Egykor hidroplánokkal repültek a Wall Streetre

Akik a harmincas években vidéki birtokaikról naponta hidroplánnal ingáztak, ma inkább helikopterrel repülnek.

Dr. Varga Sándor
2015. 03. 13. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A harmincas években Long Island-i birtokaikról, kastélyaikból a neves üzletemberek főként autóval, ritkábban jachtokkal jártak New Yorkba, Manhattan szigetén a Wall Streetre cégeiket vezetni. A hetven kilométer távolság miatt napi ingázásra a harmincas évek végén gyorsabb légi jachtot rendeltek egy híres repülőgépgyártól, amely később nagyon sikeres hidroplántípus lett. Old timer gépként és modernizált formában pedig napjaink egyik kedvence.

Loening cipőkanálúszós hidroplánja

Loening repülőgép-tervező és repülőgépgyáros volt a húszas–harmincas évek Amerikájában. A képeken látható légi jachtnak nevezett C-2-es modellje a húszas évek végén szállt fel először. A cipőkanálszerű hajótörzsben zárt kabinban 4 utas utazhatott elegánsan, a pilóta meg a szárny alatt nyitott ülésben vezette a hidroplánt.

A korabeli leírások szerint ritka ronda gép volt, de praktikus. Ezért vett belőle egyet egy Smith nevű gazdasági társaságokkal foglalkozó híres ügyvéd, aki 1935-től ezzel a pilóta vezette hidroplánnal járt be naponta a szigetről dolgozni a Wall Street-i irodájába.

A manhattani körökben megtetszett a pénzmágnásoknak az ügyvéd levegőben napi ingázása, de valami elegánsabb kinézetű hidroplánra vágytak. Rávették Loeninget, hogy tervezzen nekik egy kicsit nagyobb és letisztultabb szerkezetű légi jachtot. A tervező akkor már a Grumman Repülőgépgyárnak dolgozott, ezért bevonta Grumman urat, a gyár tulajdonosát is a tárgyalásokba. Végül a 10 Wall Street-i üzletember – köztük Morgan, Harriman meg egy angol lord volt a leghíresebb – összehajolt és biztosította a fejlesztés pénzügyi fedezetét. Így jött létre a Grumman G-21, szeretetteljes becenevén a Grumman Goose, vagyis a Liba.

Grumman Goose az új légi jacht

A G21 vázlatokból gyorsan elfogadták az urak a méltóságteljes, jachtot formáló csónak testet, felső szárnnyal, rajta a két szárnyba épített hajtóművel. Bár az első megrendelőknek tengerparti birtokaik voltak, a Wall Street végén is vízre szálltak, de kérték a korábbi kerekes futóművet is, amit csak félig rejtettek el a törzsben. A hidroplán a Wall Street végén a folyónál levő kikötőben a futóművén rámpán kigurult a vízből, hogy az utasok könnyebben ki-beszállhassanak. A szigeti birtokokon is voltak rámpák.

A hidroplánban elől már belül ült az egy vagy két pilóta, mögöttük a kabin alkalmas volt 4-6 személy kényelmes szállítására. A maradék helyen nagy csomagtér, vagy akár egy WC is elfért. A fő szárny bordáit vászonba tekerték, azon kívül a hidroplán minden külső borítása dúralumínium volt.

Az urak nemcsak a hetven-száz kilométer közötti távban és Manhattan felé való napi ingázó repülésben gondolkodtak, hanem a várható teljesítményekből a maximumot kérték. A két 450 lóerős már akkor is Pratt and Whitney cégtől rendelt hajtóművek közel 1500 kilométer hatótávot tettek lehetővé 300 km/h utazósebességgel. Egy 4-5 órás repülő úton nem hiányozhatott a férfi utaskísérő és a WC sem.

A háborúban a Grumman Goose különösen a partvédelemben és a csendes óceáni harcokban jól használható, főként szállító hidroplán volt, 350 darabot építettek belőle, köztük néhány hosszabbított, 8 utas székes változatot is.

Old timer Libák és a Grumman Super Goose

A Grumman Goose jó néhány példánya hetven év után, napjainkban is repülőképes, a különböző amerikai repülőnapok, hidroplán találkozók ma is kedvelt gépei ezek. A nyitóképen a Adrián a European Costal Airlines is ilyen típussal kezdett tíz éve.

Nemrégen egy Antillák nevű cég a régi dizájnt újrafogalmazta, a 10 személyes változatot turbó hajtóművekkel és modern pilóta eszközökkel látta el. A modernizálás rárakott 100 kilométer pluszt az óránkénti korábbi utazó sebességre és 700 kilométerrel, 2200 kilométerre növelte a hatótávolságát. Sajnos egyelőre nem sikerült nekik a prototípus után a gyártást és értékesítést tovább vinni.

A Grumman Repülőgépgyár ebben a dizájnban a háború után is folytatta a hidroplánok építését a szokásos meghizlalt változatban, dupla utaskapacitással. A Grumman Albatrossról és a Grumman Mallardtól majd nemsokára írunk.

Ha tetszett a cikk, ajánljuk egy videónkat a londoni RAF múzeum hidroplánjairól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.