A legolvasottabb brazil napilap, a Folha de Sao Paulo tájékoztatása szerin Henry Munhoz alezredes, a légierő szóvivője európai idő szerint keddre virradó éjjel bejelentette, hogy a brazil légierő és flotta kutatóegységei újabb nyolc áldozatot találtak a május 31-én éjjel eltűnt Air France-gépen utazó 228 személy közül. Ezzel 24-re emelkedett az eddig megtalált áldozatok száma, mert időközben a légierő helyesbítette, azaz eggyel csökkentette a vasárnap megtalált áldozatok számát. A szóvivő nem részletezte, milyen állapotban találták meg őket, csak annyit közölt, hogy az Atlanti-óceánnak azon a részén akár 3500 méteres is lehet a mélység. A Fernando de Noronha-szigetcsoporttól 400-440 kilométerre északra kiemelt első 16 holttestet a Constitucao fregatt, az újabb 8 áldozatot pedig a Bosísio szállította.
Henry Wilson Munhoz is hangsúlyozta: most az a legfontosabb, hogy megtalálják a túlélőket és a holttesteket, csak aztán jöhetnek a roncsdarabok. Ennek ellenére az áldozatokon kívül már megtalálták a lezuhant gép fontos darabjait, például a stabilizátort és az egyik szárnyat. A brazil légierő 14 – 12 brazil és 2 francia – gépe és 255 embere vesz részt a kutatásban, rajtuk kívül még a flotta 6 – öt brazil, egy francia – hajója és 570 embere is keresi az áldozatokat és a gép maradványait. Kedden érkeznek Pernambuco állam fővárosába azok a francia igazságügyi orvosszakértők, akik az öt évvel ezelőtti dél-ázsiai szökőár idején segítettek, és ezzel ténylegesen megkezdődik az áldozatok beazonosítása.
A sebességérzékelő lehet a szerencsétlenség egyik oka
A Folha legfrissebb, keddi írásában az Air France annak ellenére a sebességérzékelőket tartja a szerencsétlenség okának, hogy korábban még óvott az elhamarkodott következtetésektől. A gyártó cég, az Airbus tudniillik mégis megkezdte a sebességérzékelő műszerek cseréjét, pedig eleinte csak kézikönyveket küldött műszerek helyett. Az Air France pilótáinak kilátásba helyezett sztrájkja azonban megtette a hatását, és a cég annak ellenére gyorsította föl a műszerek cseréjét, hogy ezzel közvetlen összefüggésbe hozhatja a szerencsétlenséget és a műszereket. A cég tavaly már azért javasolta a cserét, mert meghibásodása esetén téves információkat adhat a repülőgép sebességéről. A spanyol lapok – többek között az El País – is idézte a francia jobboldali Le Figarót: néhány nap alatt kicserélik az összes műszert. Rio de Janeiro kisebbik lapja, az O Dia kedden ezt a hírt közölte: az úgynevezett AeroLula, a brazil elnököt nagy távolságra szállító Airbus A319CJ típusú gép szerelői 45 nappal az Air France eltűnése előtt kicserélték a kérdéses műszert. A Folha a jelenlegi ismeretek alapján a légörvényeket nevezte meg a másik oknak.
Ügyvédek zaklatják az áldozatok családtagjait
Elsőnek Sao Paulo kisebbik lapja, az Estadao számolt be a brazil ügyvédi kamara (OAB) által kilátásba helyezett fegyelmi eljárásokról: a Rio de Janeiróban tartózkodó hozzátartozók egy része ugyanis arra panaszkodott, hogy számos ügyvéd erőszakosan ajánlotta fel magát és szolgálataikat nekik. Wadih Damus, a kamara riói vezetője sajnálja, hogy vannak tolakodó kollégái, ezért megkérte a hozzátartozókat, tudják meg az ilyen elítélendő szakmai magatartást tanúsító kollégák kilétét. A legolvasottabb brazil hetilap, a Veja tudomása szerint mindenesetre átszállították a családtagokat egy másik szállodába, hogy ne zaklathassák őket se újságírók, se ügyfelekre vadászó jogászok.
(veja.com.br, folha.uol.com.br, estadao.com.br, odia.terra.com.br – Brazília; elpais.es, elmundo.es, abc.es – Spanyolország)