2005-ben jóval több titkos CIA repülésre került sor Európában, mint az eddig ismertté vált – véli a Berliner Zeitung. A lap információi szerint ebben az évben legalább 15 civil gépnek álcázott CIA-gép szállt le európai repülőtereken.
Így például Palma de Mallorca repülőterén január 17-19-én volt megállója egy Líbiába tartó CIA-gépnek. (Eddig csak január 7-ig rendelkeztek dokumentált repülésekkel.) Május 6-án egyszerre két CIA-gép szállt le Prágában, a gépek az afganisztáni Kandaharból voltak úton Baltimore-ba. Glasgowból február 7-én szállt fel egy Bagdadba tartó CIA-gép, a titkosszolgálat további repülői szálltak le május 4-én és 5-én Athénben, Brüsszelben és az írországi Shannon repülőterén, május 15-én pedig a portugál Cascaisban – olvasható a német főváros lapjában.
Még szeptemberben leszálltak az amerikai titkosszolgálat gépei Portóban, valamint a brit légitámaszponton, Leucharson is. Arról egyenlőre nincs információja a lapnak, hogy ebben az évben Németországban leszálltak-e a CIA-gépek. A lap úgy tudja, hogy a frankfurti amerikai légibázis 2002 és 2004 között a CIA legfontosabb fordítókorongja volt. Legalább 85 alkalommal szálltak fel és le ebben az időszakban civilnek álcázott amerikai titkosszolgálat repülőgépek. Az unió különnyomozója, Dick Marty nem hisz abban, hogy Európában a guantanamóihoz hasonló titkos fogolytáborok léteznének. „Sokkal valószínűbb, hogy egy szállítási módszer és a logisztikai háttér létezett és még ma is létezik, amelyben egyes foglyokat az egyik helyről a másikra szállították és ott néhány napik őrizték” vélekedett Marty. Ebből a szempontból különösen fontos a titkos CIA-repülések átvizsgálása.
A lap információi szerint a CIA jelenleg 41 darab civil légitársaságok számára engedélyezett repülőgépet használ. Ebből 33-t az amerikai haditengerészet szigorúan titkos beszerző egysége bérel a számára. Ebből a közelmúltban a Pentagon által nyilvánosságra hozott jelentésből kiderül, hogy a Navy Engineering Logistics Office nevű cég 2001-ben és 2002-ben több, mint tíz légitársasággal kötött megállapodást, amelynek tárgya a haditengerészet számára végzendő állítólagos szállítási feladatok voltak. A gépeket valójában a CIA rendelkezésére bocsátották.
Legalább két gépet ezek közül a terrorizmussal gyanúsított személyek szállítására használtak. Az egyik esetben egy CIA kommandó Olaszországban elrabolt imámot, a hesseni Ramstein légitámaszponton keresztül Kairóba szállították. Már Svédországból Egyiptomba szállítottak 2001-ben két terrorizmussal gyanúsított személyt a CIA gépei. A szállítás közben kínzás is előfordult – számol be a Berliner Zeitung.
Menczer Tamás: Ilyen, amikor kiderül az igazság! - videó