Hidroplánok a görög tengereken

Ahol sok a sziget, ott a hajó, a komp mellett ideális közlekedési eszköz lehet a hidroplán is.

Dr. Varga Sándor
2013. 11. 29. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Görögországban az elmúlt években egymást követően két hidroplántársaság is megbukott, mert nem tudta a menetrend szerinti hidroplánrepülést stabilizálni. Kevés volt a kanadai géptámogatás, hiányzott az állami ösztönzés. Pedig a legnagyobb társaság az előző évtizedben 180 ezer utast szállított a görög tengereken, ami húszszemélyes hidroplánokkal sok ezer járatot jelentett.

Háromszáz szigeten csak 27 szárazföldi komolyabb repülőtér – akad még ellátatlan terület Görögországban. Az élményre vágyó turisták repülnek majd hidroplánnal, olyan szigetek is bekapcsolódhatnak majd a messziről jövők célpontjai közé, amiket ma hajóval lassú és bonyolult elérni.

Tavasszal a görögök a magánhidroplán-légitársasági befektetések ösztönzésére új törvényt hoztak. Az állam megkönnyítette és gyorsította az engedélyezi eljárást, lényegében eltörölte a repülések időbeli korlátait.

Pénzügyi alapot hoztak létre hidroplánterminálok építésének támogatására. A szigeteken megrendelésre ösztönözték a mentőket, hogy használjanak hidroplánokat. A görögöknél jelentős a tűzoltóhidroplán-flotta, az erdőtüzek megfékezésénél nélkülözhetetlen.

A kedvező jogszabályi környezetváltozás hatására egy VIP repülésekre sugárhajtású kis üzleti gépekkel rendelkező társaságban érdekelt üzleti kör a nyáron céget alapított.

A Hellenic Seaplanes a görög hagyományokat folytatva ambiciózus tervekkel állt elő.

Hidroplánterminálok, kikötők létesítésére az érdeklődő polgármesterekkel megkezdték a tárgyalásokat. A Facebook-oldaluk a nyár óta tele van tárgyalási fotókkal. Kos szigetére a terminálról mintatervet készíttettek, ott és néhány kikötőben már engedéllyel is rendelkeznek.

A gépválasztásuk a korábban sikeres DHC-6 Twin Otter és a DHC-3 Turbo Otter – képeken is látható – 19-15 közötti székezésű típusait részesíti előnyben. Előbbiből modern változatot is rendeltek a kanadai Viking Air gyártól.

A mentőkkel stratégiai megállapodást kötöttek hidroplánnal történő légi betegszállításra, jövő tavasszal tervezik az első járatokat. Terv szintjén egész Görögországban gondolkodnak, kétszáz vízi leszállóhely szerepel a fejlesztési térképükön.

Reméljük, hogy az ígéretes projekt nem megy füstbe, mint egy korábbi horvát adriai kezdeményezés, és tavasszal már működési fotókat mutathatunk róluk a blogban.

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Utasszállító repülőgépek pilóták nélkül? címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.