Hírnévre vágyhatott a pilóta

A szakértő szerint jobban fognak figyelni a személyzet mentális állapotára.

2015. 03. 30. 4:09
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szigorítás máris tetten érhető, hiszen egyre több légitársaság vezeti be, hogy ezentúl a pilótafülkében mindig legalább két személynek kell tartózkodnia – fűzte hozzá. Sajtos Zoltán szerint az ellenőrzést végző orvosok egybehangzó véleménye az, hogy a szűrési és kiválasztási rendszer mindent egybevetve megfelelő.
A pénteki légi katasztrófa ügye továbbra is a világsajtó figyelmének középpontjában áll. A Bild am Sonntag című lap arról írt, hogy a repülőgép tragédiájáért az eddigi vizsgálatok szerint felelőssé tehető másodpilóta, Andreas Lubitz látászavarokkal küszködött, retinaleválás miatt kezelték. Az egyelőre nem ismert, hogy a gond szervi vagy pszichoszomatikus természetű volt-e, azonban a következő egészségügyi ellenőrzés után valószínűleg emiatt bevonták volna a pilótaengedélyét. Arra már korábban fény derült, hogy Lubitz depressziós is volt, szubjektív túlterhelési szindrómában szenvedett, több neurológusnál és pszichiáternél megfordult.

A múlt heti szerencsétlenséget vizsgáló nyomozó hatóságok feltételezése szerint Andreas Lubitz szándékosan vezette neki a hegyoldalnak a repülőgépet. Egykori barátnője, egy 26 éves légiutas-kísérő a Bildnek azt mondta, Lubitz azzal dicsekedett, hogy egy nap olyat tesz, ami miatt teljesen megváltozik a rendszer, és mindenki megismeri majd a nevét. A nő úgy emlékezett, hogy a férfinak gyakran voltak rémálmai, olykor „zuhanunk” kiáltással riadt fel az éjszaka közepén, és ha szóba került a munka, zaklatottá vált, nyomasztotta a felelősség és az alacsony fizetés. Úgy vélte, ha a férfi valóban szándékosan vezette a hegyoldalnak a gépet, akkor azért tehette, mert szertefoszlottak az álmai, hogy a Lufthansa pilótája legyen a távolsági járatokon. A pilóta lakásában a házkutatáskor antidepresszánsokat, illetve nagy mennyiségű altatót is találtak. Bár a közeli ismerősei tudtak egészségi problémáiról, a munkaadója előtt titkolta a gondjait.

A volt barátnő hozzátette, hogy a férfi nagyon kedves tudott lenni, és virágokkal halmozta el, végül azonban éppen problémás természete miatt szakítottak. Lubitznak azóta másik barátnője volt, akivel együtt élt Düsseldorfban, állítólag gyermeket vártak és házasságra készültek, bár egyes sajtóinformációk szerint a tragédia előtti napon szakítottak. A tragédia helyszínére, a francia Alpokba utazott Lubitz családja, a szülőket a francia rendőrség is kihallgatta. Az egyik környékbeli kisváros polgármesterének elmondása szerint az apa teljesen összetört az események súlya alatt, hiszen nem csupán a gyermeke halálával kell megküzdenie, de azzal is, hogy a fia okozta a tragédiát.

A nyomozás során az is kiderült, hogy a másodpilóta ismerte a környéket, korábban ugyanis többször nyaralt arrafelé a családjával, és vitorlázórepülővel is gyakran járt a tragédia helyszínén. A helyi vitorlázó klub egyik tagja úgy emlékezett, hogy a másodpilóta szenvedélyesen szerette az Alpokot, mindamellett kételyét fejezte ki, hogy szándékosan választotta a helyszínt, hiszen nem tudhatta, a kapitány mikor hagyja el a pilótafülkét.
Hogy hasonló tragédia ne fordulhasson elő, az egyik áldozat édesapja tegnap felhívást intézett a légitársaságokhoz, ebben azt követeli, hogy alaposabban nézzenek utána pilótáiknak.

Közben lassan halad a kutatás és az áldozatok maradványainak elszállítása, a Germanwings gépe ugyanis egy nehezen megközelíthető helyen, mintegy 1500 méter magasságban csapódott be a francia Alpokban. A hatvanfős alakulatnak így a 40-60 fokos meredekségű sziklafalon, kötelekkel rögzítve, szakadékok kerülgetésével és folyamatos kőomlásveszély mellett kell dolgoznia. A szétszóródott roncsok között a második fekete dobozt, amely a repülési adatokat tartalmazza, továbbra is keresik. A mentőcsapatok vezetője azt nyilatkozta, hogy az ütközés olyan erejű volt, hogy egyetlen test sem maradt épségben, és eddig 400–500 maradványt szállítottak helikopterrel a közeli településen felállított hűtőházba. A rendkívüli roncsolódás miatt az áldozatok azonosítása is bonyolultnak ígérkezik, a hatóságok elsősorban a hozzátartozók DNS-mintájára és a személyes tárgyakra – például a ruhára, ékszerekre vagy a tetoválásokra – tudnak támaszkodni. Becslések szerint a következő három hétben sikerülhet mindenkit azonosítani. Megtalálták már a másodpilóta, Andreas Lubitz holttestét, így hamarosan kiderülhet, hogy a férfi állt-e drogok, gyógyszerek vagy más tudatmódosító hatása alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.