Továbbra sem nyugszanak a kedélyek a horvát hajóipar privatizációja körül. Az utolsó hajógyár eladása után továbbra is gondot okoz az Európai Unió által a csatlakozás előtt szorgalmazott magánosítás. A helyzet mostanra odáig fajult, hogy a spliti hajógyár vezetősége és a cég munkavállalói rendőrségi feljelentéssel kívánják megoldani a vitát.
A hajóipar kiemelkedő szerepet játszik a horvát gazdaságban. A bruttó hazai termék (GDP) 1,4 százalékát, az export értékének pedig egytizedét adja, jelentősen javítva ezzel az ország külkereskedelmi mérlegét. Az Európai Unió a csatlakozási folyamat során azt kérte az országtól, hogy az állam mondjon le a hajógyárak többségi tulajdonhányadáról és a vállalatok támogatásáról. A horvát politikai vezetés évekig vonakodott ettől, majd a versenypolitikáról szóló tárgyalási fejezet lezárása érdekében belement abba, hogy a kérdéses vállalatokat privatizálják.
A horvát hajógyártás törzsét korábban öt nagyvállalat alkotta. A pulai Uljaniknál viszonylag könynyen zajlott le a privatizáció: tavaly a vállalat dolgozói megvásárolták az állami tulajdonban lévő részvényeket, a cég azóta is sikeresen működik. A trogiri gyárat Danko Koncar és a Kermas-csoport vásárolta fel, az újjászervezést sikeresen végrehajtották, azonban ennek az volt az ára, hogy még a múlt évben menesztették a dolgozók egyötödét. A fiumei hajógyárat hosszas privatizációs eljárás után, közvetlenül az uniós csatlakozás előtt vásárolta meg szintén a pulai Uljanik. Ennél jóval szomorúbb sors jutott a kraljevicai hajógyárnak. A horvát kormány másfél éve az egyetlen megoldást a csődeljárásban látta, így a vállalat csaknem ötszáz dolgozója az utcára került. A spliti hajógyár magánosítása ugyan megtörtént, de már a kezdetektől heves viták övezték az adásvételt.
További részletek a Magyar Nemzet hétfői számában.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!