Egygépes hidroplán-légitársaság Kaliforniában

Az aranykorban egymást érték a katonai hidroplánok a bázison, most egy légitársasági gép repül az öbölben.

Dr. Varga Sándor
2015. 02. 06. 8:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

San Diego Los Angeles alatt az amerikai hidroplános repülés bölcsője. 2011-ben a haditengerészeti bázison itt repült a Curtiss–A1 először, itt jött létre az amerikai haditengerészeti légierő. A képen a százéves megemlékezésen Curtiss–A1 replikáját Michel Steel vezeti. A kapitány már harminc éve repül utasokkal az öbölben. Övé a San Diego Seaplanes egygépes hidroplán-légitársaság.

 

 

Curtiss gépétől az ötvenes évek közepéig az öböl rengeteg hidroplánt látott. A kezdetben vadászmegfigyelő funkció a harmincas évekre a szállító és tengeri mentő feladatokkal egészült ki. A Consolidated gyár különböző Catalina hidroplántípusait a támaszponton az ötvenes évekre felváltotta a Convair Trade Windje. Egy tank vagy nyolcvan deszantos fért el benne. Sorozatos balesetek miatt a hidroplánszállító egységet az ötvenes évek végén felszámolták.


A kapitány harminc éve indította légitársaságát, a blogban az egygépes légi cégeknél már megismert mindenes szolgáltatással. Városnézéstől a piknikig, az esküvőktől a kalandtúráig, a légi taxitól a pilótaképzésig bármi jöhet.

Az egyik fő célpont a Csendes óceánban Catalina szigete, ami nemcsak a Los Angeles-i filmvilág kedvelt hétvégi célpontja, egykor Chaplinék hidroplán-légitársasága is sokat repült ide. De a kapitány jól használja a modern marketingeszközöket is. A Grupon, az ottani kuponos vásárlási rendszer például 35 százalékos diszkonttal árulja a légitársaság repülési vócsereit.

 

Ami egy videón nagyon tetszett, hogy a képen is szereplő kapitány a felszállás előtt alaposan elmagyarázta az utasoknak a repülés fortélyait, a beszállás előtt mindenki megkapta a hasra köthető mentőmellény-dobozt, és is kipróbálták. A kapitány a harminc év alatt több hidroplántípust repült, jelenlegi gépe egy kifejezett unikum.

A képeken látható kék gép a Helio repülőgépgyár Super Courier-ja, az ötvenes évek kedvelt géptípusa kicsit feltuningolva. A hagyományos négyszemélyes elrendezést megtoldták egy hosszabb hátsó törzzsel, ahol a két kerek ablak miatt egy plusz ülésen még két-három fő vagy egy nagyobb csomag elfér.


Különleges a gép szárnya, kisgépeknél ritka az orrsegédszárny. Vele a pilóta növelni tudja a szárny görbületet, így hamarabb ébred rajta a felhajtóerő, vagy kisebb sebességnél esik át, rövidebb fel-leszálló út elég neki. Irtunk erről a szárny megoldásról egy olasz kishidroplán kapcsán.

A gép baloldalán szétnyitható dupla ajtó pedig könnyű beszállást, jó rakodást biztosít. Kétéltű úszótalpas futóművel szerelve ritka, emiatt hagyományos repülőtérről is indulhat, nemcsak az öbölben fekvő kikötőjéből.

 

Aki Hollywood közelében repül, előbb-utóbb utoléri egy filmszerep. A kapitány 1995-ben szerepelt az akkori hidroplánjával Kevin Costner Waterwold / Vízivilág című scifijében.  A hidroplán katonai festést kapott, négy modern harcost vontatott vízisível az vízi erőd elleni támadásra. A kapitány a filmben a  gonosz oldaláról egy másik akcióban a főszereplő menekülését próbálta megakadályozni azzal, hogy a vitorlásszerű járgányára tekerte a vontatókötelet.

 

Tavaly ősszel pedig a környék televízióban szerepelt. Néhány percre elvállalta egy 96 éves helyi, második világháborús veterán hidroplánpilóta mellett a másodpilóta szerepet, amit az öregúr kifejezetten élvezett. De a korábban említett Curtis- replika is növelte a népszerűségét.

 

A képen a Convair TradWind felszállását láthatjuk, hatvan éve az öbölben. Bővebb információk a Hidroplánok aranykoráról nemrég írt e-könyvemben olvashatak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.