Az Uber-jelenséget sokan sokfélén közelítették már meg a világ számos pontján. A taxisok szinte mindenhol tiltakoznak ellene, mert – szerintük – törvénytelen előnyöket élvező versenytársakat jelentenek számukra az internetes óriássá nőtt cég sofőr partnerei. A hatóságok sem bánnak mindenhol kesztyűs kézzel az Uberrel: Franciaországban nemrégiben házkutatást tartottak az irodáikban, Németországban betiltották tevékenységüket, Dél-Koreában vádat emeltek harminc ember, többek között a vezérigazgató, Travis Kalanick ellen. Egyértelműen látszik, hogy globális háború zajlik a piacért, az ügyfelekért és a pénzért. Nem kevés pénzért, hiszen a cég értékét már több milliárd dollárra becsülik.
Egy olvasónk – vélhetően csalódott sofőr – eljuttatta a szerkesztőségbe a partneri szerződést, amely legalábbis kérdéseket vet fel. Megkerestük Rob Khazzamot, a cég nemzetközi igazgatóját, hogy válaszokat kapjunk a leglényegesebbekre. Nem lettünk sokkal okosabbak.
Az Uber sofőrjei pénzért szállítanak utasokat, tehát ugyanazt a tevékenységet végzik, mint a taxisok, de sokkal kevesebb feltételnek kell megfelelniük, mint taxis kollégáiknak. Ugyanakkor Rob Khazzam kitart amellett, hogy „az UberX nem taxiszolgáltatás”. Szerinte az utazásmegosztás ilyen jellegű formája alapjában véve különbözik a kereskedelmi tevékenységet végző hivatásos taxizástól.
– Az UberX [telefonos alkalmazás] az Uber peer-to-peer (P2P) utazásmegosztó platformja – írta e-mailes megkeresésünkre az igazgató. – Az alkalmazás utasokat köt össze olyan autósokkal, akik autójuk fenntartási költségeit szeretnék megosztani másokkal. Ez az innovatív fejlesztés lehetővé teszi, hogy a városlakók – barát, kolléga vagy akár a szomszéd – együtt és olcsóbban utazzanak, javítva ezzel az autóik kihasználtságát.
Ahogyan az Uber bemutatja, az általuk kitalált szolgáltatás nem más, mint a közösségi gazdaság egyik új szelete. Valaki autózik valahol, és az utazás költségeit megosztja egy másik emberrel. Mindenki jól jár, a sofőr pénzt kap, az utas meg a taxinál olcsóbban eljut oda, ahová szeretne. Ez a két fél nem is szokott panaszkodni, elvégre ők haszonélvezői az ötletnek. Bár azt az utasoknak érdemes lenne átgondolniuk, hogy milyen kockázatot vállalnak, amikor beülnek egy ismeretlen, esetleg amatőr sofőr mellé.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!