Tavasszal Floridában, ősszel Chicago mellett, Oshkoshban rendezik a világ legnagyobb kisgépespilóta-találkozóit, mindkettőben jelentős hidroplánvonulattal. Ekkor a repterek kifutói körötti mezők tarkállanak a különféle, de szép rendben parkolt gépek tömegeitől. A sok ezer pilóta többsége egy héten át a gépe szárnya alatti sátorban lakik, napközben légi bemutatók, kötelékrepülések, konferenciák, találkozók adják a programot. S mindkét repülőtér egyik sarkában a tóparton hidroplánbázis üzemel.
A csobbanás napja csütörtök
A floridai napfény egész héten át az idén negyvenedik alkalommal inkább az oldtimer gépek törzsén, szárnyán csillant meg. Köztük a kétéltű hidroplánok a füvön, betonon várták az érdeklődőket, nemcsak más pilótákat, hanem a szép számú rajongók táborát is.
Az ünnepet különböző típustalálkozók is tarkították, idén a Grumman hidroplánok a legnagyobbtól a legkisebbig felvonultak. De parkolt a füvön AmCam, egymás mögött három üléssel, meg különböző Cessnák, az elmaradhatatlan Catalina és más kifogástalan állapotban levő korosabb hidroplánok is.
A találkozók színterei a repülési szakma újdonságainak, az idén a jelentősebb hidroplánfejlesztések távol maradtak. A világ legnagyobb úszótalpgyártója viszont hozott egyre könnyebb súlyú új modelleket.
Csütörtökön öt-hat órára a figyelem az Ágnes-tóra irányult. Ekkor repültek a vízről a hidroplánok, amit a szlengben splash-innek, bájosan csobbanásnak hívnak.
A hidroplánok Ágnes-tó körüli felállása jól reprezentálja repülésük igénytelen „infrastruktúráját”, a víz, rámpa, fű szentháromságot. A csobbanási művelet sem más, mint a vízről való le- és felszállások egyszerű kavalkádja.
Amerikában, ahol tömegesen és szabadon repülnek a hidroplánokkal, nem jellemző a kétéltű úszótalp, parkolni egyszerűen kicsusszannak a fűre.
Az idei csobbanás egyik sztárja, az egy hajtóműves légi yacht, a Sikorsky S–39 replika a képen éppen elhagyta a vizet.
Kermit Weeks legendás alakja a repülőgép-restaurálásnak, világhírű oldtimer, néha a matuzsálemeket a levegőben is bemutató múzeuma, a Fantasy of Flight is a repülőtéren található.
Kermit a Sun’n Funra ígérte az általa újraépített, száz éve az első utast reptető hidroplán replikaváltozatának vízről való felszállását, ami – ahogy írtam róla – januárban, az évfordulón nem sikerült.
Sajnos Kermitnek az elmúlt hónapokban kisebb gondja is nagyobb volt annál, hogy ezzel az ígéretével törődjön. Erőfeszítései ellenére a hatalmas gyűjtemény működtetésének anyagi hátterét nem tudja tovább biztosítani, ezért holnap, szombaton a múzeum sajnos bezár.
Kermit a képen látható Grumman Duck hidroplánnal búcsúzott barátaitól és a közönségtől, de ígéri, hogy nemsokára visszatér. Reméljük, nem ez a csütörtöki repülés volt a hattyúdala.
Ha tetszett a cikk, olvassanak Vízirepülés.hu oldalunkon a tavalyi eseményekről. Az idei Sun’n Fun találkozóról írtunk a Repülni Jó oldalunkon is.