„Fél-” hidroplán segítette a magyar királypuccsot

A magyar királypuccsmúzeumban kiállított repülőgépéből kibomlik egy eddig ismeretlen hidroplánszál.

Dr. Varga Sándor
2014. 10. 10. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Liget projekt miatt idén végleg bezárják, és utána lebontják a Petőfi Csarnokot. Ki tudja, hova kerülnek majd a magyar repüléstörténet relikviái. Szeptember végén, az utolsó nyitvatartási napon búcsútúrára mentem a Repüléstörténeti állandó kiállításra, fő zarándokhelyként kedvencem, a Junkers F–13-as repülőgép szárnya alá. Az „ő” aurájában idéztük fel Szabó Attila muzeológussal a Junkers második királypuccsban 63 éve játszott szerepét. Erről a tényeket pár éve egy országos napilapban már lenyilatkozta, így a következő szöveg szigorúan az én történetmesélésem. Sőt nekem már korábban említett bizonyos, a cikk végére tartogatott hidroplános érintettséget...

 

A Junkers gyár a háború után lépett színre a teljesen fémépítésű utasszállító repülőgép újdonságával, az F–13-mal. A gyár Svájcban talált egy döntően kétfedelű hidroplánokkal, egykori háborús pilótákkal a tavakon és a tavak között sétarepülést kínáló légitársaságot, amely a Junkers F–13-at úszótalpakkal használhatta volna.


Kevés tőkéjük révén elfogadták a gyártól négy gép apportba adását úgy, hogy vettek hozzá még hármat. A német gyár a főpilótát is a gépekkel adta, hogy tanítsa be azok üzemelését és vigyázzon a Junckersekre. A svájciak egy ilyen gépet kerékre szerelve, füves reptéren kezdtek el használni.

A történet másik szála szintén Svájcba vezet, ahol ekkor IV. Károly az első magyar királypuccs után száműzetését töltötte.

A legitimista magyar főurak 1921 nyarán elhatározták IV. Károly újbóli hatalomátvételét. Az egykori király gyors hazahozását Svájcból pedig – biztonsági okok miatt inkognitóban, rejtve – repülőgéppel tervezték. Két egykori magyar katonapilótát bíztak meg a repülőgép felkutatására és az akció megszervezésére, ahol hatórás repülés után Dénesfán szálltak volna le a fűre.

A pilóták, talán háborús kapcsolataikat is felhasználva, jutottak el a svájci Ad Astra Aero légitársasághoz. Az F–13-as bérlése nem okozott problémát, házassági évfordulós sétarepülést és öt utast írtak a hatórás repülési tervbe. A kerekes változat utaskabinjában négyen foglalhattak helyet – inkognitóban a királyi házaspár, a titkár és az egyik pilóta. A másik pilóta valószínűleg előre ült, a jobb oldali ülésbe.

A svájci hegyekben a köd dél körül szállt fel, így korábban nem indulhattak el, ráadásul tapasztalt pilótára is szükségük volt.

Szerintem a gyári főpilótát, Zimmermannt azzal nyerték meg, hogy biztosítékként a gép árával megegyező letétet kínáltak – és adtak végül – az út előtt. A kockázatokról nem beszélve egy király renoméján a gépeltérítés foltot ejtett volna, és a cégnek sem lett volna jó ajánlólevél.  Tehát gyakorlatilag megvették a Junkers gépet, így senki nem vethette a főpilóta szemére, hogy menet közben alaposan eltért a repülési tervtől.


1921-ben még iránytűvel és látás szerint, tereptárgyak felismerésével repültek. Nem voltak még elfogó vadászgépek, így a határokon is könnyen átrepültek. Az út során két „köhögő” motorszakaszt is megúsztak, a Duna vonala elhagyása után már szürkületben érkeztek Magyarország fölé. Ott először eltévesztették a Szombathely melletti birtokot. De a rossz leszállás után még átrepültek a pár kilométerre levő Dénesfa előkészített repterére, ahol sikeresen véget ért a légi bevetés.

A kormányzó úr trófeája

A sikertelen második királypuccs után a Junkers F–13-at magyar bíró még Dénesfán zár alá vette és elkobozta. A letét tiszta jogi helyzetet teremtett, a gyár az apportja fejében pénzét a gépért megkapta, nem is perelték azt soha. A gépet szétszedték, majd vonaton Budapestre szállítva a Nemzeti Lovardában a záró képünkön látható módon, a Junkerst a bukott király egykori gépeként és okulásul kiállították a nagyközönség számára. Majd a Királyi Közlekedési Múzeumba és jogutódjaihoz került, ezért látogathattuk múltunk e híres, hidroplán elemet is tartalmazó darabját egészen szeptember végéig.

Szerintem nem kell krimiírói fantázia ahhoz, hogy dolgoztak ellenerők is a légi utazás kisiklatására. A megrendelt sétarepülés előtt éjszaka, hogy-hogy nem hangártűzben megsérült a Junkers jobb szárnya. Már nem lehetett megjavítani.

De a svájci hangármester már akkor is tudta, hogy a pontosság nem csak a királyok erénye; a gépet induláshoz délre ki kell állítania. Szerencsére Junkers gondolt a gyors szárnycserére, hat hollander le- és felcsavarása elég volt hozzá. A hangármester a repülőtéren körülnézett és az a hidroplán esett ideiglenesen áldozatul a szükséges műveletnek, amit a nyitóképen mutattunk meg. Így kapott az 59-es számú Ad Astra gép 66-os számú jobb szárnyat.

 

 

Ha tetszett a cikk, nézzék meg a néhány éve Iren Dornier-val a Közlekedési Múzeumban készített videómat is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.