a népegészségügyi és szakigazgatási szerv hozzájárul, illetve a vízvételi lehetőség létfenntartáshoz szükséges és a közegészégügyi vízigényeket is tudja biztosítani. Ez tehát azt jelenti, hogy teljesen nem szűnhet meg a vízellátás, de lényegesen csökkenthető.

– A jogszabály érdekessége, hogy a társasház ennél a szolgáltatásnál lényegében a lakó külön elfogyasztott szolgáltatásáért is felelősséggel tartozik, vagyis ha valaki nem fizeti ki a tartozást, akkor a társasházzal szemben lehetőség van büntetés alkalmazására. A szolgáltató a jogszabály értelmében nincs arra kényszerítve, hogy a tényleges fogyasztóval szemben szankcionáljon – jelentett ki Izsák Orsolya.

Szerinte ezek az esetek ott fordulnak elő, ahol a társasházak gazdálkodásában jelentős a kintlevőség, egyébként nincsenek megtakarítások, valamint az egyes tulajdonosok közül többen eladósodtak. Éppen ezért fontos lenne egy következetes belső elszámolási rend, ami azt jelenti, hogy oly módon alakítsák ki a szolgáltatás biztosítását, hogy a vezetéken fogyasztó önállóan is büntethető legyen, azaz a társasház maga korlátozhatja a fogyasztást. A bekötési mérők számának növelésével, és nem utolsósorban következetes és pontos elszámolás rögzítésével lenne megoldható egy ilyen probléma.

Kérdéseinkkel kerestük az Alföldvíz Zrt.-t is, többek között arra lettünk volna kíváncsiak, hogy mit javasolnak a társasházaknak és milyen gyakran fordulnak elő ilyen esetek, de lapzártáig nem kaptunk választ.

(A cikk a Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem oldalán jelent meg november 18-án.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.