Kilencven éve építették Olaszországban a nyitóképen látható hidroplánt, katamarán hajótesttel és a szárnyon húzó-toló propelleres hajtóművel. A Savoia-Marchetti olasz repülőgépgyár ezen is csavart egyet, mert az S.55 gépén a hajtómű ferde beállítású. A hidroplán jóval megelőzte korát, ránézésre akkor kevesen hittek abban, hogy egyáltalán repül.
Az olaszok nyitották a húszas években a hidroplánok aranykorát. Százszemélyes óceánjáró óriásgépük már 1921-ben repült egy kicsit, és szintén olasz hidroplán lépte át először a világon az ötszáz kilométer per óra sebességet.
Az S.55 szakított a korában divatos kétfedelű-koncepcióval, és egy nagy, 24 méteres szárnyat kapott, amelyet ráültettek a szintén szokatlan módon kettős hajótestre, így lett belőle katamarán-hidroplán. A pilótákat nem az egyik hajótest elejébe ültették, hanem a szárnyba, középre. A hátsó vezérsíkok két rúdon nyúlnak ki a hajótestből, három függőleges vezérsíkkal.
A korában szintén úttörő, több mint 8 tonna felszállótömegű hidroplán kormányzását erősítette a harmadik farok. A ferde hajtóművet talán a szükség hozta, hogy az előtte-alatta ülő pilótákat a légcsavar menetszele ne zavarja, így ferdén is biztosították a kétszáz kilométernél nagyobb óránkénti átlagsebességet .
Érdekes, hogy ez a ferde megoldás napjainkban visszajött. Az ezen a képen látható első, lassan sorozatgyártásra érett hatszemélyes Cirrus Vision SF50 is ilyen elhelyezésű sugárhajtóművet használ a V alakú hátsó vezérsíkok között.
A húszas években nemcsak Amerikában, hanem Európában is sokan tülekedtek az Atlanti-óceán átrepüléséért, állami támogatással vagy a nélkül. Népszerű útvonal volt a zöld-foki-szigeteki megállóval Brazília csücske, ma is erre járnak a kisebb teljesítményű repülőgépek.
A Savoia-Marchetti S.55 először egy olasz gróffal vágott neki az óceánnak, aki még az innenső oldalon, Casablancánál összetörte a hidroplánt. Ez volt a szerencséje Joao Ribeiro de Barros világot járt brazil pilótának, leendő óceánátrepülőnek, aki sem állami támogatást nem kapott, sem új S.55-öt nem tudott venni. Lecsapott a roncsra, és vagyona eladásából Olaszországban újjáépítette, és pót-üzemanyagtartályokat erősített fel a leghosszabb, 2400 kilométeres szakaszra. A hidroplánt a ma Jaúként ismert szülővárosa tiszteletére Jahu névre keresztelte.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!