Az olasz katamarán-hidroplán óceánátrepülő rekordja

Lindbergh előtt már több hidroplán átrepülte az óceánt, észak helyett délen, de nem parttól partig.

Dr. Varga Sándor
2014. 12. 05. 8:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilencven éve építették Olaszországban a nyitóképen látható hidroplánt, katamarán hajótesttel és a szárnyon húzó-toló propelleres hajtóművel. A Savoia-Marchetti olasz repülőgépgyár ezen is csavart egyet, mert az S.55 gépén a hajtómű ferde beállítású. A hidroplán jóval megelőzte korát, ránézésre akkor kevesen hittek abban, hogy egyáltalán repül.

 

Az olaszok nyitották a húszas években a hidroplánok aranykorát. Százszemélyes óceánjáró óriásgépük már 1921-ben repült egy kicsit, és szintén olasz hidroplán lépte át először a világon az ötszáz kilométer per óra sebességet.

 

Az S.55 szakított a korában divatos kétfedelű-koncepcióval, és egy nagy, 24 méteres szárnyat kapott, amelyet ráültettek a szintén szokatlan módon kettős hajótestre, így lett belőle katamarán-hidroplán. A pilótákat nem az egyik hajótest elejébe ültették, hanem a szárnyba, középre. A hátsó vezérsíkok két rúdon nyúlnak ki a hajótestből, három függőleges vezérsíkkal.

 

A korában szintén úttörő, több mint 8 tonna felszállótömegű hidroplán kormányzását erősítette a harmadik farok. A ferde hajtóművet talán a szükség hozta, hogy az előtte-alatta ülő pilótákat a légcsavar menetszele ne zavarja, így ferdén is biztosították a kétszáz kilométernél nagyobb óránkénti átlagsebességet .

 

Érdekes, hogy ez a ferde megoldás napjainkban visszajött. Az ezen a képen látható első, lassan sorozatgyártásra érett hatszemélyes Cirrus Vision SF50 is ilyen elhelyezésű sugárhajtóművet használ a V alakú hátsó vezérsíkok között.

A húszas években nemcsak Amerikában, hanem Európában is sokan tülekedtek az Atlanti-óceán átrepüléséért, állami támogatással vagy a nélkül. Népszerű útvonal volt a zöld-foki-szigeteki megállóval Brazília csücske, ma is erre járnak a kisebb teljesítményű repülőgépek.

 

A Savoia-Marchetti S.55 először egy olasz gróffal vágott neki az óceánnak, aki még az innenső oldalon, Casablancánál összetörte a hidroplánt. Ez volt a szerencséje Joao Ribeiro de Barros világot járt brazil pilótának, leendő óceánátrepülőnek, aki sem állami támogatást nem kapott, sem új S.55-öt nem tudott venni. Lecsapott a roncsra, és vagyona eladásából Olaszországban újjáépítette, és pót-üzemanyagtartályokat erősített fel a leghosszabb, 2400 kilométeres szakaszra. A hidroplánt a ma Jaúként ismert szülővárosa tiszteletére Jahu névre keresztelte.

 

1926 október közepén indultak Genovából, de a hajtómű állandóan rosszalkodott, láthatatlan kezek cukrozták az üzemanyagot, vasalkatrészt tettek az egyik hengerbe. A kényszerleszállásokat rövid letartóztatás, hajóval ütközés fűszerezte. Utóbbi október végén történt, már a Zöld-foki-szigeteken, addigra az út hosszabb, part menti részét már teljesítették. A szigeten rövidre tervezett megállóból végül hat hónap lett. Közben a másodpilótát, aki katonatiszt volt, hazarendelték; Barros kapitány maláriát kapott, majd Olaszországba kellett utaznia a motorjavításra.

Április végére kijavították a hidroplánt, felkészült az új legénység, nekivágtak az óceán feletti útnak. 250 méter magasan, a vége felé újra köhögő motorral, de 190 km/h átlaggal fél nap alatt értek át a brazil oldalra. Úgy jártak, mint néhány év múlva a magyar óceánrepülők, akik a nagy út után a bicskei kukoricásban kényszerleszállást hajtottak végre a pesti ünnepi fogadtatás helyett.

 

A Jahu a partoktól nem messze a tengerre szállt – előny a hidroplánnál –, és egy olasz hajó vontatta be Noronha kikötőjébe, ahol a viszontagságok legyőzését napokon át ünnepelték a lelkes fogadó közönséggel, jó néhány nappal megváratva a még nagyobb népünnepélyt a tervezett végső állomáson, Rio de Janieroban.

 

Apróság, de közben egy spanyol pilóta már januárban elvette a dicsőséget Barros kapitánytól. Európából indulva nagyjából hasonló útvonalon – az óceánon át mindenképpen – a képen a két Dornier unokával látható német Dornier Wal hidroplánnal ő és személyzete voltak az elsők a világon, akik átrepülték az Atlanti-óceánt, még ha a délebbi részén is.

 

Barros kapitányt az vigasztalhatta, hogy ő már Rióban pótünnepelt, amikor Charles Lindbergh végrehajtotta történelmi repülését, amely izgalomba hozta a világot mindhárom óceán minden partján.

 

Két éve írom minden pénteken ezt a blogot, ezért úgy döntöttem, hogy hidroplánbloggerként karácsonyra megjelentetem a képen látható e-könyvet a hidroplánokról, benne hivatkozásokkal elérhető lesz mind a 99 addigi blogbejegyzésem. Pluszban egy videónk a magyar óceánátrepülők emlékművéről.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.