A világ legnagyobb épülő hidroplánja

Kína Airbus A320 nagyságú hidroplánt épít katonai, mentési és polgári célokra ez évi első felszállással.

Dr. Varga Sándor
2015. 01. 09. 8:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmadik évünket egy kínai fejlesztés bemutatásával kezdjük, amit öt éve építenek, 2015 év közepére tervezik a nyitóképen látható kétéltű hidroplán első példányának szűzfelszállását.

 

Elavult a régi hidroplán

A világ egyik legnagyobb országa nem lehet meg haditengerészeti hidroplánok nélkül. A hatvanas évek közepére a szovjet Beriev Be–6 típusúak elavultak. Akkor a két ország éppen rossz viszonyban volt, emiatt a kínaiak kénytelenek voltak saját fejlesztésbe fogni.

 

A Harbin repülőgépgyár hajtotta végre a feladatot. A tervezés a hatvanas évek színvonalát tükrözte, a gyártást pedig elhúzta a kulturális forradalom zűrzavara. A képeken látható Harbin SH–5 hat példánya csak a nyolcvanas években állhatott rendszerbe és váltotta le a Berieveket.

 

A kétéltű hidroplán tengerészeti járőrfeladatokat lát el. Tengeralattjáró és támadó hajók elleni elhárításban harci gép. Fegyverzetét rakéták, robotrepülőgépek, torpedók, bombák alkotják.

 

Ezenkívül alkalmas tengeri mentésre, le tud szállni a bajbajutottakért. Egy példányát a szokásos tűzoltó repülőgép funkciókkal is ellátták. Természetesen szállítási feladatokat is elláthat, akár hadianyag, akár katonák vonatkozásában. A 7 megépült példány miatt polgári felhasználása szóba sem került.

 

A Dragon 600 új hidroplán méretei

A találóan Sárkánynak nevezett új hidroplán meg sem közelíti Howard Hudges egykori nyírfából épült Herculesét, ami a maga 180 tonna felszállási tömegével éppen hogy csak egyszer a levegőbe emelkedett. Viszont lepipálja a szomszéd japán Shin Meiva US–2-t legalább 5 tonnával, a saját Harbinra több mint 50 tonnájával pedig tízet emel rá.

 

 

Az AVIC repülőgépgyárban építik a hivatalosan AG600-nak nevezett prototípust 40 méter szárnyfesztávval. Az 5500 kilométer hatótáv nem igazán lépi túl a korábbit. A négy hajtómű több mint 500 kilométeres óránkénti átlagsebesség eléréséhez elég.

Kína már hidroplán nagyhatalom

Idén felszáll a Dragon 600, két éve pedig megvásárolták és feltőkésítették a francia Akoyát. Nemrég írtam a blogban az első kínai polgári hidroplán-repülőgép gyártásáról és az első kínai hidroplán-légitársaság sikeres indulásáról. Ősszel Zhuhaiban pedig bemutatták az első kínai hidroplán drónt. Már nagyon kellett, hogy egy ekkora ország újabb lendületet adjon a hidroplánvilágnak.

A tavaly őszi Zhuhai légi parádén a közönség láthatta a pilótafülke makettjét. Az erre az évre ígért első felszállás mellett csak Kínában 100 hidroplán példány lehetséges eladásával számolnak. Mi meg jó kis versenyt remélünk a japán Shin Meivával, ami a térségben beindítja és megsokszorozza majd a menetrend szerinti hidroplán légi közlekedést.

A hidroplán fő haditengerészeti változatai mellett a többcélú felhasználásban külön nevesítették a tűzoltó, a személyszállító és a cargo változatot.

A tűzoltó változatban 12 tonna vizet képes a hidroplán 20 másodperc alatt felvenni. Utasszállítóként 50 székesre tervezik, 12 székkel nagyobb lesz, mint a japán versenytársa.

 

 

Ajánlom a képen látható új e-könyvemet, olvasson bele az aranykor levegőjébe, és a végén a linktárban elérhető mind a 100 eddigi blogbejegyzésem is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.