A Boden-tó partján fekvő német városban gyártották egykoron a Dornier hidroplánokat, de ma már sajnos csak a múzeumáról és az évenként megrendezett európai kisgépes kiállításáról híres, nem a hidroplánokról. Azért minden évben fel-felbukkan egy-egy hidroplán a száznál több kiállított, többnyire frissen fejlesztett repülőgép között, pár éve magyarok hidroplánok is voltak az egyik csarnokban.
Az Aero Friedrichshafen kiállítás a helyi regionális repülőtér túlsó oldalán épített csarnokokban, illetve az előttük lévő kisebb szabad területen zajlik. A közelség azért fontos, mert a látogatók jó része, köztük magyarok is, saját kis gépükkel reggel iderepül, este pedig hazamegy.
A kiállításon szereplő hidroplánok ezért a csarnokok betontalaján mutatkoznak be, tavaly például mindenki a nagy ígéret, a toszkán IDINTOS körül sürgölődött. Noha már arányos modelljét berepülték, sajnos az idén a hidroplánt nem hozták el, miként a kínaiak által nemrég felkarolt AKOYA is Franciaországban maradt.
Elhozták viszont a kiállításra a kissé a Cessna 208 Caravanra hajazó Quest Aircraft Kodiak 100 turbóhajtóműves gépét, aminek nemrég repülték be sikeresen a kerekes úszótalpakkal felszerelt hidroplán változatát. Sajnos a múlt heti kiállításon nem villogtak vele, csak a futóműves alapgép vonzotta a látogatókat.
A rendezők ötletességét dicséri, hogy végre vizet is adtak egy hidroplán alá, még ha a FlyWhale kétszemélyes hidroplán egyik példánya csak a kiállítási csarnokok előtti tavacskán úszkált.
Helmut Rind és felesége az elmúlt évtized végén ultrakönnyű hidroplánt keresett Európában, de egyik sem fért bele a német szabályokba. Ezért gondoltak egyet és lakóhelyükön, egy északnémet kisvárosban a nagyobbik fiuk bevonásával megcsinálták a maguk ultrakönnyű kétéltű hidroplánját. Ez lett a FlyWhale, hozzá jó kis fejlesztőcsapatot szedtek össze.
2012-ben már elhozták Friedrichshafenbe a hidroplán makettjét, kaptak annyi biztatást, hogy saját tőkéből és tartományi európai uniós fejlesztési forrásból tovább folytassák a gép építését. Kitanulták a kompozitipart, a világhírű osztrák Rotax motorra és autóbenzinre hangszerelték a tolóerőt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!