A hivatal tájékoztatása szerint a repülési adatokat rögzítő feketedoboz elemzése során fény derült arra, hogy az oldalkormányok mozgatását vezérlő számítógépes rendszer elektromos paneljének egyik forrasztásán repedés volt, amely miatt egymás után négyszer vészjelzést adott le a fedélzeti számítógép. A karbantartási jegyzőkönyvekből kiderült, hogy a baleset előtti 12 hónapban 23-szor fordult elő ugyanez a probléma, ráadásul a tragédia előtti három hónapban egyre gyakrabban.
A tragédiát megelőző percekben a pilóták nem az előírásoknak megfelelően reagáltak a vezérlés által leadott vészjelzésekre. Miután az első három próbálkozásuk sikertelen volt, a negyedik riasztás után feltehetően megpróbálták áramtalanítani és újraindítani a kormánymű vezérlőrendszerét, ami nem szokványos művelet repülés közben. Az áramtalanítás következtében kiiktatták a robotpilótát és az átesést gátoló automata rendszert is. A pilóták áttértek kézi vezérlésre, de elvesztették az uralmat a gép felett, úgynevezett átesés következett be, vagyis megszűnt a gép repüléséhez szükséges felhajtóerő, és ebből a helyzetből már nem tudták „visszahozni” a repülőt, az Airbus A320-as a tengerbe zuhant.
Nurkahjo Utomo nyomozó szerint a pilóták beszélgetését rögzítő berendezés hanganyagát hallgatva arra lehet következtetni, hogy a negyedik sikertelen próbálkozás után zavar támadt a pilóta és a másodpilóta között. Egyikük azt mondta a másiknak, hogy „engedje lejjebb” a gépet, miközben a repülő amúgy is ereszkedett.
A nyomozás során megállapították, hogy az időjárási körülmények nem játszottak kulcsszerepet a tragédiában, mint ahogyan azt korábban is feltételezték.
A repülésbiztonsági hivatal megállapította azt is, hogy az AirAsia karbantartási rendszere is hagyott kívánnivalót maga után. A baleset óta a légitársaság 51 új biztonsági intézkedést vezetett be, javítandó ezen.
Az AirAsia 8501-es járata tavaly december 28-án reggel indult el az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. A gép roncsait megtalálták a Jáva-tengerben, előkerült a gép repülési adatait és a pilóták beszélgetését rögzítő két feketedoboz is, és jó állapotban voltak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!