Chaplin hidroplán-légitársaság és Catalina szigete

Mikor már milliomosok lettek, Chaplinék is befektettek a hidroplánüzletbe.

Dr. Varga Sándor
2014. 02. 21. 8:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első világháború után sok Európában harcolt amerikai pilóta keresett a repülésben civil foglalkozást. Érdekes, hogy a befektetők elsősorban nem az utasszállításban, hanem a légipostaüzletben alkalmazták őket. Kanadától a Karib-tengerig egész Amerikában – sokszor egyetlen géppel – sorra alakultak a légiposta-vállalatok, például a Boeing is így kezdte. De mellékesen azért vittek utasokat is.

 

Charlie Chaplint komikus filmszínészként kapta fel a világhír. Milliomos viszont abból lett, hogy az első világháború idején családi kézbe vette a filmgyártást.

Féltestvére, Sydney Chaplin korábban színészként dolgozott, s azért jött át Angliából, hogy az öccse üzleti ügyeit vezesse. A Chaplin-filmek saját gyártásával a család két év alatt milliomos lett, a fölös pénzt be kellett fektetni.

Syd öccse hírnevét nemcsak a másodlagos filmjogokban vagy a kottaüzletben kamatoztatta, hanem 1919-ben Kaliforniában hidroplán-légitársaságot is alapított.

 

Syd vett egy Curtiss MF Seagull kétszemélyes repülőgépet, amely karakterében hasonló a korábban már bemutatott Benoist kétfedelűhöz. Annyi a különbség, hogy a motor a csónakból felkerült a két szárny közé, de a toló propeller megmaradt.

 

A képen a jobb oldali ülésben maga Syd, színesben pedig a gépről készített replika.

Los Angeles és Santa Catalina szigete között két szezont dolgoztak végig. A közel negyven kilométert 22 perc alatt repülték le. A posta mellett – ritkábban – egy utast is szállítottak. Egy út 25 dollárba, egy retúrjegy pedig 40 dollárba került.

 

A marketingben alkalmazták az azóta már klasszikussá váló filmipari feelinget. A sok csinos lány megszállja a hidroplánt, a gépet már a „Repülj velem” dallamára keresztelték.

Syd egyébként csak a hidroplánüzletből szállt ki, érdeklődése a kontinens légi útvonalai felé fordult, de ez már egy másik történet.

 

A Chaplin Airlines meg a filmvilág közelsége miatt Catalina szigetén – rajta a híres Avalon Bayjel – egyre nagyobb hidroplánforgalmat bonyolított le.

 

A mozi világa akkoriban is nyomot hagyott a szokásokon, ahogy a képen hölgykísérettel az első légiposta átadását megörökítették 1935-ben. A levelet a már kissé lenge öltözetben levő hidroplánpilóta hozta.

 

A korabeli hidroplánállomáson hangár, utasfogadó épület, előtér, rámpa szolgálta a kétéltű hidroplánok zavartalan üzemeltetését.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Repülő autók címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.