Ezeroldalas értékelést és hét DVD-lemezt adott át a grossetói bíróságnak a Giuseppe Cavodragone admirális vezette, márciusban kinevezett szakértői bizottság, mely azóta vizsgálta a Costa Concordia parancsnoki fedélzete fekete dobozának tartalmát. A terjedelmes jelentést a következő napokban több példányban lemásolják, hogy minden fél jogi képviselője tanulmányozhassa az október 15-re kitűzött bizonyítási eljárási tárgyalásig.
A szakértőknek a bíróság ötven kérdésére kellett választ adniuk, így többek között a január 13-án a toszkán Giglio-sziget partjánál történt katasztrófa pontos menetéről, a Costa Concordia műszaki berendezéseinek állapotáról, a hajó adottságairól. Az olasz sajtó értesülései szerint a fekete doboz által rögzített hanganyag elárulja, mi történt a sziklának ütközés előtti és utáni pillanatokban, milyen magatartást tanúsított Francesco Schettino kapitány és tisztjei.
Nem volt véletlen?
Végre kiderülhet, milyen útvonalon haladt a hajó – vélekedtek az olasz lapok Schettinónak a baleset utáni első reakciójára emlékeztetve, miszerint „annak a sziklának nem is kellett volna ott lennie, a térképen nem volt rajta”. A szakértők ellenőrizték a Costa Concordián használt tengeri térképeket is.
Nem volt véletlen, hogy a 114,5 ezer tonnás hajó Giglio partjaihoz közel haladt – nyilatkozta Enrico Gianni Scerni, az Olasz Hajónyilvántartási Hivatal (Rina) január 17-én lemondott elnöke a Panorama hetilap internetes kiadásának. Szerinte Schettino a kivilágított hajóval „tisztelegni akart” a szigetnél és „a hajótársaságok régóta tudtak az olasz tengerészek között elterjedt rossz hírű szokásról”.
Az olasz sajtó úgy tudja, Schettino a hajó Giglióról származó főpincérének akart a kedvében járni azzal, hogy partközelben haladt. A hajón utazó 4229 személyből 32 – köztük egy magyar – vesztette életét.

Pacalpörköltből született hazai Guiness-rekord