Előre tudható, ki lesz a csaló banki alkalmazott

A megbízhatóságot alapvetően a lelkiismeretesség, az érzelmi stabilitás és az emberközeliség skáláin mérik, de még egy sor változót figyelembe kell venni.

BL
2012. 10. 25. 12:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A munkahelyi visszaélések napjainkban jelentős biztonsággal megelőzhetők, de nem létezik egyszerű, bárhol alkalmazható recept: a módszer összetett, és tudományos megközelítést igényel – mutat rá Fehér Zsolt, a HR-szakma meghatározó szereplőjének szakértője. – A fő nehézséget az okozza, hogy maga a megbízhatóság, illetve annak hiánya minden pénzügyi szempontból érzékeny munkakörben mást jelent. A kiindulópont tehát hasonló, mint egy sor bűnügyi profil, amelyek pontosan leírják a káros magatartásformákat.”

90 százalékos pontossággal szűrhető

Az Assessment Systems csütörtöki közleménye hangsúlyozza: a ma létező legmegbízhatóbb előrejelzési modell tesztekkel térképezi fel az alapszemélyiséget, illetve a személyiség úgynevezett sötét oldalát. A megbízhatóságot alapvetően a lelkiismeretesség, az érzelmi stabilitás és az emberközeliség skáláin mérik, de a banki csalás valószínűségének megállapításához még egy sor, munkakörre jellemző változót kell figyelembe venni. Tovább árnyalja a képet, amikor egyes tulajdonságok, melyek a visszaélést is nagyban segíthetik – például a kockázatvállalás, a feladat-központúság és a lobbanékonyság – bizonyos munkakörökben kifejezett elvárások.

„Az egyes személyiségjegyekhez tartozó értékeket és ezek kombinációit egy számítógépes modell dolgozza fel, ami megadja a banki alkalmazott jövőbeli viselkedését és személyes kockázati szintjét – vázolja a rendszer működését az Assessment Systems International szakértője. – Ma egy pénzintézeti visszaélést előrejelző módszer körülbelül egy tucat változóval már 90 százalékos pontosságú előrejelzést képes adni. Ehhez persze szükséges az, hogy a személyiségtesztek kiértékelése valós, friss normákhoz igazodjon, de nem árt a feddhetetlen és bizonyított elkövetői mintákkal való egybevetés tapasztalata sem.”

Nem számolnak a személyiséggel

Fehér Zsolt állítja: a banki folyamatok tisztaságának feltételei Magyarországon adottak, hiszen léteznek a megfelelő szabályzatok és továbbképzések. Azonban az emberi tényezővel, ezen belül a személyiséggel csak kevés vállalatnál számolnak, pedig ez határozza meg az egyén jövőbeli viselkedését. A munkaadó, ha ezzel tisztában van, megelőzheti a káros és károkozó magatartásformák, mint például a munkakerülés, késés, lopás, adatokkal való visszaélés, munkahelyi alkoholfogyasztás vagy a trükkös kimutatások megjelenését.

A válság hatására a banki csalások visszaszorítása terén az utóbbi években komoly váltás zajlott le. A visszaéléseket utólag feltáró belső ügyosztályok feladatát a világon egyre több banknál, biztosítónál és más, ügynökhálózattal rendelkező pénzintézetnél veszi át vagy egészíti ki a független szakértők által kidolgozott személyiségalapú előrejelzés. Az új tudástól a pénzintézetek elsősorban a banki csalások által okozott kár csökkentését, ügyfeleik biztonságának és biztonságérzetének növekedését, valamint jó hírnevük megőrzését várják, a munkaerőköltségek növelése nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.