B. ú. é. k.: ezüst sirály hidroplánok a Balatonon

90 éve már menetrend szerint repült a tavon a világ első teljesen fémépítésű utasszállító hidroplánja.

Dr. Varga Sándor
2013. 12. 20. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A héten volt 110 éve, hogy két bicikligyáros a világon először szállt fel motoros repülőgéppel, és a nap végére már majdnem háromszáz métert repültek vele. A repülőgép fából, drótokból, vászonból épült, a fa légcsavart biciklilánc hajtotta. Sikerük több mint egy évtizedre konzerválta a repülőgépgyártás dizájnját: könnyű anyagok, autodidakta pilóta-tervezők alapították a később nagy repülőgép-márkaneveket.

Boeingtól Fokkerig, a nevesebb pilótavonallal szemben egy kazángyáros egyetemi tanár is bekapcsolódott a repülési üzletbe. Junkers professzor soha nem vezetett repülőgépet, viszont kisujjában volt az áramlástan fizikája. Ma már mindenki naponta láthatja, hogy a felhajtóerő a teljesen fémtestű gépen is ugyanúgy keletkezik, csak hajtómű-kapacitás, és a nem dögnehéz vasból épült sárkány kell hozzá.

A professzort repülős körökben kezdetben megmosolyogták: vasmadarak, ugyan! Nem talált terveihez pilótát, aki öngyilkosjelöltként berepülné őket. Majd a háború pilótafronton parancsra besegített, a fém Junkers vadászgépek tapasztalatai nyomán pedig létrejött az első polgári utasszállító. 1919 nyarán repült először, 330 darabot gyártottak belőle, korának legelfogadottabb típusa volt.

A Junkers F13 repülőgéphez a professzor megterveztette az alumínium vázrendszert és rajta a hullámos lemezborítást, s egyből a fém lett a máig ható trend.

Első utasszállító repülőgépként magán viselte a korszak közlekedési felfogását. Az országúti limuzinban is az egyenruhás sofőr a szabad ég alatt ült, mögötte pedig párnázott ülésű, zárt kabinban élvezhették a sebességet az utasok.

A repülőgépen sem volt másként, csak itt a biztonság miatt előre két pilótaülést terveztek, és négy felnőtt fért el kényelmesen a fűthető kabinban. A pilóták még jó ideig kinn vezették a repülőgépet, a szabad levegőn, talán a jobb kilátás és a sebesség érzete miatt, meg talán a sapka és a pilótaszemüveg romantikája okán.

A Junkers F13-asokat kerekes futóművel és úszótalpakkal szállították. Nem voltak mai értelemben vett mobil kétéltűek, ahol az úszótalpból a pilóta bármikor kiengedheti a kerekeket. Egyszerre csak vagy szárazföldi gépek, vagy hidroplánok lehettek.

A Balatonon a közönség ezüst sirálynak becézte a hidroplánt. Idén irtunk már róluk, miként üzemeltek a Dunán és a magyar tengeren.

A Junkers F13 egy magyar példánya a közlekedési múzeum kiállításán a többi repülőgép között sajnos csak tavasztól őszig tekinthető meg. A jármű 1921-ben részt vett a királypuccsban, IV. Károlyt Szombathelyről Budaörsre repítette, ahol később már a gép nélkül csatát vesztett.

Az alábbi képpel minden kedves olvasónknak kellemes karácsonyi ünnepeket, sikerekben gazdag új évet kívánunk, az ünnepek alatt olvassák régebbi bejegyzéseinket is. Új témával a Hidroplánok blogban legközelebb január 10-én jelenkezünk.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Ajánljuk a hidroplánok, a repülő hajók testvéréről, a repülő autókról néhány napja megjelent hosszabb írásunkat, olvassanak bele abba is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.