– Mikor reklamált utoljára termék vagy szolgáltatás miatt?
– Folyamatosan ezt teszem, rendszeresen írok a vásárlók könyvébe. Néhány hete a MÁV-val utaztam, de a vonatra szóló helyjegyet nem tudtam igénybe venni. A válaszuk az volt, hogy az osztrák társaság nem indította el a megfelelő számú vagont. A hentesnél viszont nem reklamálok, ott a feleségem vásárol. Egyébként a konzervatív vásárlók táborát erősítem. Szeretem megnézni a terméket, tájékozódni, és ugyanazokon a helyeken beszerezni. Azokhoz a vállalkozásokhoz megyek vissza, ahol azt követően is fontos vagyok, miután már eladták nekem az árut. Szokásom, hogy megnézem az ügyfélszolgálati irodákat, belenézek a vásárlók könyvébe, hogy ki mire panaszkodik, abból én is tanulhatok.
– Ezek szerint mindig panaszkodni kell?
– Nem ezt állítom, de az a fogyasztó, aki rámenősebb, könnyebben eléri a célját. Szerencsére a mai fiatalok tudatosabbak, elkérik a vásárlók könyvét, hívják az üzlet vezetőjét. Aki beletörődéssel intézi az ügyét, azt úgy is kezelik. Érdemes megfigyelni, hogy bánnak a német vagy az angol fogyasztókkal külföldön. Sok helyen a magyarok nem egyenrangúak más uniós fogyasztókkal. Más turisták jobb szobát kapnak, kedvezőbben bánnak velük. Akkor is, ha ugyanannyit fizettek egy szállodában, mint a külföldi. Ebben azért persze közrejátszik a nyelvtudás is. Arra kellene törekedni, hogy a magyar virtus mindenhol meglegyen. Erről sajnos valamiért nem beszélünk, pedig fontos téma. Szerencsére a most felnövő generációnál ez változik, náluk ez már nem lesz gond.
– Jó ma fogyasztónak lenni Magyarországon?
– A magyar fogyasztót a mostani jogrendszer megfelelően védi, erre még az alaptörvény is kitér. Az utóbbi időben az élelmiszer-biztonság és a hírközlés területén a korábbiaknál jóval szigorúbb szabályok léptek hatályba. Például a magyar békéltetőtestületi rendszer egyedülálló Európában. Hozzájuk fordulhat a fogyasztó a bíróság helyett, ha nem tud megegyezésre jutni a problémás céggel. Ennek és a hasonló szervezeteknek a szerepe az uniós jogharmonizációval még tovább nőtt, ingyenes és gyors lehetőséget biztosítanak vitarendezésre. Pozitív példa erre a jegybank pénzügyi fogyasztóvédelme.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!