Csak a termékbemutatók megszüntetésével lehet megvédeni az embereket a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke szerint. A lapunk által többször is bemutatott átverések mögött jól működő marketing, profi szakemberek állnak, akiket a tavaly hozott szigorító törvények sem rettentettek el.
Több mint egy évvel ezelőtt vezették be azt a törvénymódosítást, amely szerint a tervezett rendezvény előtt tizenöt nappal a termékbemutatókat be kell jelenteni a település jegyzőjénél. Egy évvel később jól látszik, hogy a szigorítás nem hozta meg a várt eredményeket. Az árubemutatókra továbbra is valótlan ígéretekkel, méregdrága, ám sokszor használhatatlannak bizonyuló árucikkekkel csábítják főként a szépkorúakat.
A fogyasztóknak pedig hiába van tizennégy napjuk arra, hogy meggondolják magukat a vásárlást illetően, a cégek ezzel általában nem foglalkoznak – közölte lapunkkal a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke. Baranovszky György szerint a vásárlók sokszor utol sem tudják érni a céget, mert az köddé válik. Nem ritka, hogy a bejegyzett székhelyen egy épülőfélben lévő családi ház fogadja a fogyasztót, vagy a cég addigra már kétszer is átalakult és más vállalkozásként működik. A trükkök gyűjteménye kifogyhatatlan.
Erre magunk is több példát láttunk, utoljára egy fóti termékbemutatón vettek részt lapunk munkatársai. Egy olvasónk meghívására utaztunk a Budapest melletti városba. Itt ajándékutalvánnyal, személyes hazugságokkal, aranyos plüssmacikkal és szürreális főzőműsorral verték át a hiszékeny embereket. Többen is vásároltak a trükkös csalóktól, elkelt egyebek között egy takarítógép, egy többszörös áron eladott turmixgép is.
A 250 ezer forintos birkatakarót kínáló Best Original Kft.-ről később kiderítettük, hogy végrehajtás alatt áll, és törvényt sértett a rendezvénnyel. Még csak arra sem vették a fáradságot, hogy bejelentsék a rendezvényt a helyi jegyzőnél. Arról, hogy a károsultaknak végül sikerült-e elégtételt venniük, nem kaptunk információt.
Több esetről is beszámoltunk, amikor a gyanútlan fogyasztókat masszázsfotellal, konyhai eszközökkel verték át ilyen módszerrel. Éppen ezért Baranovszky Györgynek határozott a véleménye az ilyen rendezvényekről.
– Egyértelművé vált, hogy csak a termékbemutatók betiltása hozhatja meg a várt eredményt. 2014. január elsejétől hatályos az a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló törvény, amely szerint az üzleten kívüli kereskedelem esetében legkésőbb tizenöt nappal megelőzően be kell jelenteni a termékbemutatókat az illetékes jegyzőnek. Ez azért nem jó, mert a fogyasztóvédelmi hatóság ekkor még nem is értesül az esetről. A jegyző csak később, szinte postásként értesíti az utazás vagy a rendezvény helye szerinti illetékes hatóságot – tájékoztatott az igazgató.
Megtudtuk, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez beérkező megkeresések alapján jól látszik, hogy a módosítás nem érte el a kívánt hatást, a bejelentési kötelezettség nem változtatott a cégek gyakorlatán. Továbbra is valótlan, szórólapon megtalálható ígéretekkel, sokszor nem is létező ingyenes egészségiállapot-felméréssel, ajándékokkal csábítják a fogyasztókat a rendezvényekre, ahol pedig megtévesztő információkkal, agresszív marketingtechnikákkal veszik rá őket a szerződéskötésre. Az tehát, hogy a hatóság tudomást szerez a rendezvényről, továbbra sem riasztja el a cégeket a fenti fogyasztóellenes gyakorlatok alkalmazásától.
Ismert az is, hogy tavaly június 13-a óta a fogyasztók már nem nyolc, hanem 14 munkanapon belül gondolhatják meg magukat, ha termékbemutatón vásárolnak. Az elnök szerint az érintett vállalkozások ezzel sem törődnek, hiába jelentik be a rászedett vásárlók, hogy gyakorolni kívánják indokolás nélküli elállási jogukat. A vásárlók ekkor már bottal üthetik a rendezvényen általában már előre elkért több tízezer forintjukat. Az elnök szerint ilyenkor a nyakukon marad a sokszor használhatatlan termék, amelyhez a boltban vagy interneten akár ötödannyiért is hozzájuthattak volna. Példaként Baranovszky György a 280 ezert forintért polarizált fényterápiás lámpaszettet vásárló fogyasztó esetét hozta fel, aki csak később tájékozódott az interneten annak valódi áráról.
– A fogyasztóvédelmi szabályok megsértése mellett a termékbemutatós cégekkel más hatóságoknak is rendszeresen meggyűlik a bajuk. Előfordul a jogellenes adatkezelés miatti bírságok alkalmazása vagy épp a csalás kísérletének gyanúja miatti rendőrségi nyomozás. A legutóbbi esetünknél a vállalkozás azt állította valótlanul a megvételre kínált ágyneműről, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár visszatéríti az árát. Emellett pedig a Gazdasági Versenyhivatal is sorra hozza a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot megállapító és több millió forintos bírságokról szóló határozatait.
A Gazdasági Versenyhivatal szerint az Euro Benefit Kft. az üdülési jogok népszerűsítésével megtévesztette a fogyasztókat. A jogsértés elkövetéséért 18 millió forint bírságot szabtak ki – közölte a hivatal. A kft. 2012 januárjától 2014 júniusáig az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatait személyes, szóbeli egyeztetéseken és egyéb hirdetéseken, szórólapokon, weboldalakon népszerűsítette.
A versenyhivatal megállapította, hogy a cég a szóbeli tájékoztatásokon a fogyasztók azonnali döntéshozatalra késztetése céljából valótlanul azt a látszatot keltette, hogy az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatok csak nagyon korlátozott ideig érhetők el. Ezen kívül valótlan előnyöket jelenített meg az üdülési jogokkal kapcsolatban, hamis tájékoztatást adott az árról és a kedvezményekről. A versenyhivatal a bírság kiszabásakor a cég 2013. évi nettó árbevételéből indult ki, és súlyosbító körülményként értékelte egyebek között, hogy a jogsértés a fogyasztók széles körét