Hidroplánhétvége az óceán túlpartján

41 éve három pilóta összehajolt, azóta minden év őszén repülnek a hidroplánok a közönség és a pilóták örömére.

Dr. Varga Sándor
2014. 10. 02. 9:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állandóság gyönyörködtet, vallják a szervezők az USA keleti partjának fölső csücskében található Moosehead-tavon, ahol minden szeptemberben megrendezik a hidroplánok fesztiválját. Tavaly írtam már az előző találkozó kapcsán az évek óta változatlan programról, most más szemszögből nézelődnék.

 

A hetvenes években a találkozót alapító bozótpilóták nem véletlenül választották a tó egyik zegzugos sarkát. Pár kilométerre tőle ott a kis regionális, két beton keresztfutópályás reptér.

Így az évek során elérték, hogy egyre többen repülnek oda kerekeken, hogy pilótákként közelről tapasztalatot szerezzenek a hidroplánrepülés sajátosságairól. Sőt a nagyobb kétéltű repülőgépek ott parkolhatnak és tankolhatnak.


A képen egy hetvenéves klasszikus, a Grumman Goose, amely az idén már csak a betonig jutott, valószínűleg nem tudja biztosan behúzni a kerekeit. A kétéltű hidroplán-leszállási balesetek szinte mindig abból adódnak, hogy az úszótalpból vagy úszótestből kinn maradt kerék miatt a vízérintéskor a gép átvágódhat.


Az idén a rendezvény négy napja alatt közel háromszáz repülőgép fordult meg a két reptéren, ezek közül harminc-egynéhány volt hidroplán.


A vízi reptéren szívesen alkalmazták parkolásra a betonrámpát, amikor a hidroplán a kerekeit még a vízben kibocsájtva a hajtóművek erejével kisétál a vízből. A képen egy szintén matuzsálemnek számító SeaBee pont erre készül.

 

 

A találkozón a szakmai beszélgetések mellett a szórakozásé volt a főszerep. És megfűszerezték az együttlétet olyan vetélkedésekkel, amelyek az idén jelen lévő majd húszezer fős közönséget izgalomban tartották és szórakoztatták.


A sok amerikai filmben látott autós gyorsulási versenyek mintájára „Ki tud hamarabb felszállni” néven páros vetélkedőt rendeztek, ahol a nagyjából egyforma gépek vetélkedtek.

Harmadik az amerikai rangsorban

Greenville az évek során harmadiknak küzdötte fel magát az amerikai hidroplán-repülőnapok között. OshKosh nyaranta mindenben kimagaslik, őt követi tavaszonként Floridában a Sun’Fun.

A másik verseny a „Grépfrútdobálás csónakba” nevet viselhetné. Nagyjából ötven méter magasan repülve a hidroplánból vagy a pilóta, vagy a segítő megpróbál beletalálni a gyümölccsel a vízen ringó, föntről nem túl nagynak látszó célpontba.

Izgalmas a pilóták páros kenuversenye is. A kenutudás olyan, mint az úszás, néha életet menthet. A bozótpilóták nagyobb gépben belül, kisebb gépben sokszor az egyik úszótalp tartójára kötve viszik magukkal a kenut, hogy valami vadregényes tóparton kempingezve, horgászva ne csak a hidroplánnal tudjanak mozogni.

Ami számomra furcsa, hogy a hidroplánok fedélzetén nem kötelező az úszómellény, mint azt Európában legtöbb helyen tapasztaltam.

 

 

Greenville sokáig arról volt híres, hogy ide minden évben ellátogatott egy DC-3 hidroplán, amit kétéltű úszótalpakkal szereltek, a képpel emlékezünk rá.


Idén a legnagyobb gép már a modern világot képviselő, jól bevált, tízszemélyes Cessna Caravan hidroplán volt, amely heccből egyedül vett részt a felszállási versenyen.

A tavat és a népünnepélyt elkerülték a modern fejlesztések, a Kanada által harapófogóba fogott terület az öreg, de nem vén hidroplánok díszszemléje marad talán örökre.


Ha tetszett a cikk, nézegessenek képeket a tatai rc-hidroplán-repítő napunkról a Vizirepülés oldalunkon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.