Az Országos Kriminológiai Intézet tudományos főmunkatársa hangsúlyozta: a kutatók csak lezárt büntetőügyekkel foglalkozhatnak, hiszen a terrorelhárítás, a TEK a jelenleg is futó ügyekkel, esetlegesen megfigyelt személyekkel kapcsolatos információkat operatív célokra használja, így azokhoz – mint megjegyezte: „nagyon helyesen” – nem férhetnek hozzá még a kutatók sem. Ezért sok tekintetben maguk is kénytelenek meg nem erősített forrásokból származó értesülésekre támaszkodni.
Sajátos helyzet, hogy azoktól a nyugat-európai országoktól eltérően, amelyekből sok harcos indult a Közel-Keletre, Magyarország esetében senkiről nincsenek személyes információk, nevek, élettörténetek, a visszatérésről, új életkezdésről szóló híradások.
Érdekes, de egyszerre megnyugtató is, hogy a Magyarországról Szíriába induló harcosok – feltéve és megengedve, hogy valóban vannak ilyenek – nem köthetők a magyar iszlám közösségekhez.
A magyarországi muszlimok zöme ugyanis a rendszerváltás előtt főként államközi szerződések keretében felsőoktatási végzettségek megszerzésének céljával érkezett, belőlük később képzett értelmiségiek, főként orvosok és mérnökök váltak, Magyarországon megnősültek, gyermekeik születtek, teljes mértékben integrálódtak, sőt magas pozíciókat töltenek be, szoros családi kötődéseik révén lényegében magyarrá váltak. Mindennapjaikat a magyar, tehát alapvetően európai társadalmi és gazdálkodási rend határozza meg. Többségük a korábban kommunista orientációjú arab és afrikai országok felső rétegeiből származott, így korábban sem kötődött bigott vallási értékekhez. Sokan ma is gyakorolják hitüket, de körükben az iszlám csak vallásként van jelen, hiányzik az a civilizációs közeg, amely tápot adhatna akár utódaik radikalizálódásához – húzta alá Póczik.
Sem a visegrádi, sem a balti államokban nincs olyan radikalizálódásra hajló muszlim közösség, mint Franciaországban, Belgiumban, Németországban és egyes skandináv országokban, ahol a 90-es évektől meglóduló bevándorlási hullámok során földrajzilag is elkülönülő muszlim lakókörzetek, mondhatni mini „iszlám államok” jöttek létre, amelyek a befogadó társadalmaktól egyre inkább elzárkózva, függetlenedve, sőt azokkal szembefordulva saját szabályaik és származási országaikból hozott szokásaik szerint élnek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!