Régi szép idők: hidroplánok a Balatonon

A húszas-harmincas években hidroplánokról élvezhették az utasok a balatoni panorámát.

Dr. Varga Sándor
2013. 08. 30. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balaton a két világháború között is emblematikus helye volt az idegenforgalomnak, ezért repültek már 1923 júniusától naponta, igény szerint az Aeroexpressz légitársaság Junkers F–13 úszótalpas repülőgépei a budapesti dunai hidroplán kikötőből Siófokra. Napközben pedig a helyiek által csak Ezüstsirályként emlegetett hidroplánok a Balatonon szolgálták a közönséget.

A Junkers F–13 alumínium hullámlemezekkel borított, a világ első teljesen fémépítésű modern repülőgépe volt, szárazföldön kerekes futóművekkel, vízen úszótalpakkal üzemeltették. Kabinjában négyen fértek el kényelmesen.

A korszak luxus felfogását jól mutatta, hogy a kabin előtt a pilótafülke nyitott volt, mint kezdetben a sofőrülések az országúti limuzinokban. Rövid repülésekre a Balatonon az egyik pilóta helyére néha beengedtek utasokat is. Ilyenkor maximum öt, gyerekek esetében több személy élvezhette a vízről az elemelkedést.

A hidroplánok reggel a Gellért szálló elől a Dunáról felszállva körülbelül negyven perc alatt  lerepültek Siófokra, este pedig visszaszálltak. A jó gépkihasználás érdekében érkezés után, elutazás előtt menetrend szerinti repülések voltak kikötővel rendelkező balatoni fürdőhelyek között a Siófok–Almádi–Füred–Földvár útvonalon.

Arra is figyeltek, hogy aki mondjuk reggel Almádiból Füredre átrepült, az este, ha akart, hidroplánnal visszajöhessen. A le- és felszállás a kikötők előtt történt, az utas kiszolgáláshoz a balatoni hajókikötők infrastruktúráját vették igénybe.

 

Két hidroplánt a siófoki bázisra helyeztek: ha nem jönne Pestről gép, legyen, aki a balatoni kötelezettségeket ellátja. Később Keszthelyt és Badacsonyt is bevonták a célállomások közé.

A fennmaradó napközbeni időt a hidroplánok hosszabb-rövidebb sétarepülésre használták, de vállaltak taxirepüléseket is bárhonnan bárhova a tó fölött.

 

Ekkor az egész Balatont alkalmi repülőtérnek tekintették, a pilóta rutinjára bízták a megfelelő hely kiválasztását. Aztán a hidroplán kishajóként bepropellerezett a megrendelőhöz, vagy csónakkal kijöttek elé.

A különböző közlekedési társaságok példásan együttműködtek a minél nagyobb repülő utasforgalom eléréséért. Az állami vasúttársaság kedvezményes vasúti jegyekkel a Balatonra csábította a repülni vágyókat, de repülőjegyeket is árultak vasúti pénztárakban a balatoni repüléshez.

A balatoni kikötői pénztárakban pedig szintén lehetett repülőjegyet venni, sőt kombinált jegyet is, ha valaki hajóval jönne vissza a kiinduló állomásra.

Nagyapám, aki belém oltotta a hidroplánok szeretetét, maga is így utazott először az ezüstsirállyal.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a  Vízirepülés.hu című oldalunkat. Májusban jelent meg egy hosszabb írásom Az utasrepültetés nagy pillanatai címen, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.