Görögországban az elmúlt években egymást követően két hidroplántársaság is megbukott, mert nem tudta a menetrend szerinti hidroplánrepülést stabilizálni. Kevés volt a kanadai géptámogatás, hiányzott az állami ösztönzés. Pedig a legnagyobb társaság az előző évtizedben 180 ezer utast szállított a görög tengereken, ami húszszemélyes hidroplánokkal sok ezer járatot jelentett.
Háromszáz szigeten csak 27 szárazföldi komolyabb repülőtér – akad még ellátatlan terület Görögországban. Az élményre vágyó turisták repülnek majd hidroplánnal, olyan szigetek is bekapcsolódhatnak majd a messziről jövők célpontjai közé, amiket ma hajóval lassú és bonyolult elérni.
Tavasszal a görögök a magánhidroplán-légitársasági befektetések ösztönzésére új törvényt hoztak. Az állam megkönnyítette és gyorsította az engedélyezi eljárást, lényegében eltörölte a repülések időbeli korlátait.
Pénzügyi alapot hoztak létre hidroplánterminálok építésének támogatására. A szigeteken megrendelésre ösztönözték a mentőket, hogy használjanak hidroplánokat. A görögöknél jelentős a tűzoltóhidroplán-flotta, az erdőtüzek megfékezésénél nélkülözhetetlen.
A kedvező jogszabályi környezetváltozás hatására egy VIP repülésekre sugárhajtású kis üzleti gépekkel rendelkező társaságban érdekelt üzleti kör a nyáron céget alapított.
A Hellenic Seaplanes a görög hagyományokat folytatva ambiciózus tervekkel állt elő.
Hidroplánterminálok, kikötők létesítésére az érdeklődő polgármesterekkel megkezdték a tárgyalásokat. A Facebook-oldaluk a nyár óta tele van tárgyalási fotókkal. Kos szigetére a terminálról mintatervet készíttettek, ott és néhány kikötőben már engedéllyel is rendelkeznek.
A gépválasztásuk a korábban sikeres DHC-6 Twin Otter és a DHC-3 Turbo Otter – képeken is látható – 19-15 közötti székezésű típusait részesíti előnyben. Előbbiből modern változatot is rendeltek a kanadai Viking Air gyártól.
A mentőkkel stratégiai megállapodást kötöttek hidroplánnal történő légi betegszállításra, jövő tavasszal tervezik az első járatokat. Terv szintjén egész Görögországban gondolkodnak, kétszáz vízi leszállóhely szerepel a fejlesztési térképükön.
Reméljük, hogy az ígéretes projekt nem megy füstbe, mint egy korábbi horvát adriai kezdeményezés, és tavasszal már működési fotókat mutathatunk róluk a blogban.
Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Utasszállító repülőgépek pilóták nélkül? címmel, olvassanak bele abba is!