Brazil hidroplán Európában

Az elmúlt években a nagy európai hidroplánfesztiválokon folyamatosan feltűnést keltett egy kétfedelű, kétszemélyes brazil hidroplán.

Dr. Varga Sándor
2013. 09. 27. 4:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromfedelű, kétfedelű, egyfedelű – a jelzők a repülőgépek szárnymegoldásait mutatja. Ma az egyfedelű megoldás a legelterjedtebb a világon. A szárny görbületének repülés közbeni változtatásával, a fékszárny és az orrsegédszárny kibocsátásával a lassan repülő gépet is a levegőben tudja így a szárnya tartani.

Korábban ezt a lassítást többfedelű szárnnyal oldották meg, ami a felhajtóerőt is növelte, így nagyobb terhet emelhettek kisebb méretű, szakszóval kisebb fesztávú egymás feletti szárnyakkal.

A Vörös Báró híres német vadászpilóta gépe háromfedelű volt az első világháborúban. De szúnyogirtáskor vagy repülőnapokon még ma is lehet látni kétfedelű An-2 repülőgépet, ami lassan repülve szórja a permetszert vagy ugrik ki belőle a sok ejtőernyős.

Napjainkban az egész világon polgárjogot nyer a könnyű sportrepülőgép kategória. A kategóriát nem azért hívják könnyűnek, mert a repülőgép sárkányszerkezete nem alumíniumból, hanem kompozitból készül.

A kategória azért jött létre, hogy minél több ember élvezhesse a hobbipilótalét örömét, ahol kábé fele annyi órával szerezhet és tarthat fenn szakszolgálati engedélyt.

Ehhez olyan gépeket kell építeni, amik nagyobb hibahatárokat viselnek el, mondjuk nehezebben esnek át vagy könnyebben szállnak le vagy fel, kisebb helyen tárolhatók. A brazil repülőgépgyár a hidroplán építésekor e célok miatt vette elő a kétfedelű megoldást.

A képeken már láthattuk a gépet, amely kétéltű. Kerekeken 80 méter hosszú futópályán felszáll és 120 méteren leszáll. Vízen kicsit több kell neki a felszálláshoz – 120 méter –, viszont hamarabb megáll, elég neki 100 méter hosszú vízfelület. Kétéltű volta miatt rámpán kigurulhat a partra, így könnyebb ki- vagy beszállni a pilótafülkébe.

Két személlyel, teljes terheléssel utazósebessége 180 km/h, egy felszállással öt órát képes a levegőben tölteni, vagyis 900 kilométert repülhet. Emiatt egy litvániai bázisról könnyen repkedett Európában, több leszállással akár Franciaország atlanti-óceáni partvidékére is.

56 km/h sebességnél még levegőben marad és nincs kilenc méter a szárnyfesztávja.

Kapható ládában is, szereld magad hidroplán változatban, de szívesebben veszik már repülőképes állapotban. Búcsúzóul repüljünk vele egyet Adele kitűnő zenéjére!

Ha tetszett a cikk, keressék a  Vízirepülés.hu című oldalunkat. A múlt héten jelent meg egy hosszabb írásom Repülőfesztivál egy osztrák tavon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.