Gyanúsan némák a terroristák az egyiptomi gép ügyében

Egy elemzés szerint a mostani eset akár egy későbbi merénylet főpróbája is lehetett.

Majláth Ronald
2016. 05. 24. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem jelentkeznek a terrorszervezetek, hogy vállalják a felelősséget az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó MS804-es járatának elpusztításáért. Az utasszállító 66 emberrel – 56 utassal és tízfős személyzettel – a fedélzetén csütörtök hajnalban tűnt el a radarernyőkről, de azóta csak találgatások születtek arról, mi is történhetett a géppel valójában.

Seríf Fathi egyiptomi légi közlekedési miniszter pénteken úgy fogalmazott, hogy semmilyen lehetőséget nem zárnak ki, terrortámadásét sem, és utóbbinak nagyobb a valószínűsége, mint hogy műszaki hiba okozta a katasztrófát. Azonban annak, hogy merénylet történhetett, ellentmond, hogy egyelőre senki nem vállalta magára a támadást. A Stratfor legújabb elemzése azonban egy sokkal baljóslatúbb verzióval számol: könnyen lehet, hogy a terrorszervezetek csak meg akarják védeni a közlekedési hálózatokba beépített ügynökeiket, vagy új technikát fejlesztettek ki, amivel a későbbiekben jóval nagyobb pusztítást végeznének – írja az amerikai CNBC. Mindez persze egyelőre puszta spekuláció, a hallgatásnak valóban lehet oka, hogy ez esetben nem terrorcselekményről van szó, ám az elemzők több nyugtalanító körülményre is rámutatnak.

A Stratfor elemzője figyelmeztet: hasonló már korábban is előfordult, így történt ez 1994 decemberében a Philippines Airlines 434-es járatán, amelyen Ramzi Yousef egy újfajta vegyi anyagot akart tesztelni, hogy később további tíz csendes-óceáni utasszállítót semmisítsen meg ugyanezzel a módszerrel. A robbantás akkor „csak” egy halálos áldozatot követelt, a hatóságok azonban szigorú rendszabályokat vezettek be, így ma már minden folyadékot ellenőriznek, amiket az utasok felvinnének a repülőgépek fedélzetére.

De az 1988-as Lockerbie-katasztrófa után is hároméves nyomozati munkára volt szükség ahhoz, hogy a brit és az amerikai hatóságok megállapítsák: a líbiai hírszerzéshez kötődő terroristák helyezték el a Pan Am 103-as járatán a plasztikbombát.

Ami az egyiptomi gép eltűnését illeti, a Stratfor elemzése szerint könnyen lehet, hogy ezt egy olyan terrorszervezet követte el, ami homályban akar maradni. De az is lehetséges, hogy egy beépített ügynök követte el a terrorcselekményt, aki nem volt fenn a gépen, most pedig őt próbálják megvédeni a hallgatással.

Ugyanerre figyelmeztetett Jeffrey Price, a denveri Metropolitan Egyetem professzora is, aki szerint egy terrorszervezet a merénylet után dönthet úgy is, hogy inkább csendben marad. A szakértő azonban rámutatott: az al-Kaida és az Iszlám Állam jellemzően megpróbálja felhívni magára a média figyelmét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.