Koppintásvádtól volt hangos sokáig a szakma és a világsajtó, hogy az I.C.P. olasz repülőgépgyár lemásolt egy amerikai Zenith modellt, mondták a tengerentúliak. Az olaszok viszont váltig állították, hogy ők a kisgépre egy teljesen új szárnyszerkezetet fejlesztettek ki. Egy darabig vívtak egymással, ma már együtt dolgoznak.
Amikor a „klón” lelépi az eredetit
Piemont tartományban több mint negyven éve alapítottak egy kábelkorbácsüzemet, ami a német autóiparnak szállított be elektromos alkatrészeket. Jól ment a bolt, bővítették, aztán a kilencvenes évek végén új profilként már könnyű repülőgépet szereltek össze.
Észrevették a piaci rést, hiszen a világon jelentős a ládában alkatrészként forgalmazott kisrepülőgép, de nem mindenkinek van több ezer órája ezzel otthon elszórakozni. Az összeszerelés sikerén felbuzdulva az olasz gyár számítógép-vezérlésű fémmegmunkáló gépeket vett, a képen látható új üzemet épített, már szárnyakat, törzseket is gyártott.
Aztán húsz éve összerakták az első saját modellt, amit azóta több is követett. A könnyű sportgép kategóriában máig közel kétezer repülőgépet adtak el, melyek az oktatástól a túrázásig, a hidroplántól a légi permetezőgépig tartó széles skálán szolgáltak vagy repülnek ma is.
Jelenleg a Savannah a legsikeresebb modelljük, hogy miért, arról lejjebb. A gép szárnyán kívül külsőleg nagyon hasonlított az egyik Zenithair típusra. Utóbbi tervezője pereskedéssel kereste az igazát, majd közel tíz évi elkeseredett csatározás után megegyeztek, a felperes átvette az általa klónnak tartott gép speciális szárnymegoldását.
A rugalmas szárny előnye
A szárny a repülőgép lelke, ahol igazából más formákra van szükség fel- és leszálláskor, vagy az útvonalon repülve. Aki már ült ablak mellett, láthatta, hogy a szárny felszálláskor elől-hátul kigömbölyödik, majd repülési magasságra, utazósebességre érve szinte vízszintesre csukják azt.
A kisgépeknél nem jellemző ez a dinamika, általában csak hátul fékszárnyat használnak, ami kinyitva ívelést ad az áramlásnak, lehet lassabban repülni. Ennek határa véges, ha nem sikerül jól eltalálni, akkor a repülőgép szaknyelven átesik, hétköznapi nyelven mondva pedig lezuhan.