Az első világháború után sok Európában harcolt amerikai pilóta keresett a repülésben civil foglalkozást. Érdekes, hogy a befektetők elsősorban nem az utasszállításban, hanem a légipostaüzletben alkalmazták őket. Kanadától a Karib-tengerig egész Amerikában – sokszor egyetlen géppel – sorra alakultak a légiposta-vállalatok, például a Boeing is így kezdte. De mellékesen azért vittek utasokat is.
Charlie Chaplint komikus filmszínészként kapta fel a világhír. Milliomos viszont abból lett, hogy az első világháború idején családi kézbe vette a filmgyártást.
Féltestvére, Sydney Chaplin korábban színészként dolgozott, s azért jött át Angliából, hogy az öccse üzleti ügyeit vezesse. A Chaplin-filmek saját gyártásával a család két év alatt milliomos lett, a fölös pénzt be kellett fektetni.
Syd öccse hírnevét nemcsak a másodlagos filmjogokban vagy a kottaüzletben kamatoztatta, hanem 1919-ben Kaliforniában hidroplán-légitársaságot is alapított.
Syd vett egy Curtiss MF Seagull kétszemélyes repülőgépet, amely karakterében hasonló a korábban már bemutatott Benoist kétfedelűhöz. Annyi a különbség, hogy a motor a csónakból felkerült a két szárny közé, de a toló propeller megmaradt.
A képen a jobb oldali ülésben maga Syd, színesben pedig a gépről készített replika.
Los Angeles és Santa Catalina szigete között két szezont dolgoztak végig. A közel negyven kilométert 22 perc alatt repülték le. A posta mellett – ritkábban – egy utast is szállítottak. Egy út 25 dollárba, egy retúrjegy pedig 40 dollárba került.
A marketingben alkalmazták az azóta már klasszikussá váló filmipari feelinget. A sok csinos lány megszállja a hidroplánt, a gépet már a „Repülj velem” dallamára keresztelték.
Syd egyébként csak a hidroplánüzletből szállt ki, érdeklődése a kontinens légi útvonalai felé fordult, de ez már egy másik történet.
A Chaplin Airlines meg a filmvilág közelsége miatt Catalina szigetén – rajta a híres Avalon Bayjel – egyre nagyobb hidroplánforgalmat bonyolított le.
A mozi világa akkoriban is nyomot hagyott a szokásokon, ahogy a képen hölgykísérettel az első légiposta átadását megörökítették 1935-ben. A levelet a már kissé lenge öltözetben levő hidroplánpilóta hozta.
A korabeli hidroplánállomáson hangár, utasfogadó épület, előtér, rámpa szolgálta a kétéltű hidroplánok zavartalan üzemeltetését.
Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Repülő autók címmel, olvassanak bele abba is!