Repülő Bálna: szerencsés név egy kis hidroplánnak?

Múlt héten a Friedrichshafenben rendezett híres európai repülőkiállításon a vízen ringott a FlyWhale hidroplán.

Dr. Varga Sándor
2015. 04. 24. 11:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Boden-tó partján fekvő német városban gyártották egykoron a Dornier hidroplánokat, de ma már sajnos csak a múzeumáról és az évenként megrendezett európai kisgépes kiállításáról híres, nem a hidroplánokról. Azért minden évben fel-felbukkan egy-egy hidroplán a száznál több kiállított, többnyire frissen fejlesztett repülőgép között, pár éve magyarok hidroplánok is voltak az egyik csarnokban.

Az Aero Friedrichshafen kiállítás a helyi regionális repülőtér túlsó oldalán épített csarnokokban, illetve az előttük lévő kisebb szabad területen zajlik. A közelség azért fontos, mert a látogatók jó része, köztük magyarok is, saját kis gépükkel reggel iderepül, este pedig hazamegy.

A kiállításon szereplő hidroplánok ezért a csarnokok betontalaján mutatkoznak be, tavaly például mindenki a nagy ígéret, a toszkán IDINTOS körül sürgölődött.  Noha már arányos modelljét berepülték, sajnos az idén a hidroplánt nem hozták el, miként a kínaiak által nemrég felkarolt AKOYA is Franciaországban maradt.

Elhozták viszont a kiállításra a kissé a Cessna 208 Caravanra hajazó Quest Aircraft Kodiak 100 turbóhajtóműves gépét, aminek nemrég repülték be sikeresen a kerekes úszótalpakkal felszerelt hidroplán változatát. Sajnos a múlt heti kiállításon nem villogtak vele, csak a futóműves alapgép vonzotta a látogatókat.

A rendezők ötletességét dicséri, hogy végre vizet is adtak egy hidroplán alá, még ha a FlyWhale kétszemélyes hidroplán egyik példánya csak a kiállítási csarnokok előtti tavacskán úszkált.

Helmut Rind és felesége az elmúlt évtized végén ultrakönnyű hidroplánt keresett Európában, de egyik sem fért bele a német szabályokba. Ezért gondoltak egyet és lakóhelyükön, egy északnémet kisvárosban a nagyobbik fiuk bevonásával megcsinálták a maguk ultrakönnyű kétéltű hidroplánját. Ez lett a FlyWhale, hozzá jó kis fejlesztőcsapatot szedtek össze.

2012-ben már elhozták Friedrichshafenbe a hidroplán makettjét, kaptak annyi biztatást, hogy saját tőkéből és tartományi európai uniós fejlesztési forrásból tovább folytassák a gép építését. Kitanulták a kompozitipart, a világhírű osztrák Rotax motorra és autóbenzinre hangszerelték a tolóerőt.

A marketingben két változatot jelöltek meg. Az egyik a kalandozóknak, légi túrázóknak szóló verzió, amely szükség esetén egyik dönthető ülésével akár mentőhidroplán is lehet. A másik pedig egy oktatógép, ami az ultrakönnyű kategóriában biztosítaná a 20 órás pilótavizsgára való felkészülést a kategórián kívüli hidroplánok 40 órájával szemben.

Megvoltak a vízi úszó- és szárazföldi gurulópróbák, a kétéltű hidroplán első felszállását is nemsokára tervezik. A kiállításra megrendelőket gyűjteni is jöttek, a 140 ezer eurós alapárból az itt megrendelőknek 20 ezer eurót elengedtek. A letét 5 ezer euró volt.

A cég még nem közölt eredményt a megrendelőkről, de arról már beszéltek, hogy a sorozatgyártáshoz szükség lesz külső tőkebevonásra vagy további támogatásra. A tartományi miniszter tavaly már elismerte őket egy szerény díjjal, és a tartományi uniós támogatásokból elnyert pénz is nagy lökést adott a projekt mai eredményeihez, a két példány elkészítéséhez.

A hidroplán FlyWhale Adventure, vagyis a légi turista változata 200 km/h átlagsebességgel 8 órát képes egyfolytában repülni, ami szép hatótávolságot jelent. Autóbenzinnel bárhol meg tudják tankolni, 350 méteres akadálymentes vízi úthossz pedig elég az üzemeltetéséhez.

Kerekein kifuthat a fövenyre vagy kiköthetik egy fához, a hidroplán ideális turista közlekedési eszköz a vadabb vidékekre, aludni is lehet benne. A hidroplán fel van szerelve mentőernyővel is. Ha 135 literes benzintankját nem tankolják tele, akkor 25 kilogrammnál jóval több csomagot vihet magával.

Remélem, hogy a Repülő Bálna a jövő évi ottani repülőkiállításról szóló cikkemben is szerepel majd. Nem akadályozza karrierjét a kissé szerencsétlen névválasztás, mert a névből a hidroplán 6 méteres hosszával még egy bálnagyerekre is nehéz lenne gondolni.

 


A sajtóban Nagy Fehér Bálnának becézték az Airbus A380 kétemeletes óriásgépét, a világ legnagyobb ma repülő utasszállítóját. Jó néhány éve Farnborough-ban lefilmeztem bemutató repülését, akkor még nem közlekedett utasszállítóként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.