Hidropláncsobbanás: Sun’n Fun Floridában

A hidropláncsobbanás csütörtökön volt múlt héten Floridában az oldtimer gépek egész hetes fesztiválján.

Dr. Varga Sándor
2014. 04. 11. 5:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavasszal Floridában, ősszel Chicago mellett, Oshkoshban rendezik a világ legnagyobb kisgépespilóta-találkozóit, mindkettőben jelentős hidroplánvonulattal. Ekkor a repterek kifutói körötti mezők tarkállanak a különféle, de szép rendben parkolt gépek tömegeitől. A sok ezer pilóta többsége egy héten át a gépe szárnya alatti sátorban lakik, napközben légi bemutatók, kötelékrepülések, konferenciák, találkozók adják a programot. S mindkét repülőtér egyik sarkában a tóparton hidroplánbázis üzemel.

 

A csobbanás napja csütörtök

A floridai napfény egész héten át az idén negyvenedik alkalommal inkább az oldtimer gépek törzsén, szárnyán csillant meg. Köztük a kétéltű hidroplánok a füvön, betonon várták az érdeklődőket, nemcsak más pilótákat, hanem a szép számú rajongók táborát is.

 

Az ünnepet különböző típustalálkozók is tarkították, idén a Grumman hidroplánok a legnagyobbtól a legkisebbig felvonultak. De parkolt a füvön AmCam, egymás mögött három üléssel, meg különböző Cessnák, az elmaradhatatlan Catalina és más kifogástalan állapotban levő korosabb hidroplánok is.

 

A találkozók színterei a repülési szakma újdonságainak, az idén a jelentősebb hidroplánfejlesztések távol maradtak. A világ legnagyobb úszótalpgyártója viszont hozott egyre könnyebb súlyú új modelleket.

 

Csütörtökön öt-hat órára a figyelem az Ágnes-tóra irányult. Ekkor repültek a vízről a hidroplánok, amit a szlengben splash-innek, bájosan csobbanásnak hívnak.

 

A hidroplánok Ágnes-tó körüli felállása jól reprezentálja repülésük igénytelen „infrastruktúráját”, a víz, rámpa, fű szentháromságot. A csobbanási művelet sem más, mint a vízről való le- és felszállások egyszerű kavalkádja.

 

Amerikában, ahol tömegesen és szabadon repülnek a hidroplánokkal, nem jellemző a kétéltű úszótalp, parkolni egyszerűen kicsusszannak a fűre.

 

Az idei csobbanás egyik sztárja, az egy hajtóműves légi yacht, a Sikorsky S–39 replika a képen éppen elhagyta a vizet.

 

Kermit Weeks legendás alakja a repülőgép-restaurálásnak, világhírű oldtimer, néha a matuzsálemeket a levegőben is bemutató múzeuma, a Fantasy of Flight is a repülőtéren található.

 

Kermit a Sun’n Funra ígérte az általa újraépített, száz éve az első utast reptető hidroplán replikaváltozatának vízről való felszállását, ami – ahogy írtam róla – januárban, az évfordulón nem sikerült.

Sajnos Kermitnek az elmúlt hónapokban kisebb gondja is nagyobb volt annál, hogy ezzel az ígéretével törődjön. Erőfeszítései ellenére a hatalmas gyűjtemény működtetésének anyagi hátterét nem tudja tovább biztosítani, ezért holnap, szombaton a múzeum sajnos bezár.

 

Kermit a képen látható Grumman Duck hidroplánnal búcsúzott barátaitól és a közönségtől, de ígéri, hogy nemsokára visszatér. Reméljük, nem ez a csütörtöki repülés volt a hattyúdala.

 

Ha tetszett a cikk, olvassanak Vízirepülés.hu oldalunkon a tavalyi eseményekről. Az idei Sun’n Fun találkozóról írtunk a Repülni Jó oldalunkon is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.