Harmadik évünket egy kínai fejlesztés bemutatásával kezdjük, amit öt éve építenek, 2015 év közepére tervezik a nyitóképen látható kétéltű hidroplán első példányának szűzfelszállását.
Elavult a régi hidroplán
A világ egyik legnagyobb országa nem lehet meg haditengerészeti hidroplánok nélkül. A hatvanas évek közepére a szovjet Beriev Be–6 típusúak elavultak. Akkor a két ország éppen rossz viszonyban volt, emiatt a kínaiak kénytelenek voltak saját fejlesztésbe fogni.
A Harbin repülőgépgyár hajtotta végre a feladatot. A tervezés a hatvanas évek színvonalát tükrözte, a gyártást pedig elhúzta a kulturális forradalom zűrzavara. A képeken látható Harbin SH–5 hat példánya csak a nyolcvanas években állhatott rendszerbe és váltotta le a Berieveket.
A kétéltű hidroplán tengerészeti járőrfeladatokat lát el. Tengeralattjáró és támadó hajók elleni elhárításban harci gép. Fegyverzetét rakéták, robotrepülőgépek, torpedók, bombák alkotják.
Ezenkívül alkalmas tengeri mentésre, le tud szállni a bajbajutottakért. Egy példányát a szokásos tűzoltó repülőgép funkciókkal is ellátták. Természetesen szállítási feladatokat is elláthat, akár hadianyag, akár katonák vonatkozásában. A 7 megépült példány miatt polgári felhasználása szóba sem került.
A Dragon 600 új hidroplán méretei
A találóan Sárkánynak nevezett új hidroplán meg sem közelíti Howard Hudges egykori nyírfából épült Herculesét, ami a maga 180 tonna felszállási tömegével éppen hogy csak egyszer a levegőbe emelkedett. Viszont lepipálja a szomszéd japán Shin Meiva US–2-t legalább 5 tonnával, a saját Harbinra több mint 50 tonnájával pedig tízet emel rá.
Az AVIC repülőgépgyárban építik a hivatalosan AG600-nak nevezett prototípust 40 méter szárnyfesztávval. Az 5500 kilométer hatótáv nem igazán lépi túl a korábbit. A négy hajtómű több mint 500 kilométeres óránkénti átlagsebesség eléréséhez elég.
Kína már hidroplán nagyhatalom
Idén felszáll a Dragon 600, két éve pedig megvásárolták és feltőkésítették a francia Akoyát. Nemrég írtam a blogban az első kínai polgári hidroplán-repülőgép gyártásáról és az első kínai hidroplán-légitársaság sikeres indulásáról. Ősszel Zhuhaiban pedig bemutatták az első kínai hidroplán drónt. Már nagyon kellett, hogy egy ekkora ország újabb lendületet adjon a hidroplánvilágnak.
A tavaly őszi Zhuhai légi parádén a közönség láthatta a pilótafülke makettjét. Az erre az évre ígért első felszállás mellett csak Kínában 100 hidroplán példány lehetséges eladásával számolnak. Mi meg jó kis versenyt remélünk a japán Shin Meivával, ami a térségben beindítja és megsokszorozza majd a menetrend szerinti hidroplán légi közlekedést.
A hidroplán fő haditengerészeti változatai mellett a többcélú felhasználásban külön nevesítették a tűzoltó, a személyszállító és a cargo változatot.
A tűzoltó változatban 12 tonna vizet képes a hidroplán 20 másodperc alatt felvenni. Utasszállítóként 50 székesre tervezik, 12 székkel nagyobb lesz, mint a japán versenytársa.
Ajánlom a képen látható új e-könyvemet, olvasson bele az aranykor levegőjébe, és a végén a linktárban elérhető mind a 100 eddigi blogbejegyzésem is.