Modern olasz hidroplán-repülőgépgyár két lépcsőben

Az olasz Alpokalján gyártott Savannah kétszemélyes könnyű gépet néhány várossal odébb hidroplánra szerelik.

Dr. Varga Sándor
2014. 10. 24. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koppintásvádtól volt hangos sokáig a szakma és a világsajtó, hogy az I.C.P. olasz repülőgépgyár lemásolt egy amerikai Zenith modellt, mondták a tengerentúliak. Az olaszok viszont váltig állították, hogy ők a kisgépre egy teljesen új szárnyszerkezetet fejlesztettek ki. Egy darabig vívtak egymással, ma már együtt dolgoznak.

 

Amikor a „klón” lelépi az eredetit

Piemont tartományban több mint negyven éve alapítottak egy kábelkorbácsüzemet, ami a német autóiparnak szállított be elektromos alkatrészeket. Jól ment a bolt, bővítették, aztán a kilencvenes évek végén új profilként már könnyű repülőgépet szereltek össze.

Észrevették a piaci rést, hiszen a világon jelentős a ládában alkatrészként forgalmazott kisrepülőgép, de nem mindenkinek van több ezer órája ezzel otthon elszórakozni. Az összeszerelés sikerén felbuzdulva az olasz gyár számítógép-vezérlésű fémmegmunkáló gépeket vett, a képen látható új üzemet épített, már szárnyakat, törzseket is gyártott.

 

Aztán húsz éve összerakták az első saját modellt, amit azóta több is követett. A könnyű sportgép kategóriában máig közel kétezer repülőgépet adtak el, melyek az oktatástól a túrázásig, a hidroplántól a légi permetezőgépig tartó széles skálán szolgáltak vagy repülnek ma is.

 

Jelenleg a Savannah a legsikeresebb modelljük, hogy miért, arról lejjebb. A gép szárnyán kívül külsőleg nagyon hasonlított az egyik Zenithair típusra. Utóbbi tervezője pereskedéssel kereste az igazát, majd közel tíz évi elkeseredett csatározás után megegyeztek, a felperes átvette az általa klónnak tartott gép speciális szárnymegoldását.

A rugalmas szárny előnye

A szárny a repülőgép lelke, ahol igazából más formákra van szükség fel- és leszálláskor, vagy az útvonalon repülve. Aki már ült ablak mellett, láthatta, hogy a szárny felszálláskor elől-hátul kigömbölyödik, majd repülési magasságra, utazósebességre érve szinte vízszintesre csukják azt.

 

A kisgépeknél nem jellemző ez a dinamika, általában csak hátul fékszárnyat használnak, ami kinyitva ívelést ad az áramlásnak, lehet lassabban repülni. Ennek határa véges, ha nem sikerül jól eltalálni, akkor a repülőgép szaknyelven átesik, hétköznapi nyelven mondva pedig lezuhan.

Felszálláskor a mozgás fordítva is igaz, a szárny formáján és szerkezetén múlik, hogy milyen gyorsan éled rajta felhajtóerő, és akkor már elemelhető, és függ tőle az emelkedés gyorsasága is.

 

Az olasz gyár a Junkers-örökséget – a képen – használva kúpos-púpos szárnyat kreált, az alján egybefogta a fékszárnyat a csűrőkormánylappal. Sőt, később a szárny elejéről levették az orrsegédszárnyat és helyére örvényt serkentő mozgatható barázdákat szereltek, a szárny hosszát pedig megrövidítették. A három eszközt a pilóta nem a szokásos módon külön-külön, hanem általuk egybehangolva kezelheti.

Az eredmények egy kis gépnél szenzációsak lettek. Ötven méter bármilyen nehéz terep elég a felszálláshoz, sőt a gép olyan meredeken képes emelkedni, hogy egy perc alatt eléri az ezer métert. Kétszáz feletti csúcssebesség, másfél száz kilométeres óránkénti utazósebesség jellemzi, mindez lényegében a szárny alakváltozásának köszönhető.

Szeretne egy Savannah hidroplánt?

Nemrég olvastam az egyik szakportálon, hogy egy magyar lajstromjelű kerekes Savannah Szegeden használtan eladó. A leendő vevő könnyen építtethet belőle hidroplánt úgy, hogy a Scuola Italiana di Volo gyárban vesz hozzá egy sima  úszótalpat, amit ott be is szerelnek neki. 10 millió forintból az egészet megúszhatja. Bízunk benne, hogy a közeli jövőben már Magyarországon is vízre szállhat vele.

A kisrepülőgép csak kb. ötven kilométer óránkénti sebességnél esne át, így leszálláskor a levegőben eléggé le tud lassulni ahhoz, hogy ötven méteren belül megálljon. Plusz ragyogóan bírja az oldalszelet. Nem véletlen, hogy afrikai püspökök is ezt a gépet repülik, mikor a szavannákon hittérítésre utaznak.Bár a nevét nem tőlük kapta.

Hidroplánnak is ideális, a kicsi és rövid vizek specialistája.

Úszótalpakat gyártanak bármilyen könnyű gépre

A gyár a Junkers-hagyományt nemcsak a szárnyprofilon, hanem a kétéltű üzemmódban is követte. Miként annak idején a Junkers F13, a kerekes Savannah gép is pár óra alatt úszótalpasra szerelhető. Sőt, az igényesebbek kétéltű úszótalpat is vehetnek rá, ahol a harmadik, és egyben orrkerék a gép hasa alá húzható be

 

További érdekesség, hogy az úszótalpgyártást átengedték egy szintén a piemonti tartományban működő, szintén negyven éve ilyen termékeket gyártó cégnek. A Scuola Italiana di Volo üzemben annak idején vízi sárkányokkal kezdtek, majd fokozatosan rátértek a sima és a kétéltű úszótalpgyártásra – a képen –, és a repülőgépekbe való beszerelésükre. Továbbá szorosan együttműködnek a városukban levő hidroplánklubbal és pilótaiskolával.

 

A munkamegosztás átengedése okán talán az I.C.P. gyárban emlékeznek még az indulásukra, amikor az üzemben a tulajdonosok a kábelkorbácsoktól még nem láthatták a repülőgépeket, csak vizionálták őket.

 

Ha tetszett a cikk, akkor ajánlom hidroplán repülésünk videóját egy olasz tavon. Sajnos, még nem I.C.P. Savannah-val.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.