Erről neve elhallgatását kérő hét egyiptomi biztonsági tisztségviselő számolt be az AP hírügynökségnek, köztük több olyan is, akár már több mint egy évtizede dolgozik ott.
A Sarm es-Sejk-i és más egyiptomi repülőterek biztonságosságára az október 31-i repülőgép-szerencsétlenség miatt irányult rá a figyelem. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia azt állítja, hogy az orosz gép lezuhanását valószínűleg egy pokolgép okozta, amelyet a biztonsági ellenőrzést kijátszva helyeztek el a fedélzeten.
Az AP-nek nyilatkozó tisztségviselők elmondták, hogy például az átvilágító berendezés hibáját többször is jelentették feletteseiknek, de a gépet azóta sem cserélték ki. Ezenkívül a berendezést kezelő, rosszul fizetett rendőrök rendszeresen felajánlják az utasoknak, hogy kenőpénz ellenében kikerülhetik a személyi és a poggyászellenőrzést. „Meg nem tudnám mondani, hányszor találkoztam olyan poggyásszal, amely tele volt kábítószerrel vagy fegyverrel, és tulajdonosuk 10 eurót vagy más hasonló összeget fizetett azért, hogy a bőrönd ne akadjon fent az ellenőrzésen” – mondta az egyik alkalmazott, aki a poggyászokat kezeli.
Az AP megpróbálta elérni az egyiptomi légiforgalmi minisztert vagy a szóvivőjét, hogy reagáljanak ezekre az állításokra, de nem járt sikerrel. Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök korábban azt állította, hogy egy brit szakértői csoport egyiptomi kollégákkal közösen 10 hónappal ezelőtt ellenőrizte a Sarm es-Sejk-i
repülőtér biztonsági körülményeit, és elégedett volt. A brit közlekedési minisztérium szóvivője nem volt hajlandó elárulni semmit arról, hogy az a szakértői csoport hogyan értékelte a repülőtér biztonságát, de Patrick Mcloughlin miniszter pénteken utalt arra, hogy a repülőgépekre feladott poggyászok átvizsgálása nem volt megfelelő, ezért elrendelte a brit járatokra felszállók és csomagjaik megszigorított ellenőrzését Sarm es-Sejkben.
Hiába azonban, mert a feladandó csomagok átvilágítására használt szkenner gyakran nem működik – mondták az AP-nek nyilatkozó egyiptomi tisztségviselők. Egyikük elmondta, hogy látta már többször azt is, amint kihúzták a hálózati aljzatból a berendezés csatlakozóját energiatakarékosság céljából. Egy másik tisztségviselő elmondta, hogy a kezelő személyzet mindig gondoskodik a szkenner működéséről, amikor nemzetközi szakértők ellenőrzik a biztonságot. „Bárcsak mindennap ellenőriznének bennünket!” – mondta. Ha működik a szkenner, akkor is gyakran csak szúrópróbaszerű ellenőrzést végeznek vele – mondták.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!