Nincs megfelelő fogyasztóvédelmi politika

A Budapesti Békéltetőtestület elnöke maga is rendszeresen használja a vásárlók könyvét.

Horváth Attila
2015. 11. 24. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mikor reklamált utoljára termék vagy szolgáltatás miatt?
– Folyamatosan ezt teszem, rendszeresen írok a vásárlók könyvébe. Néhány hete a MÁV-val utaztam, de a vonatra szóló helyjegyet nem tudtam igénybe venni. A válaszuk az volt, hogy az osztrák társaság nem indította el a megfelelő számú vagont. A hentesnél viszont nem reklamálok, ott a feleségem vásárol. Egyébként a konzervatív vásárlók táborát erősítem. Szeretem megnézni a terméket, tájékozódni, és ugyanazokon a helyeken beszerezni. Azokhoz a vállalkozásokhoz megyek vissza, ahol azt követően is fontos vagyok, miután már eladták nekem az árut. Szokásom, hogy megnézem az ügyfélszolgálati irodákat, belenézek a vásárlók könyvébe, hogy ki mire panaszkodik, abból én is tanulhatok.

– Ezek szerint mindig panaszkodni kell?
– Nem ezt állítom, de az a fogyasztó, aki rámenősebb, könnyebben eléri a célját. Szerencsére a mai fiatalok tudatosabbak, elkérik a vásárlók könyvét, hívják az üzlet vezetőjét. Aki beletörődéssel intézi az ügyét, azt úgy is kezelik. Érdemes megfigyelni, hogy bánnak a német vagy az angol fogyasztókkal külföldön. Sok helyen a magyarok nem egyenrangúak más uniós fogyasztókkal. Más turisták jobb szobát kapnak, kedvezőbben bánnak velük. Akkor is, ha ugyanannyit fizettek egy szállodában, mint a külföldi. Ebben azért persze közrejátszik a nyelvtudás is. Arra kellene törekedni, hogy a magyar virtus mindenhol meglegyen. Erről sajnos valamiért nem beszélünk, pedig fontos téma. Szerencsére a most felnövő generációnál ez változik, náluk ez már nem lesz gond.

– Jó ma fogyasztónak lenni Magyarországon?
– A magyar fogyasztót a mostani jogrendszer megfelelően védi, erre még az alaptörvény is kitér. Az utóbbi időben az élelmiszer-biztonság és a hírközlés területén a korábbiaknál jóval szigorúbb szabályok léptek hatályba. Például a magyar békéltetőtestületi rendszer egyedülálló Európában. Hozzájuk fordulhat a fogyasztó a bíróság helyett, ha nem tud megegyezésre jutni a problémás céggel. Ennek és a hasonló szervezeteknek a szerepe az uniós jogharmonizációval még tovább nőtt, ingyenes és gyors lehetőséget biztosítanak vitarendezésre. Pozitív példa erre a jegybank pénzügyi fogyasztóvédelme.

– Több károsult, mint például a Quaestor- és Buda-Cash-ügyfelek, ezzel biztosan nem értenének egyet.
– A károsultak megsegítésére szolgáló törvényeket nem a jegybank hozta, ez a jogalkotó feladata. A Magyar Nemzeti Bank a pénzügyi intézményeket felügyeli, ha kell, bírságol. Ez jól látszik az elmúlt évek tapasztalataiból. A korábbi időszakhoz képest több az eljárás, nagyobb arányban derül fény a visszásságokra, egyre inkább kézzelfoghatóvá vált a pénzügyi fogyasztóvédelem.

– Sok kritikával illették a közelmúltban a jogalkotót.
– Sok problémát látunk, ezekre kötelességünk felhívni a figyelmet, hogy jobbá tegyük a fogyasztóvédelmet. Magyarországnak február óta nincs középtávú fogyasztóvédelmi politikája, pedig másfél-két éve dolgozik rajta a szakma. A jogalkotóknak többet kellene fektetni az intézményrendszerbe. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a kormányhivatalok kollégái nem tudják, mi lesz velük a jövőben, és így nehéz dolgozni. Kevesen vannak, bonyolult elvégezni a piacfelügyeleti feladatokat. Erősíteni kellene az intézményrendszert. A békéltetőtestületeknél is egyre több a feladat, de ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a rájuk fordított állami pénz. Amikor a fogyasztóvédelem területe a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz tartozott, még megfelelő pályáztatási rendszer működött, a civil szervezetek el tudták látni a fogyasztóvédelmi törvényben meghatározott feladataikat, sajnos ma már nem. Amióta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium átvette a területet, gyengültek a civilek, jelentősen csökkent a költségvetés erre fordítható része. A tárcának többet kellene lobbiznia több forrásért, persze lehetséges, hogy ez nem is céljuk. Van olyan ország, ahol a fogyasztóvédelem minisztériumi szinten működik, Magyarországon az államtitkárságon mindössze öten foglalkoznak vele érdemben.

– Azért vannak kormányzati eredmények. Ha minden jól megy, a KDNP eléri, hogy januártól szigorodjanak a termékbemutatókra vonatkozó szabályok.
– Ideális az lenne, ha végleg betiltanák a termékbemutatókat, de a szigorításnak is örülök. A legtöbb vállalkozás törekszik a békéltetőkkel való együttműködésre. A termékbemutatós cégek nem. Néhány kivételével nekik csak egy céljuk van, átverni a fogyasztót. A másik terület az építőipar, itt is sok csalóval találkozunk.

– Ötdecis sör helyett négydecis. Egy liter tej helyett kilenc deci a boltban, de az ár változatlan. Mit tehet a fogyasztó?
– Az árképzésbe nem lehet beleszólni, csak abba, hogy az emelésekről megfelelően tájékoztassák a fogyasztót. Ha szabálytalanság történik, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal jár el tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat esetén. Nincs viszont államilag meghatározott árképzés. Ha valaki tudatos szeretne lenni, az vásárlás előtt olvassa át a leírásokat, főleg a műszaki termékeknél. De vegyünk egy másik példát: a tartós használatra vásárolt árucikk egyébként ma már egészen megbízhatók, függetlenül attól, hogy Kínából jönnek-e vagy sem. A kifutó termékkel bánjunk óvatosan, mert valószínű, hogyha alkatrésszel van problémánk, azt nehezebben pótolja majd az adott cég. Merjünk élni a jogainkkal, ha valami nem tetszik, mondjuk el, írjuk le. A legfontosabb azonban, hogy mindig tegyük el a nyugtát.

– Egyre többen vásárolnak azonban otthonról.
– Nyugtát ilyenkor is kapniuk kell. A fogyasztók egyre többet vásárolnak online, ezzel párhuzamosan persze nő a panaszok száma is. Januártól, ha a fogyasztó egy másik uniós tagállami webáruházból vásárol, és gond adódik, úgy rendezheti a vitát, hogy ki se lép a lakásból. A saját nyelvén elérhető weblap köti össze a kereskedővel és az ügyet eldöntő békéltetőtestülettel.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.