Nyerészkedő reptéri boltok

Visszaigénylik az áfát azon vevők után, akik nem uniós célállomásra utaznak, rengeteg pénztől fosztva meg az utazókat.

Kuthi Áron
2015. 08. 13. 10:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyakorlatot a két cég a brit The Telegraph napilap érdeklődésére ismerte el, és ezen- felül még azt is, hogy a légi utasnak jogában áll megtagadni beszállókártyájának felmutatását, mert az adásvétel e nélkül is szabályos. A legtöbben ugyanis azt hiszik, hogy ennek az apró momentumnak biztonsági okai vannak. Az ügy nyilvánosságra kerülése után máris számosan vannak, akik fogadkoznak, nem mutatják fel a kártyájukat. Annál kevésbé, mert egyre többen ki se nyomtatják a dokumentumot, hanem mobiltelefonjuk kijelzőjén tartják, mert úgy is be tudja olvasni az adatokat a beszállókapunál lévő terminál. A cikk megírása óta eltelt egy nap alatt 53 ezren nyilvánítottak véleményt az interneten, az írás sorai közé ékelt szavazáson. Eddig a 66 600 olvasó 92 százaléka mondta azt, nem volt tisztában azzal, hogy a forgalmi adó visszaigénylése áll a beszállókártya kért felmutatásának gyakorlata mögött. A lap egy utazási bloggert is idéz, aki amiatt berzenkedik, mert mindig is úgy érezte, túl sok információt kell közölnie magáról, úti céljáról egy-egy vásárlásnál, mert ugye a beszállókártyát nemcsak szemrevételezik, hanem be is olvassák a kasszánál.

Az ügyben kulcsszerepet játszó beszállókártyáról rengeteg adat kiolvasható, tartalmazza az utas nevét és utazásának részleteit. Mindenesetre a fentebb említett brit hírlap- és könyvkereskedés sietett közölni, nem tárolják és nem használják fel az utazás személyes részleteit. A cég egyik szóvivője azonban elismerte, hogy a kártyán található célállomásból és az adásvétel idejéből vásárlási trendeket olvasnak ki, ezeket a megvett termék kategóriájával párosítják. Ezzel az illetékes gyakorlatilag elismerte, hogy ilyen módon kereskedelmi célú kutatásokat végeznek.

A témáról cikkező The Daily Telegraph egyik alkalmazottja például, amikor az újságüzletben egy önkiszolgáló kasszánál fizetett, próbaképpen megnyomta a képernyőn látható, a szoftver által felajánlott „beszállókártya nélkül” rubrikát, és addig nem tudott távozni a boltból, amíg egy odasiető alkalmazott nem hagyta jóvá a tranzakciót. Az önkiszolgáló terminál esete is arra világít rá, hogy nem kötelező felmutatni a beszállókártyát, ha ajándékot veszünk valakinek. Sokan felteszik a kérdést, hogy ha vámmentesnek hívják ezeket a boltokat, miért nem írnak ki kétféle árat, egyet az európai gazdasági közösségen belülre, egyet azon kívülre érvényesen. Tény, hogy egyre kevesebb helyen látni kétfajta árcédulát a termékek mellett.

A Boots közlése szerint a hírbe hozott cégek csak a törvényben megengedett mértékig igénylik vissza az áfatartalmat forgalmuk után. Az illatszerlánc szóvivője hozzátette, az üzleteikbe tévedő utasok, mint ahogy eddig, ezután is vásárolhatnak beszállókártyájuk felmutatása nélkül. A kijelentés tehát megint csak megerősíti, hogy a reptéri üzletek megkérdőjelezhető gyakorlatot folytatnak.

A lapunk által telefonon megkérdezett ferihegyi kereskedések nem voltak hajlandók érdemi információval szolgálni az általuk folytatott gyakorlattal kapcsolatban, de egy bolttól megtudtuk, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a legtöbb üzletben egységes gyakorlatot folytatnak a beszállókártyák ellenőrzését illetően. A Relay újságosstand egyik, nevét elhallgató alkalmazottja annyit elárult, ők csak azt az adatot kérdezik meg a vevőtől, hogy EU-n belülre vagy kívülre utazik, de beszállókártyát nem kérnek el, ettől függetlenül minden ügyfélnek azonos árat számítanak fel az adott termék után.

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője nem kommentálta érdemben a brit lap cikkét, és nem tudott felvilágosítást adni arról, hogy a budapesti nemzetközi reptéren folytatnak-e ilyen gyakorlatot. Annyit mondott, az ügy kereskedelmi és nem légi közlekedési természetű. A kérdéseinket elküldtük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, a hatóság illetékese azonban későbbre ígért választ. Az biztos, hogy sokan az utolsó pillanatban vesznek ajándékot, emléktárgyat egy-egy utazás előtt vagy után, a brit utazási blogger viszont azt ajánlja, kerüljük el a duty free üzleteket, mert hiába vámmentes a nevük, általában magasra srófolják áraikat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.