Továbbra is csalnak a termékbemutatókon

Nem riasztotta vissza a termékbemutatós csalókat a jogszabály, még mindig sok az átverés.

Horváth Attila
2015. 02. 07. 17:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a termékbemutatók megszüntetésével lehet megvédeni az embereket a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke szerint. A lapunk által többször is bemutatott átverések mögött jól működő marketing, profi szakemberek állnak, akiket a tavaly hozott szigorító törvények sem rettentettek el.

Több mint egy évvel ezelőtt vezették be azt a törvénymódosítást, amely szerint a tervezett rendezvény előtt tizenöt nappal a termékbemutatókat be kell jelenteni a település jegyzőjénél. Egy évvel később jól látszik, hogy a szigorítás nem hozta meg a várt eredményeket. Az árubemutatókra továbbra is valótlan ígéretekkel, méregdrága, ám sokszor használhatatlannak bizonyuló árucikkekkel csábítják főként a szépkorúakat.

A fogyasztóknak pedig hiába van tizennégy napjuk arra, hogy meggondolják magukat a vásárlást illetően, a cégek ezzel általában nem foglalkoznak – közölte lapunkkal a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke. Baranovszky György szerint a vásárlók sokszor utol sem tudják érni a céget, mert az köddé válik. Nem ritka, hogy a bejegyzett székhelyen egy épülőfélben lévő családi ház fogadja a fogyasztót, vagy a cég addigra már kétszer is átalakult és más vállalkozásként működik. A trükkök gyűjteménye kifogyhatatlan.

Erre magunk is több példát láttunk, utoljára egy fóti termékbemutatón vettek részt lapunk munkatársai. Egy olvasónk meghívására utaztunk a Budapest melletti városba. Itt ajándékutalvánnyal, személyes hazugságokkal, aranyos plüssmacikkal és szürreális főzőműsorral verték át a hiszékeny embereket. Többen is vásároltak a trükkös csalóktól, elkelt egyebek között egy takarítógép, egy többszörös áron eladott turmixgép is.

A 250 ezer forintos birkatakarót kínáló Best Original Kft.-ről később kiderítettük, hogy végrehajtás alatt áll, és törvényt sértett a rendezvénnyel. Még csak arra sem vették a fáradságot, hogy bejelentsék a rendezvényt a helyi jegyzőnél. Arról, hogy a károsultaknak végül sikerült-e elégtételt venniük, nem kaptunk információt.

Több esetről is beszámoltunk, amikor a gyanútlan fogyasztókat masszázsfotellal, konyhai eszközökkel verték át ilyen módszerrel. Éppen ezért Baranovszky Györgynek határozott a véleménye az ilyen rendezvényekről.

– Egyértelművé vált, hogy csak a termékbemutatók betiltása hozhatja meg a várt eredményt. 2014. január elsejétől hatályos az a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló törvény, amely szerint az üzleten kívüli kereskedelem esetében legkésőbb tizenöt nappal megelőzően be kell jelenteni a termékbemutatókat az illetékes jegyzőnek. Ez azért nem jó, mert a fogyasztóvédelmi hatóság ekkor még nem is értesül az esetről. A jegyző csak később, szinte postásként értesíti az utazás vagy a rendezvény helye szerinti illetékes hatóságot – tájékoztatott az igazgató.

Megtudtuk, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez beérkező megkeresések alapján jól látszik, hogy a módosítás nem érte el a kívánt hatást, a bejelentési kötelezettség nem változtatott a cégek gyakorlatán. Továbbra is valótlan, szórólapon megtalálható ígéretekkel, sokszor nem is létező ingyenes egészségiállapot-felméréssel, ajándékokkal csábítják a fogyasztókat a rendezvényekre, ahol pedig megtévesztő információkkal, agresszív marketingtechnikákkal veszik rá őket a szerződéskötésre. Az tehát, hogy a hatóság tudomást szerez a rendezvényről, továbbra sem riasztja el a cégeket a fenti fogyasztóellenes gyakorlatok alkalmazásától.

Ismert az is, hogy tavaly június 13-a óta a fogyasztók már nem nyolc, hanem 14 munkanapon belül gondolhatják meg magukat, ha termékbemutatón vásárolnak. Az elnök szerint az érintett vállalkozások ezzel sem törődnek, hiába jelentik be a rászedett vásárlók, hogy gyakorolni kívánják indokolás nélküli elállási jogukat. A vásárlók ekkor már bottal üthetik a rendezvényen általában már előre elkért több tízezer forintjukat. Az elnök szerint ilyenkor a nyakukon marad a sokszor használhatatlan termék, amelyhez a boltban vagy interneten akár ötödannyiért is hozzájuthattak volna. Példaként Baranovszky György a 280 ezert forintért polarizált fényterápiás lámpaszettet vásárló fogyasztó esetét hozta fel, aki csak később tájékozódott az interneten annak valódi áráról.

– A fogyasztóvédelmi szabályok megsértése mellett a termékbemutatós cégekkel más hatóságoknak is rendszeresen meggyűlik a bajuk. Előfordul a jogellenes adatkezelés miatti bírságok alkalmazása vagy épp a csalás kísérletének gyanúja miatti rendőrségi nyomozás. A legutóbbi esetünknél a vállalkozás azt állította valótlanul a megvételre kínált ágyneműről, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár visszatéríti az árát. Emellett pedig a Gazdasági Versenyhivatal is sorra hozza a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot megállapító és több millió forintos bírságokról szóló határozatait.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint az Euro Benefit Kft. az üdülési jogok népszerűsítésével megtévesztette a fogyasztókat. A jogsértés elkövetéséért 18 millió forint bírságot szabtak ki – közölte a hivatal. A kft. 2012 januárjától 2014 júniusáig az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatait személyes, szóbeli egyeztetéseken és egyéb hirdetéseken, szórólapokon, weboldalakon népszerűsítette.

A versenyhivatal megállapította, hogy a cég a szóbeli tájékoztatásokon a fogyasztók azonnali döntéshozatalra késztetése céljából valótlanul azt a látszatot keltette, hogy az üdülési jogokkal kapcsolatos ajánlatok csak nagyon korlátozott ideig érhetők el. Ezen kívül valótlan előnyöket jelenített meg az üdülési jogokkal kapcsolatban, hamis tájékoztatást adott az árról és a kedvezményekről. A versenyhivatal a bírság kiszabásakor a cég 2013. évi nettó árbevételéből indult ki, és súlyosbító körülményként értékelte egyebek között, hogy a jogsértés a fogyasztók széles körét

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.