A versenyhivatal védi a gyerekeket a reklámoktól

A GVH kutatása szerint a 12 év alatti gyermekek átlagosan napi két és fél órát töltenek a televízió előtt a hétköznapokon. A hétvégi tévénézés aránya ennél is magasabb.

Munkatársunktól
2020. 02. 24. 14:37
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tájékoztatót tett közzé a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Gyermekeknek szóló reklámok címmel, ebben az eddigi jogalkalmazói gyakorlat alapján összefoglalják a cégeknek azokat a tudnivalókat, amiket a reklámozás során érdemes szem előtt tartani, hogy ne történjen jogsértés. Ismert, a gyermekkorúa­kat és a kiskorúakat komplex védelem illeti a reklámokkal szemben, ám mivel rendszeresek a gyermekeknek szóló reklámok a tévében és az online térben, ezek hibái miatt több esetben szabtak már ki bírságot a cégekre.

A GVH kutatása szerint a 12 év alatti gyermekek átlagosan napi két és fél órát töltenek a televízió előtt a hétköznapokon. A hétvégi tévénézés aránya ennél is magasabb, amikor átlagosan négy órát töltenek a gyermekek a képernyő nézésével.

A szakértők szerint eleve túl sokat tévéznek a kicsik
Fotó: 123RF

A hatóság kifejti: alapvetően jogsértőnek minősül a gyermekkorúak közvetlen felszólítása egy reklámban a hirdetett áru vagy szolgáltatás megvételére vagy igénybevételére, illetve arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet a vásárlásról. Ennek elkerülése érdekében ajánlásokat közöltek.

Így például az online hirdetéseknél fokozottan figyelni kell az olyan keresőszavak és tartalmak használatára, amelyek kifejezetten a gyermekek érdeklődési körébe tartoznak, de eleve tanácsos kerülni a célozgatást is a gyermekek által látogatott csatornákon a képi megjelenítésben, a hangok használatában. Gyermekeknek reklámot készíteni nem tilos, de a hirdetőknek meg kell gondolniuk, hogy bevonják-e őket a reklámtevékenységbe, illetve azt, hogy az interneten az életkori korlátok miatt elengedhetetlen-e a kicsik szerepeltetése.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.