A Boden-tó partján fekvő német városban gyártották egykoron a Dornier hidroplánokat, de ma már sajnos csak a múzeumáról és az évenként megrendezett európai kisgépes kiállításáról híres, nem a hidroplánokról. Azért minden évben fel-felbukkan egy-egy hidroplán a száznál több kiállított, többnyire frissen fejlesztett repülőgép között, pár éve magyarok hidroplánok is voltak az egyik csarnokban.
Az Aero Friedrichshafen kiállítás a helyi regionális repülőtér túlsó oldalán épített csarnokokban, illetve az előttük lévő kisebb szabad területen zajlik. A közelség azért fontos, mert a látogatók jó része, köztük magyarok is, saját kis gépükkel reggel iderepül, este pedig hazamegy.
A kiállításon szereplő hidroplánok ezért a csarnokok betontalaján mutatkoznak be, tavaly például mindenki a nagy ígéret, a toszkán IDINTOS körül sürgölődött. Noha már arányos modelljét berepülték, sajnos az idén a hidroplánt nem hozták el, miként a kínaiak által nemrég felkarolt AKOYA is Franciaországban maradt.
Elhozták viszont a kiállításra a kissé a Cessna 208 Caravanra hajazó Quest Aircraft Kodiak 100 turbóhajtóműves gépét, aminek nemrég repülték be sikeresen a kerekes úszótalpakkal felszerelt hidroplán változatát. Sajnos a múlt heti kiállításon nem villogtak vele, csak a futóműves alapgép vonzotta a látogatókat.
A rendezők ötletességét dicséri, hogy végre vizet is adtak egy hidroplán alá, még ha a FlyWhale kétszemélyes hidroplán egyik példánya csak a kiállítási csarnokok előtti tavacskán úszkált.
Helmut Rind és felesége az elmúlt évtized végén ultrakönnyű hidroplánt keresett Európában, de egyik sem fért bele a német szabályokba. Ezért gondoltak egyet és lakóhelyükön, egy északnémet kisvárosban a nagyobbik fiuk bevonásával megcsinálták a maguk ultrakönnyű kétéltű hidroplánját. Ez lett a FlyWhale, hozzá jó kis fejlesztőcsapatot szedtek össze.
2012-ben már elhozták Friedrichshafenbe a hidroplán makettjét, kaptak annyi biztatást, hogy saját tőkéből és tartományi európai uniós fejlesztési forrásból tovább folytassák a gép építését. Kitanulták a kompozitipart, a világhírű osztrák Rotax motorra és autóbenzinre hangszerelték a tolóerőt.
A marketingben két változatot jelöltek meg. Az egyik a kalandozóknak, légi túrázóknak szóló verzió, amely szükség esetén egyik dönthető ülésével akár mentőhidroplán is lehet. A másik pedig egy oktatógép, ami az ultrakönnyű kategóriában biztosítaná a 20 órás pilótavizsgára való felkészülést a kategórián kívüli hidroplánok 40 órájával szemben.
Megvoltak a vízi úszó- és szárazföldi gurulópróbák, a kétéltű hidroplán első felszállását is nemsokára tervezik. A kiállításra megrendelőket gyűjteni is jöttek, a 140 ezer eurós alapárból az itt megrendelőknek 20 ezer eurót elengedtek. A letét 5 ezer euró volt.
A cég még nem közölt eredményt a megrendelőkről, de arról már beszéltek, hogy a sorozatgyártáshoz szükség lesz külső tőkebevonásra vagy további támogatásra. A tartományi miniszter tavaly már elismerte őket egy szerény díjjal, és a tartományi uniós támogatásokból elnyert pénz is nagy lökést adott a projekt mai eredményeihez, a két példány elkészítéséhez.
A hidroplán FlyWhale Adventure, vagyis a légi turista változata 200 km/h átlagsebességgel 8 órát képes egyfolytában repülni, ami szép hatótávolságot jelent. Autóbenzinnel bárhol meg tudják tankolni, 350 méteres akadálymentes vízi úthossz pedig elég az üzemeltetéséhez.
Kerekein kifuthat a fövenyre vagy kiköthetik egy fához, a hidroplán ideális turista közlekedési eszköz a vadabb vidékekre, aludni is lehet benne. A hidroplán fel van szerelve mentőernyővel is. Ha 135 literes benzintankját nem tankolják tele, akkor 25 kilogrammnál jóval több csomagot vihet magával.
Remélem, hogy a Repülő Bálna a jövő évi ottani repülőkiállításról szóló cikkemben is szerepel majd. Nem akadályozza karrierjét a kissé szerencsétlen névválasztás, mert a névből a hidroplán 6 méteres hosszával még egy bálnagyerekre is nehéz lenne gondolni.
A sajtóban Nagy Fehér Bálnának becézték az Airbus A380 kétemeletes óriásgépét, a világ legnagyobb ma repülő utasszállítóját. Jó néhány éve Farnborough-ban lefilmeztem bemutató repülését, akkor még nem közlekedett utasszállítóként.