A Liget projekt miatt idén végleg bezárják, és utána lebontják a Petőfi Csarnokot. Ki tudja, hova kerülnek majd a magyar repüléstörténet relikviái. Szeptember végén, az utolsó nyitvatartási napon búcsútúrára mentem a Repüléstörténeti állandó kiállításra, fő zarándokhelyként kedvencem, a Junkers F–13-as repülőgép szárnya alá. Az „ő” aurájában idéztük fel Szabó Attila muzeológussal a Junkers második királypuccsban 63 éve játszott szerepét. Erről a tényeket pár éve egy országos napilapban már lenyilatkozta, így a következő szöveg szigorúan az én történetmesélésem. Sőt nekem már korábban említett bizonyos, a cikk végére tartogatott hidroplános érintettséget...
A Junkers gyár a háború után lépett színre a teljesen fémépítésű utasszállító repülőgép újdonságával, az F–13-mal. A gyár Svájcban talált egy döntően kétfedelű hidroplánokkal, egykori háborús pilótákkal a tavakon és a tavak között sétarepülést kínáló légitársaságot, amely a Junkers F–13-at úszótalpakkal használhatta volna.
Kevés tőkéjük révén elfogadták a gyártól négy gép apportba adását úgy, hogy vettek hozzá még hármat. A német gyár a főpilótát is a gépekkel adta, hogy tanítsa be azok üzemelését és vigyázzon a Junckersekre. A svájciak egy ilyen gépet kerékre szerelve, füves reptéren kezdtek el használni.
A történet másik szála szintén Svájcba vezet, ahol ekkor IV. Károly az első magyar királypuccs után száműzetését töltötte.
A legitimista magyar főurak 1921 nyarán elhatározták IV. Károly újbóli hatalomátvételét. Az egykori király gyors hazahozását Svájcból pedig – biztonsági okok miatt inkognitóban, rejtve – repülőgéppel tervezték. Két egykori magyar katonapilótát bíztak meg a repülőgép felkutatására és az akció megszervezésére, ahol hatórás repülés után Dénesfán szálltak volna le a fűre.
A pilóták, talán háborús kapcsolataikat is felhasználva, jutottak el a svájci Ad Astra Aero légitársasághoz. Az F–13-as bérlése nem okozott problémát, házassági évfordulós sétarepülést és öt utast írtak a hatórás repülési tervbe. A kerekes változat utaskabinjában négyen foglalhattak helyet – inkognitóban a királyi házaspár, a titkár és az egyik pilóta. A másik pilóta valószínűleg előre ült, a jobb oldali ülésbe.