Szűzrepülés: új kínai hidroplán a vízen

Múlt héten szenzációként bejárta a világsajtót, hogy egy 4-6 személyes, teljesen kínai fejlesztésű hidroplán első alkalommal a levegőbe emelkedett.

Dr. Varga Sándor
2013. 07. 26. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hír csak félig igaz, mert most csak a vízről szállt fel először, ami egy a szárazföldre és a vízre egyaránt leszálló kétéltű repülőgép fejlesztésekor természetes. Ott általában először a futóműves változatot emelik a levegőbe, még akkor is, ha az új gép egyébként csónaktestű. Írtam már a francia hároméltű Akoyáról, ott a két első repülés között több mint négy év telt el.

 

 

Kínában sem volt ez másképp, hiszen a repülőgép betonról történő első nyilvános felszállását 2010 novemberében jegyezték a zsuhaji légi bemutatón. Nem terhelve a kínai nevekkel az olvasókat, a múlt héten egy kínai tóról szállt fel először a vízről, és ezzel lett kétéltű és hidroplán a Hajou 300.


Néhány adat a kétéltű repülőgép teljesítményéről: ötszáz kilogramm hasznos terhet vihet, ezért négy-hat személy, köztük legalább egy pilóta utazhat vele. Több mint kétszáz kilométer per óra utazósebességgel 1300 kilométert repülhet egy felszállással.

Vizen ötszáz méteren felszáll, ha nincs természeti akadály, mondjuk a tó végén lévő magas fasor – nyilván akkor több hely kell neki. Landolásnál elég háromszáz méter vízhossz arra, hogy megálljon.

A kínaiak a Hajou 300 hidroplánt sokfunkciósra tervezték, mivel a fenti tulajdonságai miatt bárhol képes leszállni. Használhatja a parti őrség, alkalmas kutatásra, mentésre, turisztikai és üzleti célokra, hogy csak a fontosabbakat említsem.

 

A kínaiakat sokan vádolják koppintással, az egyszerű néző számára sem kétséges a hasonlóság az old timer kategóriába tartozó Lake LA-250 Renegade hidroplánnal, amit 2010-ben Berlinben a légi parádén fényképeztem le.


Iren Dornier
mesélte nekem, hogy a hidroplánfejlesztőknél bevett szokás, hogy a kisebb modelleket meghizlalják, mondjuk kétszemélyesből a következő lépcsőben készítenek hatszemélyest.

Talán a szám is utal erre, hiszen az eredeti négyszemélyes 250-es hatszemélyes kínai változatban már 300-as utójelet kapott. A Lake Renegade 30-40 éves konstrukció, de az első Lake alapváltozatát a második világháború után készítették el. Reménykedjünk, hogy  ezek a gondolatok alaptalanok, a hasonlóság pedig abból fakad, hogy lejárt a típusjegyek védettsége, és talán a Hajou kínaiul hasonlóan tavat jelent, mint az amerikai név.

Ami számomra furcsa, hogy a kompozit anyagok hihetetlen térnyerése idején, amikor a Boeing B787 óriás utasszállító repülőgép is nagyrészt a könnyű és erős kompozitból épült, ez a hidroplán még hagyományos aluminiumból szegecselt.

 

A sikeres szűzrepülés után a kínaiak várhatóan beindítják a tömeggyártást, idővel áttérnek a kompozit testre. A kínai haditengerészet jelenleg is használ saját építésű hidroplánt, kibontakozhat az orosz Berijev hidroplángyárral való együttműködésük is, s akkor talán orosz–kínai sugárhajtású hidroplán utasszállítóról is beszámolhatunk.


Ha tetszett a cikk, keressék a blogot az új Facebook-oldalunkon is, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek. Bár bázisunk továbbra is a www.vizirepules.hu oldal marad. A héten jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen. Olvassanak bele!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.