Az Uber-jelenséget sokan sokfélén közelítették már meg a világ számos pontján. A taxisok szinte mindenhol tiltakoznak ellene, mert – szerintük – törvénytelen előnyöket élvező versenytársakat jelentenek számukra az internetes óriássá nőtt cég sofőr partnerei. A hatóságok sem bánnak mindenhol kesztyűs kézzel az Uberrel: Franciaországban nemrégiben házkutatást tartottak az irodáikban, Németországban betiltották tevékenységüket, Dél-Koreában vádat emeltek harminc ember, többek között a vezérigazgató, Travis Kalanick ellen. Egyértelműen látszik, hogy globális háború zajlik a piacért, az ügyfelekért és a pénzért. Nem kevés pénzért, hiszen a cég értékét már több milliárd dollárra becsülik.
Egy olvasónk – vélhetően csalódott sofőr – eljuttatta a szerkesztőségbe a partneri szerződést, amely legalábbis kérdéseket vet fel. Megkerestük Rob Khazzamot, a cég nemzetközi igazgatóját, hogy válaszokat kapjunk a leglényegesebbekre. Nem lettünk sokkal okosabbak.
Az Uber sofőrjei pénzért szállítanak utasokat, tehát ugyanazt a tevékenységet végzik, mint a taxisok, de sokkal kevesebb feltételnek kell megfelelniük, mint taxis kollégáiknak. Ugyanakkor Rob Khazzam kitart amellett, hogy „az UberX nem taxiszolgáltatás”. Szerinte az utazásmegosztás ilyen jellegű formája alapjában véve különbözik a kereskedelmi tevékenységet végző hivatásos taxizástól.
– Az UberX [telefonos alkalmazás] az Uber peer-to-peer (P2P) utazásmegosztó platformja – írta e-mailes megkeresésünkre az igazgató. – Az alkalmazás utasokat köt össze olyan autósokkal, akik autójuk fenntartási költségeit szeretnék megosztani másokkal. Ez az innovatív fejlesztés lehetővé teszi, hogy a városlakók – barát, kolléga vagy akár a szomszéd – együtt és olcsóbban utazzanak, javítva ezzel az autóik kihasználtságát.
Ahogyan az Uber bemutatja, az általuk kitalált szolgáltatás nem más, mint a közösségi gazdaság egyik új szelete. Valaki autózik valahol, és az utazás költségeit megosztja egy másik emberrel. Mindenki jól jár, a sofőr pénzt kap, az utas meg a taxinál olcsóbban eljut oda, ahová szeretne. Ez a két fél nem is szokott panaszkodni, elvégre ők haszonélvezői az ötletnek. Bár azt az utasoknak érdemes lenne átgondolniuk, hogy milyen kockázatot vállalnak, amikor beülnek egy ismeretlen, esetleg amatőr sofőr mellé.