Hidroplán drón és ekranoplán Gelendzsikben

Múlt héten volt a világ legnagyobb hidroplán-légiparádéja a Fekete-tenger partján, sajnos most nélkülem.

Dr. Varga Sándor
2014. 09. 12. 9:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor legutóbb ott jártam, akkor már benn ültem a nyitóképen látható Be–200 tűzoltó hidroplánban, de akkor a szélvihar nem engedte meg a felszállást. Most gyönyörű idő volt az orosz Berijev gyár kísérleti telepén, meg nagy forgalom minden szempontból.

 

A sztár továbbra is a nagy Berijev tűzoltó repülőgép, amely az európai légi alkalmassági bizonyítvány után idén az amerikait is megszerezte. Újabb nagy hidroplánokat adtak el az orosz katasztrófavédelemnek, dél-amerikai és kínai eladások, francia tartós bérlet volt napirenden. A gyárban készül a 20 helyett már 32 tonna vizet ledobó változat is.

 

Sajnos az Airbusszel közös sugárhajtású, 72 székes utasszállító hidroplán, a Be–210 közös európai fejlesztéséről nem szóltak a hírek. Pedig az Airbus kisebb helikopterekkel és haditechnikai eszközökkel jelen volt, franciák rakétákat és műrepülőgépet kínált.

 

A kiállításon felvonult harminc típusban voltak még orosz helikopterek, pilóta nélküli repülő eszközök, drónok, és új-zélandi kétéltű hidropláncsónak is eljött. Hagyomány szerint a katonai kötelékek is műrepültek. A két abszolút orosz újdonság is nagy sikert aratott, amit részletezek.

Az orosz repülőipari és űrtechnológiai cég, a Roszteh a világ első hidroplán drónját mutatta be. Találó hidroplán-elnevezéssel a pilóta nélküli járművet Csiroknak, vagyis récének hívják. Tiszta orosz, tiszta fekete kompozit, írták róla, valójában egy fejlesztési platform mintadarabja.

 

Mit tud a fekete réce? Vízről, mocsárból, laza hóról, bármilyen szárazföldről fel-le száll, nem kell neki épített kifutópálya. Már elárulták az egyik nagy titkot is, hogy behúzható légpárnával rendelkezik, amelyet a vízen, havon ki sem ereszt. Képes 6000 méter magasra felemelkedni és ott 500 km/h csúcssebességgel repülni. A két hajtóműve is különleges megoldású, amit még homály fed.

A légi parádén a Berijev gyár kisebb gépe, a Be–103 – a cikk végén érhető el a korábbi repülési videóm vele – is újraéledt. Kompozit csónaktestet és szárnyakat kap, hogy jobban ellenálljon a tengervízi korróziónak. A típus kapcsán új eladásokról számoltak be Amerikában, és alakul a kínaiakkal a közös gyártás is.

Jövőre egy 10 méter szárnyfesztávú, 700 kilogramm felszállótömegű változattal kezdik meg a berepülési programot. A drón 300 kilogramm hasznos terhet vihet magával, ezért nagyon széles a felhasználási területe. Nem katonai területen fúrótorony-támogatás, katasztrófavédelem, humanitárius és egészségügyi szolgáltatások lehet a fő profil.Katonai alkalmazásban pedig lopakodó képességű, vagyis láthatatlan. Felderítő és csapásmérő képessége rakétákban, bombákban és más fegyverekben félelmetesnek ígérkezik.

 

A Csirokban a hasznos teher három ember is lehetne. Erről nem, de egy 25 tonnás személyszállító változatról már beszéltek a fejlesztők.

Nemrég bemutattuk a blogban azokat a különleges hidroplánokat, amelyeket az oroszok ekranoplánnak neveznek.

 

Gelendzsikben először szállt fel a tengerről az Orion ekranoplán egyik változata, egy négyszemélyes limuzin. A határrepülőgép néhány méterrel a víz fölött repül, de ez lehet hó is, így szibériai alkalmazásról is beszélnek.

A szentpétervári gyárban épített Orion ekranopláncsaládot is elérte a modernizálás szele. A jó masszív régi alumíniumot felváltotta a még erősebb és könnyebb kompozit. A hajtóművek nagyobb hatásfokkal, jobb átvitellel dolgoznak, és fejlett az elektronika is.

 

A limuzin után már beszélnek a 20 utast szálló kisbusz változatról is. Az idei gelendzsiki hidroplánszalonról bővebben a Repülni Jó oldalon, és ott nézhetik meg a Be–103-as repülését is.

 

A Hidroplánok blogunk a vízreszállás báját nemcsak szövegben a blogban, hanem a tatai Öreg-tavon is kínálja. Aki teheti, éljen vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.