A lengyel üdülőváros, Gizycko parti sétányán idén a közönség szűkebb repülőprogramot láthatott, több hidroplánnal fűszerezve, mint tavaly. Az összesen tizenegy személyes négy gép között csak egy olyan volt, amely tavalyi szereplés után szállt le ismét a tó vizére.
Míg Ausztriában, a Scalaria Air Challenge fesztiválon egyre több a hidroplán, addig a Mazuri-tavakon a rendezőknek nem sikerült jelentősen növelniük a létszámot és a kapacitást. Ebbe biztosan belejátszik az időpontban és távolságban is közeli új konkurencia, a Red Bull Air Race júliusi gdanski tengeri futama. Emellett nem jöttek a nagyobb gépek, s a lengyel légierőtől beígért C–130-as katonai szállítógép tó feletti áthúzása is elmaradt.
Míg Amerikában gazdag programmal vonzóak a hidroplánokat is felvonultató repülőnapok, addig Európa a válság miatt egyre csendesebb. Idén tavasszal elmaradt például a biscarrosse-i hidroplán-találkozó ott, ahol száz éve Franciaországban az európai hidroplánrepülés bölcsője volt.
A közeli reptéren is a kicsi, néhány személyes repülőgépek domináltak a füvön. Még az ejtőernyősök is a szárazföldre ugrottak, nem a tóba. Vajon miért?
Jövőre talán nagyobb hangsúlyt kaphatna a hidroplánrepülés, ha a parton lévő rengeteg fiatal érdeklődő baráti jegyárral kipróbálhatná a vízről felszállás élményét.
Mi az élményt erre az évre videóval pótoljuk. A lengyeleknél is szerepelt típussal, itt kék, ott sárga festésű Piper Super Cub kétüléses hidroplánnal repültünk néhány éve a Comói-tavon.