A harmincas években Long Island-i birtokaikról, kastélyaikból a neves üzletemberek főként autóval, ritkábban jachtokkal jártak New Yorkba, Manhattan szigetén a Wall Streetre cégeiket vezetni. A hetven kilométer távolság miatt napi ingázásra a harmincas évek végén gyorsabb légi jachtot rendeltek egy híres repülőgépgyártól, amely később nagyon sikeres hidroplántípus lett. Old timer gépként és modernizált formában pedig napjaink egyik kedvence.
Loening cipőkanálúszós hidroplánja
Loening repülőgép-tervező és repülőgépgyáros volt a húszas–harmincas évek Amerikájában. A képeken látható légi jachtnak nevezett C-2-es modellje a húszas évek végén szállt fel először. A cipőkanálszerű hajótörzsben zárt kabinban 4 utas utazhatott elegánsan, a pilóta meg a szárny alatt nyitott ülésben vezette a hidroplánt.
A korabeli leírások szerint ritka ronda gép volt, de praktikus. Ezért vett belőle egyet egy Smith nevű gazdasági társaságokkal foglalkozó híres ügyvéd, aki 1935-től ezzel a pilóta vezette hidroplánnal járt be naponta a szigetről dolgozni a Wall Street-i irodájába.
A manhattani körökben megtetszett a pénzmágnásoknak az ügyvéd levegőben napi ingázása, de valami elegánsabb kinézetű hidroplánra vágytak. Rávették Loeninget, hogy tervezzen nekik egy kicsit nagyobb és letisztultabb szerkezetű légi jachtot. A tervező akkor már a Grumman Repülőgépgyárnak dolgozott, ezért bevonta Grumman urat, a gyár tulajdonosát is a tárgyalásokba. Végül a 10 Wall Street-i üzletember – köztük Morgan, Harriman meg egy angol lord volt a leghíresebb – összehajolt és biztosította a fejlesztés pénzügyi fedezetét. Így jött létre a Grumman G-21, szeretetteljes becenevén a Grumman Goose, vagyis a Liba.
Grumman Goose az új légi jacht
A G21 vázlatokból gyorsan elfogadták az urak a méltóságteljes, jachtot formáló csónak testet, felső szárnnyal, rajta a két szárnyba épített hajtóművel. Bár az első megrendelőknek tengerparti birtokaik voltak, a Wall Street végén is vízre szálltak, de kérték a korábbi kerekes futóművet is, amit csak félig rejtettek el a törzsben. A hidroplán a Wall Street végén a folyónál levő kikötőben a futóművén rámpán kigurult a vízből, hogy az utasok könnyebben ki-beszállhassanak. A szigeti birtokokon is voltak rámpák.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!