Koppenhágai bizottság. Az Európai Parlamentből (EP) nézve egy olyan uniós szerv, mely az alapjogok érvényesülését vizsgálná adott tagállamban, mégpedig az EP, az Európai Bizottság (EB) és az Európai Tanács (ET) háromoldalú párbeszéde mentén. Ha Orbán Viktor július 2-ai strasbourgi felszólalásából indulunk ki, akkor viszont egy olyan képződményről van szó, amely nem csupán Magyarországra, de Európára nézve is veszélyt jelent. A kormányfő értelmezésében az EP egy „az uniós szerződések által nem ismert egyedi intézményt akar felállítani, amely ellenőrzés és gyámság alá vonná az Európai Unió egyik tagországát. Ez figyelmen kívül hagyja az Európai Parlament hatásköreit, az Európai Unió intézmények közötti feladatmegosztását, valamit a tagállamok és az unió közötti jogi egyensúlyokat. Az alapító szerződésekkel szemben önkényesen állapít meg kötelező kritériumokat, vezet be új eljárásokat, és kreál új intézményeket.”
A koppenhágai bizottság felállítását Rui Tavares javasolta, akinek a magyar jogállamiságról készített jelentését az EP állampolgári jogokkal, valamint bel- és igazságügyi kérdésekkel foglalkozó szakbizottsága (LIBE) júniusban elfogadta. A portugál európai parlamenti képviselő az 1993. júniusi koppenhágai ET-ülésen elfogadott csatlakozási kritériumokból indult ki. Ezek alapján azon államok léphetnek be az unióba, melyek az emberi jogok, a demokrácia és a jogállam stabilitását garantáló intézményekkel rendelkeznek, biztosítják a kisebbségek jogait, működő piacgazdasággal bírnak és vállalni tudják a politikai, gazdasági és pénzügyi unió célkitűzéseit. Tavares gyakorlatilag a koppenhágai dilemmával kívánja szembesíteni az EP-t, aminek lényege, hogy a csatlakozási kritériumokat a már EU-tag államokkal szemben nem lehet hatékonyan számon kérni. Halkan jegyezzük meg, a kifogásolt magyar probléma mellett ide tartozik többek között a 3 százalékos GDP-arányos büdzséhiányszint (hazánk épp most került ki a hiányeljárás alól), melyet a tagállamok zöme a belépés óta képtelen teljesíteni.