„A munkahelyi visszaélések napjainkban jelentős biztonsággal megelőzhetők, de nem létezik egyszerű, bárhol alkalmazható recept: a módszer összetett, és tudományos megközelítést igényel – mutat rá Fehér Zsolt, a HR-szakma meghatározó szereplőjének szakértője. – A fő nehézséget az okozza, hogy maga a megbízhatóság, illetve annak hiánya minden pénzügyi szempontból érzékeny munkakörben mást jelent. A kiindulópont tehát hasonló, mint egy sor bűnügyi profil, amelyek pontosan leírják a káros magatartásformákat.”
90 százalékos pontossággal szűrhető
Az Assessment Systems csütörtöki közleménye hangsúlyozza: a ma létező legmegbízhatóbb előrejelzési modell tesztekkel térképezi fel az alapszemélyiséget, illetve a személyiség úgynevezett sötét oldalát. A megbízhatóságot alapvetően a lelkiismeretesség, az érzelmi stabilitás és az emberközeliség skáláin mérik, de a banki csalás valószínűségének megállapításához még egy sor, munkakörre jellemző változót kell figyelembe venni. Tovább árnyalja a képet, amikor egyes tulajdonságok, melyek a visszaélést is nagyban segíthetik – például a kockázatvállalás, a feladat-központúság és a lobbanékonyság – bizonyos munkakörökben kifejezett elvárások.
„Az egyes személyiségjegyekhez tartozó értékeket és ezek kombinációit egy számítógépes modell dolgozza fel, ami megadja a banki alkalmazott jövőbeli viselkedését és személyes kockázati szintjét – vázolja a rendszer működését az Assessment Systems International szakértője. – Ma egy pénzintézeti visszaélést előrejelző módszer körülbelül egy tucat változóval már 90 százalékos pontosságú előrejelzést képes adni. Ehhez persze szükséges az, hogy a személyiségtesztek kiértékelése valós, friss normákhoz igazodjon, de nem árt a feddhetetlen és bizonyított elkövetői mintákkal való egybevetés tapasztalata sem.”
Nem számolnak a személyiséggel
Fehér Zsolt állítja: a banki folyamatok tisztaságának feltételei Magyarországon adottak, hiszen léteznek a megfelelő szabályzatok és továbbképzések. Azonban az emberi tényezővel, ezen belül a személyiséggel csak kevés vállalatnál számolnak, pedig ez határozza meg az egyén jövőbeli viselkedését. A munkaadó, ha ezzel tisztában van, megelőzheti a káros és károkozó magatartásformák, mint például a munkakerülés, késés, lopás, adatokkal való visszaélés, munkahelyi alkoholfogyasztás vagy a trükkös kimutatások megjelenését.
A válság hatására a banki csalások visszaszorítása terén az utóbbi években komoly váltás zajlott le. A visszaéléseket utólag feltáró belső ügyosztályok feladatát a világon egyre több banknál, biztosítónál és más, ügynökhálózattal rendelkező pénzintézetnél veszi át vagy egészíti ki a független szakértők által kidolgozott személyiségalapú előrejelzés. Az új tudástól a pénzintézetek elsősorban a banki csalások által okozott kár csökkentését, ügyfeleik biztonságának és biztonságérzetének növekedését, valamint jó hírnevük megőrzését várják, a munkaerőköltségek növelése nélkül.