A Dornier kuzinok hidroplános vetélkedése

Dolgoznak a gének, a Dornier unokatestvérek vetélkedve külön-külön modern hidroplánok gyártására készülődnek.

Dr. Varga Sándor
2014. 05. 02. 7:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A harmadik nemzedék is leteszi névjegyét a világ leghíresebb hidroplántervező családjában. Egészséges versengés alakult ki a két unoka, Conrado Dornier és Ireneus, latinból már angol keresztnévre váltott Iren Dornier kapitány között. Claudius Dornier, a nagypapa a húszas évek végén a Dornier Do-X óceánátrepülő óriás-hidroplánnal elég magasra tette a mércét, igaz a nagypapa korában a hidroplánok sokkal nagyobb súllyal vettek részt a világ repülőgépgyártásában, mint manapság. Az unokák az elmúlt években a családi hagyományokat őrző kisebb, új modellekkel jelentek meg a világpiacon.

 

 

A Dornier Seastar egy apa-fia projekt. A terveket még Claudius Dornier Jr., az apa készítette, egy kisebb változata harminc évvel ezelőtt még repült a halála előtt.

Conrado, az unoka folytatta a fejlesztést. A gépet megnagyobbította úgy 15 személyesre, a kétezres évek trendjének megfelelően a sárkányba belekerültek a kompozitok és a modern irányítási rendszer.

 

A gyárát hosszú keresés után végül Kanadában nyitotta meg, ahol az ország hagyományainak megfelelően a tartományok jelenleg is támogatják a hidroplánok gyártását.

A Seastar egy kétéltű repülő hajó, az úszótestre épített szárnyon helyezkedik el a családi hagyományban már jól bevált húzó-toló turbólégcsavaros hajtómű. 350 kilométeres óránkénti utazósebességgel közel kétezer kilométer a hidroplán hatótávolsága.

 

Luxus változatban hat-nyolc, egyébként tizenkét személy szállítására képes, de a megrendelő óhaja szerint további funkciók – mentés, teherszállítás – építhetők bele. Hatmillió dollárért jövőre szállítják le az első szériapéldányt.

 

Iren Dornier fiatalemberként a családi üzlettől távol indult, világhíres magazinok címlapfotósaként merült el a divat világában.

Ahogy mesélte nekem, egyszer csak felülkerekedett benne a nagyapja szelleme, előbújt belőle rengeteg beszélgetés a kisgyerekkorából, és hobbi pilóta tudása mellett visszatért az örökséghez.

 

A kilencvenes évek közepén egy olasz pilóta barátjával regionális légitársaságot alapított a Fülöp-szigeteken. Először cseh L–410-es gépekkel repültek, majd fokozatosan a harminc személyes Dornier Do-328 típusra váltottak.

A német állam 10 millió márkás támogatásával a manilai gyárában a roncsokból helyreállította és modernizálta a Dornier Do-24 hidroplánt, majd a nagypapa óriásgépe vonalán és emlékére két év alatt körberepülte vele a Földet.

 

A helyreállított gép presztízsével pedig megszervezte Európa legnagyobb hidroplán fesztiválját, a Scalaria Air Challenge-t, ahol az oldtimer gép szárnyán este manökenek is sétáltak.

 

A manilai gyár is adta a hátteret, hogy Iren Dornier nyolcvan év után tervezőként is újrafogalmazza a nagypapa kétszemélyes hidroplánját, a Libellét.

 

Ideális oktatógép mellett – Irenre jellemző módon – a hidroplán marketingjének középpontjába „az adrenalin által túlfűtött emberek komoly játékszer” gondolata került, hatalmas stresszlecsapoló képességgel és óriási szabadságvággyal.

Tízéves munkával a két prototípus kész, felhajtható szárnyakkal elfér egy garázsban és utánfutóval szállítható, üzemelése autóbenzinnel nem is olyan drága.

 

A kompozit miatt jól bírja a tengeri sót, nem korrodálódik. Kétszáz kilométeres utazósebességgel ezerháromszáz kilométer a hatótávolsága. Egy kétéltű repülő üzleti limuzin, az Akoya és az Icon A5 versenytársa világon, egyelőre a gyártását mégis jegelték.

 

A Dornier családi hagyomány szerint minden új hidroplán típust a Boden-tavon kell berepülni. Conrado és Iren versengése közben is tiszteletben tartotta ezt a talán szerencsét hozó elvet, mindkét új hidroplán ott szállt fel először.

Európára nézve a szomorú inkább az, hogy a Dornier nevet a tó partján, Friedrichshafenben már csak egy múzeum őrzi, az új hidroplánok gyártása pedig szétszóródott a világban. Pedig Európában – két hete írtam róla - a toszkán tartomány támogatásával segíti a saját hidroplán gyár alapítását.

 

Ha tetszett a cikk, nézzék meg a Vízirepulés.hu oldalunkon Iren Dornier-val készített videointerjúmat. És ajánlom egy vadonatúj termékünket, a Repülni jó című összerakható digitális könyvet, benne a 15 lehetséges elemből mindenképpen válogassák ki a Repülőfesztivál egy osztrák tavon című fejezetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.