200 tonna a felszálló tömege annak a hatalmas teherszállító repülőgépnek, amelyet szerdán hivatalosan is átadtak a Kínai Népi Felszabadító Hadseregnek Csengdu városában – közölte a CNN. A kínai állami médiából már korábban is ismerhetők voltak az Y-20 nevű gép főbb paraméterei, amit négy hajtóművel terveztek.
Eszerint az Y-20-as 66 tonna hasznos terhet tud elszállítani, amely 5200 km hatótávolság felett 51 tonnára csökken. Légi utántöltési képességre utaló jeleket egyelőre nem lehetett felfedezni a korábbi prototípusokon – írta JETfly.hu. A mostani fejlesztés azonban csak része a kínai haderő modernizációs programjának, amelybe beletartozik a repülőgép-hordozók, a műholdromboló rakéták és a lopakodók fejlesztése is.
A „duci lánynak” becézett repülőgép – melyet természetesen a méretei miatt neveznek így – szolgálatba állítása egybeesik azzal, hogy Kína haditengerészeti bázist létesít Dzsibutiban, amely a Vörös-tengert és az Indiai-óceánt összekötő tengerszoros mentén, vagyis stratégiai fontosságú területen helyezkedik el.
Az Y-20-ast egyébként gyakran hasonlítják az amerikai Boeing C–17-es nehéz teherszállító repülőgéphez, amellyel – ahogy a CNN idevágó cikke fogalmaz – az elmúlt két évtizedben szállították világszerte az amerikai csapatokat a rakományaikkal. A kínaiak ezúttal komolyan vették a versenyt: a hírek szerint orosz mérnökök is részt vettek a „duci lány” megtervezésében.
A repülőgép önmagában persze nem fogja a kínai fegyveres erőket az amerikaival egyenrangúvá tenni, ám jól jelzi azt a törekvést, hogy Peking a jövőben a világ távoli pontjain is képes legyen gyorsan katonai jelenlétet kialakítani a kínai érdekek védelmében. Különösen az afrikai kontinensen érzékelhető olyan törekvés, hogy egyes, ásványkincsekben gazdag országokat Kína befektetésekkel kösse gazdaságához, amelyekben üzleti érdekeltségeinek biztonságát olykor már korábban is szavatolták kínai fegyveresek.
Ráadásul tavaly novemberben Peking bejelentette: Dzsibutiban állandó haditengerészeti támaszpontot hoz létre. Egyébiránt az Egyesült Államok is ebben az országban tartja fenn egyetlen állandó katonai támaszpontját Afrikában, amelyet elsősorban terroristaellenes műveletek indítására használ. Kína azonban igen intenzíven fektetett be az elmúlt években Dzsibutiban, sok száz millió dollárt költött az ország elégtelen méretű kikötőjének fejlesztésére, vasutat épített az etióp főváros, Addis Ababa és Dzsibuti fővárosa között.