Így néznek ki a titkos náci bunkerek

Aranyvonat, föld alatti város, csodafegyverek – Alsó-Sziléziában jártunk, ahol ma is kísért a náci múlt.

Máté Péter
2015. 12. 14. 18:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtalálták a legendás aranyvonatot – röppent fel a közelmúltban a hír. Nem olyan régen pedig azzal került a nemzetközi érdeklődés homlokterébe a vidék, hogy a TVN24 lengyel hírtévé tudósítása szerint egy asztalosként dolgozó hobbitörténész, Krzysztof Szpakowski azt állítja, hogy hatalmas föld alatti város nyomaira bukkant, amely összeköttetésben áll a régióban található és részben látogatható bunkerekkel. Hat olyan település található a lengyelországi Alsó-Sziléziában, ahol náci bunkerek épültek a háború vége felé. Ezek: Jugowice, Włodarz, Rzeczka, Soboń, Osówka és Gontowa, valamint fontos emlékhely még Ksiaz vára, ahol Hitler szállását rendezték be.

Ha a föld alatti város legendája eddig a független szakértői vizsgálatok szerint nem is nyert ez idáig megerősítést, annyi biztos: a nemzetiszocialista vezetés szándékainak megfelelően grandiózus építkezés folyt az alsó-sziléziai Bagoly-hegy mélyén. 1943-ban született meg a döntés Albert Speer, a Harmadik Birodalom főépítésze és fegyverkezési minisztere javaslatára arról, hogy a német városokban működő hadiipari tevékenységeket át kell telepíteni, és ehhez többek között a sziléziai hegyek mélyén kialakítandó mesterséges barlangrendszereket választotta helyszínül.

Így jött létre a Riese (Óriás) projekt. Xaver Dorsch, a civil és katonai mérnököket összefogó OT (Organisation Todt) vezetőjének feljegyzése szerint a tervek alapján húszezer személy számára nyújtott volna menedéket az így létrehozott óriáskomplexum. Az építkezés számai tekintélyt parancsolóak: a beruházás költsége 150 millió birodalmi márkára rúgott, 36 mérföld hosszú úthálózat megépítésére volt szükség, és csak a csőhálózat 62 mérföldnyi volt. A hegyen folyó bányamunkát kezdetben hadifoglyokkal végeztették, ám később több mint tízezer zsidó rabot is munkára kényszerítettek.

Az egységes föld alatti város létezésének híre egyébként sem hullott szűz talajra, hiszen ez év augusztus végén maga az akkori lengyel kulturális és nemzeti örökségi miniszter helyettese jelentette ki: a Walbrzych közelében készített georadar-felvételek alapján jó eséllyel sikerült megtalálni a legendás náci aranyvonatot, amely a Harmadik Birodalom egykor birtokolt kincseit rejti.

A föld alatti óriásváros megtalálásának híre kapcsán mi is felvettük a kapcsolatot Szpakowski úrral, aki annak ellenére, hogy szűkszavú leveleiben megerősítette, örömmel találkozik velünk a helyszínen, és amúgy is közel áll szívéhez Magyarország, alsó-sziléziai utunk ideje alatt nem adott hírt magáról. Ennek ellenére úgy döntöttünk, hogy a helyszínre utazunk, és felkeressük a Walim településhez közel fekvő Wlodarz-csúcs mélyén található bunkermúzeumot, valamint ellátogattunk a Kamienna Góra nevű településen található egykori Arado Projekt néven működő gyár helyén berendezett múzeumba.

Az alábbi képek ezeken a helyszíneken készültek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.