A svájci és német tulajdonú horvát hidroplán-légitársaság, a European Costal Airlines tavaly ősz eleje óta repül egy Split melletti faluból az Adrián. Azért onnan, mert a cég a várossal nem tudott megegyezni a hidroplánkikötő létesítéséről, amely tulajdonképpen a spliti nemzetközi repülőtér vízi terminálja lett. Autóbusztranszfer jár a kettő között.
Vipek a hidroplán fedélzetén
Zoran Milanovic horvát miniszterelnök Hvar szigetén, Jelsa mellett két héttel ezelőtt egy elkészült utat nyitott meg, és turisztikai fejlesztésekről tanácskozott a helyi vezetőkkel. Splitig kormánygéppel ment, majd két minisztere társaságában felszállt a Jelsa felé tartó hidroplánjáratra.
A miniszterelnök (a fenti képen fekete dzsekiben) saját szemével láthatta, hogy nem igényel jelentős beruházást a hidroplánkikötő. Split mellett a parton egy kis épület hangulatos kávézóval, hozzá egy zárható utashídon csatlakozik a repülőgép kikötőhelye, amely egy ponton. Jelsában pedig csak a betonmólós hajókikötő elé tettek egy mobil pontont a hidroplán dokkolásához, a végén pedig egy szalaggal zárták le üzemeléskor. Mind a két helyen lobogott a szélzsák.
A hidroplán olyan német kapitánnyal és dán pilóta hölggyel repült, akik korábban a Maldív szigeteken szereztek rutint ezzel a típussal. Természetesen a jeles személyiséget a cég elnök-vezérigazgatója, Klaus Dieter Martin fogadta és kísérte az úton. Nyilván szó esett az eredményekről és a cég további hidroplán-repülési terveiről is. A képek tanúsága szerint a miniszterelnöknek tetszett az utazás, külön gratulált a pilótának, visszafelé bónuszként pedig a kétéltű hidroplán a küldöttséget egészen a kormánygép lépcsőjéig vitte.
Szimpatikus, hogy a hidroplántársaság a kikötőkben webkamerákat üzemeltet, bárki nézegetheti a forgalmat, magam is megtettem többször. Az augusztusi indulás óta a Split–Jelsa-útvonal volt a sláger, minimum reggel-esti járatpárral, de napközben próbálkoztak más irányba is. Észak felé Rab szigetén leszállva továbbrepültek a hidroplánnal a zágrábi repülőtérre, ahol a betonon való landoláshoz kieresztették az úszótalpakból a kerekeket.
A két fő utas típus a repülőgéppel továbbutazó turista és a napi kiránduló. Előbbi a maga után húzott nagy bőröndjéről ismerszik meg, és azonnal beül a transzferbuszba. A napi kiránduló pedig csak a kis hátizsákját lóbálja beszálláskor, és az esti járaton is látható, amint visszautazik. A kamerás képeken a 19 személyes hidroplánon 12 utasnál kevesebbet Jelsa felé soha nem láttam, ami jó töltöttségnek látszik. Rabnál ez már nem volt igaz.
A menetrenden kívül a hidroplán promóciós utakon is járt, legmesszebb Pólában és Fiumében, ahol a helyi vezetés és a közönség ismerkedhetett vele. És Split belvárosában vett fel kisbusznyi utasokat sétarepülésre, a kikötéshez elég volt a sétány partfala.
Nagyobb ívű tervek
Két éve a légitársaság vezetője a német gazdasági miniszter társaságában Horvátország uniós tagságára időzítetten nagy tervekkel érkezett. Húsz hidroplánkikötő, tíz gép, közel száz útvonal, köztük az Adrián olasz városok is.
A European Costal Airlines egyelőre nem kapta meg a remélt helyi támogatást, így lassabb lesz az építkezés. De bizonyított, hiszen Európa egyetlen hidroplán-légitársaságaként indulása óta naponta menetrend szerint többször is repüli a Split–Jelsa- és más útvonalakat. Még télen is.
Az első hidroplánjukat tavaly használtan Ausztráliából vették, reméljük, már a második is várja valahol az átfestést a társaság színeire. Idén új slágerútjuk várhatóan a negyvenperces Split–Dubrovnik-járat lesz, és valamelyik olasz kikötő is fogadja majd hidroplánjukat.
Ha tetszett a cikk, ajánljuk a hidroplánok aranykorát is megidéző e-könyvünket.